Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

IRT: praktyczne zastosowania nowoczesnych metod konstrukcji testów psychologicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-FA-01-19
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: IRT: praktyczne zastosowania nowoczesnych metod konstrukcji testów psychologicznych
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Metodologia, Statystyka i Psychometria
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Teoria odpowiadania na pozycje testu (IRT - item response theory), choć w Polsce wciąż mało znana, uważana jest za dającą możliwości konstrukcji testów o większej precyzji pomiaru niż klasyczna teoria testów. Zajęcia będą poświęcone praktycznym zastosowaniom IRT w konstrukcji i analizie właściwości testów psychologicznych. Część praktyczna, z wykorzystaniem komputerów, będzie poprzedzona wprowadzeniem teoretycznym.

Pełny opis:

Program zajęć obejmuje dwa bloki zagadnień, teoretyczny – wprowadzający, oraz praktyczny z wykorzystaniem oprogramowania do IRT. W części pierwszej tematy będą dotyczyły problemów pomiaru testowego i podstawowych pojęć psychometrycznych, a następnie omówione zostaną założenia i modele IRT. W pierwszej kolejności zostaną wprowadzone modele dla pozycji punktowanych dwuwartościowo (np. prawda/fałsz), a następnie omówione będą modele IRT dla pozycji z punktacją kilku odpowiedzi (np. skala Likerta). Wskazane zostaną atuty IRT i różnice względem klasycznej teorii testów. Część teoretyczna zakończy się sprawdzianem pisemnym. Drugi etap zajęć będzie obejmował praktyczne zastosowania IRT przy użyciu oprogramowania komputerowego. W części tej, analizowane będą prawdziwe dane z badań wykorzystujących popularne testy psychologiczne. Podsumowaniem zajęć praktycznych będzie praca domowa w parach, polegająca na analizie i opisie właściwości wybranego testu psychologicznego.

Literatura:

Baker FB. (2001). The Basics of Item Response Theory. ERIC

Ostini R, Nering ML. (2006). Polytomous Item Response Theory Models. SAGE Publications

Hornowska E. (2001). Testy Psychologiczne. Rozdział 5 (s. 158 – 204). Warszawa: Scholar. (193-204)

Hornowska E. (1999). Stronniczość Testów Psychologicznych. Rozdział 5. (s. 131 – 210). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora

Hulin CL, Drasgow F, Parsons K. (2005) 1. Wprowadzenie do teorii odpowiedzi na pozycje testu (s. 213-171), w: J. Brzeziński (red.) Trafność i rzetelność testów psychologicznych, Gdańsk: GWP

Efekty uczenia się:

- konstruuje testy psychologiczne o dobrych właściwościach psychometrycznych w ramach IRT, wykorzystując oprogramowanie statystyczne

- potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych przez siebie analiz psychometrycznych i podejmować odpowiednie kroki w zależności od uzyskanych rezultatów

- umie dopasowywać modele IRT do danych empirycznych z użyciem oprogramowania komputerowego

- rozumie podstawy IRT oraz zna jej główne pojęcia

- interpretuje wskaźniki ilościowe oraz graficzną reprezentację dla modeli binarnych i wielokategorialnych

- dostrzega różnice między IRT a klasyczną teorią testów

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie zajęć od 60% punktów, które można otrzymać za:

sprawdzian pisemny: 50% punktów

praca domowa: 50% punktów

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)