Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mechanizmy i źródła ludzkich emocji i motywacji 2500-F03-OG
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Metody i kryteria oceniania:

Test wielokrotnego wyboru (quiz) po każdym z wykładów, Test wielokrotnego wyboru z treści wykładów na koniec zajęć.

Zakres tematów:

Blok 0 – Wprowadzenie do Emocji i Motywacji (wykłady 0-3)

Temat: Wykład wprowadzający w tematykę kursu

Temat: Wprowadzenie w problematykę psychologii Emocji

• miejsce psychologii emocji wśród innych dziedzin psychologii

• wstępna charakterystyka podstawowych pojęć

• zróżnicowanie stanów emocjonalnych

• sposoby rozumienia emocji – podejście biologiczne, komponentowe, motywacyjne, ewolucyjne i społeczne;

Temat: Wprowadzenie w problematykę psychologii Motywacji

• ujęcie motywacji w najważniejszych systemach teoretycznych

• mechanizmy motywacyjne oparte o przywracanie/ zaburzanie równowagi

Blok I: Emocje (wykłady 4-8)

Temat: Ewolucja i ekspresja emocji

• powstawanie emocji i ich funkcja

• emocje jako „ewolucyjny bagaż”;

• ekspresja emocjonalna – badania Paula Ekmana; kulturowa uniwersalność i unikalność ekspresji emocjonalnej;

Temat: Biologia emocji

• Doświadczenia emocjonalne zwierząt,

• Zróżnicowanie funkcji dwóch półkul mózgowych i jego związki ze zróżnicowaniem emocji; prawa i lewa półkula jako podstawa tzw. asymetrii negatywno-pozytywnej

• „Droga dolna” i „droga górna” impulsów wzbudzających emocje (LeDoux, 1994/1998)

• Natura emocji opartych o procesy podkorowe: afekty pierwotne jako emocje bez świadomości, wyprzedzające świadome rozpoznawanie

• Natura emocji opartych o procesy korowe: świadome odczuwanie afektów i afekty wtórne, pochodne od świadomego przetwarzania informacji

Temat: Emocje nieświadome

• Kwestia nieświadomości emocji,

• Zjawiska poza świadome: podprogowe, poza zakresem uwagi, poza zdolnością rozpoznawania

• Badania nad zjawiskiem primingu

• Nieświadomość źródeł emocji, ich przebiegu, ekspresji i wpływów

Temat: Emocje i procesy poznawcze

• Specyfika procesów poznawczych w sytuacji wzbudzania afektu - przegląd badań

• Modele związków emocje - poznanie

• Wpływ emocji na zachowania społeczne

• Emocje i twórczość

Blok II: Równowaga (wykłady 9-10)

Temat: Homeostaza biologiczna i instynkty

• Ograniczenie samowystarczalności organizmu – zapotrzebowanie na gratyfikację z zewnątrz jako podstawa regulacji

• Homeostaza biologiczna jako źródło afektów i popędów pierwotnych

• Mechanizmy hedonistyczne – zdolność reagowania na podniety

Temat: Równowaga poznawcza

• Pojęcie homeostazy psychologicznej, potrzeby emocjonalne jako wtórne popędy

• Pojęcie i mechanizm motywacji deprywacyjnej

• Znaczenie odkryć Freuda dla psychologii motywacji – zdolność wyparcia i mechanizmy obronne

• Inne procesy samooszukiwania

Temat: Potrzeba aprobaty i uznania

• Wyższe potrzeby homeostatyczne

• Samoocena

• Homeostaza w świecie społecznym, relacje między ludźmi

• Teoria Lewina i Murraya

Temat: Regulacja i kontrola emocji

• Pojęcie kontroli i regulacji emocji

• Model regulacji emocji Grossa

• Regulacja automatyczna i wolicjonalna

Blok III: Uczucia (wykłady 11-12)

Temat: Poznawcze teorie emocji

• Procesy korowe jako podstawa wartościowań i motywacji („droga górna” LeDoux)

• Dwuczynnikowa teoria emocji Schachtera

• Rola werbalizacji i koncepcja Lazarusa

Temat: Standardy wartościowania

• Pojęcie oceniania, standardy ewaluacji

• Afektywne i intelektualne podstawy oceniania zjawisk

Blok IV: Poza równowagą (wykłady 13-14)

Temat: Motywacja oparta o stawianie celów

• Transgresja

• Potrzeby a cele

• Idee, wartości i ideały jako wyznaczniki celów

• Standardy i specyfika mechanizmów samokontroli

Temat: Potrzeba osiągnięć i władzy

• Sposoby podejmowania ryzyka

• Motywacja wewnętrzna, motywacja osiągnięć;

• Motywacja w obszarze edukacji

• Konflikty motywacyjne;

Temat: Złożone struktury motywacyjne; Motywacja a wola

• Źródła altruizmu

• Rozwój intelektualny jako czynnik konieczny dla nabycia umiejętności przyjmowania perspektywy drugiej osoby

• Empatia emocjonalna i poznawcza

• Rozszerzony poznawczy model motywacji (Rheinberg)

Metody dydaktyczne:

Wykłady, pokazy,

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 16:00 - 17:30, (sala nieznana)
Kamil Imbir 60/60 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)