KRE - Metoda projektu w przedszkolu i szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-KRE-MP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | KRE - Metoda projektu w przedszkolu i szkole |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Warsztat Metoda projektów badawczych jest adresowany do studentów jako przyszłych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Warsztat wyposaża uczestników w nowoczesne narzędzia wspomagające konstruowanie pojęć i nabywanie przez dzieci kompetencji ujętych w podstawach programowych. |
Pełny opis: |
Program obejmuje zarówno teorię dotyczącą rozwoju metody projektów na świecie i w Polsce, ale także pozwoli na zdobycie praktycznych umiejętności przygotowania i kierowania projektem badawczym w przedszkole i klasach początkowych szkoły podstawowej. Podczas warsztatów przedstawione zostaną przykładowe projekty badawcze wykorzystywane w przedszkolu i szkole. Studenci samodzielnie stworzą projekt badawczy dla określonej grupy wiekowej. |
Literatura: |
• Katz L., Helm J.H., Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży, Warszawa 2003; • Milczewska M. Metoda projektów badawczych w przedszkolu, [w] Wychowanie w przedszkolu, Warszawa, luty 2012; • Gołębniak B.D., Uczenie metodą projektu, WSiP, Warszawa 2002; • Szymański M., O metodzie projektów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2000; • Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów, Oficyna Wydawnicza, Poznań 2003; • Kołodziejska L., Damy, rycerze, zamki i …, [w]Wychowanie w Przedszkolu , Warszawa, luty 2010; • Bilewicz-Kuźnia B., Metoda projektów, [w] Bliżej Przedszkola, Warszawa 2010, nr 12; • Sieńczewska M., Metoda projektów w przedszkolu, [w] Wychowanie w Przedszkolu, Warszawa, styczeń 2007; • Witkowska M., Poznajemy kraje Unii Europejskiej : metoda projektu w kształceniu zintegrowanym, [w] Wszystko dla Szkoły, Warszawa 2004, nr 1; • Klasińska B., Stara, dobra metoda projektów, [w] Edukacja i Dialog, Warszawa 2007, nr 5; • Szymański M., Z historii metody projektów, [w] Kwartalnik Pedagogiczny, Warszawa 1999, nr 2; |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: • zna etapy metody projektów, • potrafi wymienić pozytywne i negatywne strony stosowania metody projektów, • posiada wiedzę na temat historii rozwoju metody projektów, • wie jaką rolę odgrywają rodzice i środowisko lokalne w metodzie projektu, • zna sposoby aktywowania rodziców i członków środowiska lokalnego do współpracy podczas realizacji projektu, • zna metody dokumentowania i ewaluacji projektu, Umiejętności: • wykorzystuje zdobytą wiedzę do planowania projektów badawczych z najmłodszymi dziećmi, • potrafi dokonać ewaluacji własnego projektu, • potrafi prawidłowo ocenić inne projekty badawcze, Kompetencje społeczne: • Skutecznie potrafi zainteresować innych pedagogów tematem metody projektów, • Dba o relacje współpracy w grupie podczas wspólnego przygotowywania projektu, • Skutecznie komunikuje się z ekspertami w dziedzinach w których realizowany jest projekt, • Potrafi refleksyjnie zanalizować własne doświadczenia oraz sformułować wnioski, |
Metody i kryteria oceniania: |
• obecność na zajęciach, • umiejętność zastosowania w praktyce wiedzy teoretycznej, • udział w projekcie grupowym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.