IRT: praktyczne zastosowania nowoczesnych metod konstrukcji testów psychologicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-FA-01-19 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | IRT: praktyczne zastosowania nowoczesnych metod konstrukcji testów psychologicznych |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Metodologia, Statystyka i Psychometria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Teoria odpowiadania na pozycje testu (IRT - item response theory), choć w Polsce wciąż mało znana, uważana jest za dającą możliwości konstrukcji testów o większej precyzji pomiaru niż klasyczna teoria testów. Zajęcia będą poświęcone praktycznym zastosowaniom IRT w konstrukcji i analizie właściwości testów psychologicznych. Część praktyczna, z wykorzystaniem komputerów, będzie poprzedzona wprowadzeniem teoretycznym. |
Pełny opis: |
Program zajęć obejmuje dwa bloki zagadnień, teoretyczny – wprowadzający, oraz praktyczny z wykorzystaniem oprogramowania do IRT. W części pierwszej tematy będą dotyczyły problemów pomiaru testowego i podstawowych pojęć psychometrycznych, a następnie omówione zostaną założenia i modele IRT. W pierwszej kolejności zostaną wprowadzone modele dla pozycji punktowanych dwuwartościowo (np. prawda/fałsz), a następnie omówione będą modele IRT dla pozycji z punktacją kilku odpowiedzi (np. skala Likerta). Wskazane zostaną atuty IRT i różnice względem klasycznej teorii testów. Część teoretyczna zakończy się sprawdzianem pisemnym. Drugi etap zajęć będzie obejmował praktyczne zastosowania IRT przy użyciu oprogramowania komputerowego. W części tej, analizowane będą prawdziwe dane z badań wykorzystujących popularne testy psychologiczne. Podsumowaniem zajęć praktycznych będzie praca domowa w parach, polegająca na analizie i opisie właściwości wybranego testu psychologicznego. |
Literatura: |
Baker FB. (2001). The Basics of Item Response Theory. ERIC Ostini R, Nering ML. (2006). Polytomous Item Response Theory Models. SAGE Publications Hornowska E. (2001). Testy Psychologiczne. Rozdział 5 (s. 158 – 204). Warszawa: Scholar. (193-204) Hornowska E. (1999). Stronniczość Testów Psychologicznych. Rozdział 5. (s. 131 – 210). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora Hulin CL, Drasgow F, Parsons K. (2005) 1. Wprowadzenie do teorii odpowiedzi na pozycje testu (s. 213-171), w: J. Brzeziński (red.) Trafność i rzetelność testów psychologicznych, Gdańsk: GWP |
Efekty uczenia się: |
- konstruuje testy psychologiczne o dobrych właściwościach psychometrycznych w ramach IRT, wykorzystując oprogramowanie statystyczne - potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych przez siebie analiz psychometrycznych i podejmować odpowiednie kroki w zależności od uzyskanych rezultatów - umie dopasowywać modele IRT do danych empirycznych z użyciem oprogramowania komputerowego - rozumie podstawy IRT oraz zna jej główne pojęcia - interpretuje wskaźniki ilościowe oraz graficzną reprezentację dla modeli binarnych i wielokategorialnych - dostrzega różnice między IRT a klasyczną teorią testów |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie zajęć od 60% punktów, które można otrzymać za: sprawdzian pisemny: 50% punktów praca domowa: 50% punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.