Kurs terenowy z geologii historycznej (dla II roku)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-OKGH2L |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.302
|
Nazwa przedmiotu: | Kurs terenowy z geologii historycznej (dla II roku) |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na II r. studiów I st. na kierunku geologia stosowana na specjalizacji GKG Przedmioty obowiązkowe na II r. studiów I st. na kierunku geologia stosowana na specjalizacji GS Przedmioty obowiązkowe na II r. studiów I st. na kierunku geologia stosowana na specjalizacji ISM |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagania formalne: Zaliczonie dwóch semestrów ćwiczeń z przedmiotu „Geologia dynamiczna”, zaliczony „Kurs terenowy geologii ogólnej” dla I roku, zaliczony pierwszy semestr ćwiczeń z geologii historycznej (dla kierunku Geologia)/ćwiczenia z geologii historycznej (dla kierunku Geologia stosowana) Pełna znajomość tabeli stratygraficznej, znajomość podstawowych cech morskich i lądowych środowisk sedymentacji. Ogólna znajomość paleogeografii Europy i Polski w fanerozoiku. Dla studentów będących na III roku jedynym warunkiem dopuszczenia do kursu terenowego jest zaliczenie ćwiczeń z przedmiotu Geologia historyczna w semestrze zimowym. |
Skrócony opis: |
5-dniowe zajęcia terenowe odbywają się we wschodniej części Gór Świętokrzyskich; prezentowany jest rozwój facjalny, problemy stratygrafii i sedymentacji starszego paleozoiku synkliny Barda, kambru antyklinorium klimontowskiego i pasma głównego, dewonu synkliny bodzentyńskiej, mezozoiku płn.-wsch. obrzeżenia G. Świętokrzyskich oraz neogenu płn. części zapadliska przedkarpackiego. |
Pełny opis: |
Zajęcia odbywają się we wschodniej części Gór Świętokrzyskich, a każdy dzień obejmuje inną tematykę pogrupowaną według klucza stratygraficznego. Prezentowane i omawiane są aspekty sedymentacyjne, facjalne i stratygraficzne kolejnych etapów rozwoju systemów składających się na sukcesję stratygraficzną paleozoiku i mezozoiku Gór Świetokrzyskich. Kurs umożliwia zgromadzenie kolekcji okazów paleontologicznych. Bio- i litostratygrafia kambru przedstawiana jest na przykładzie odsłonięć w antyklinorium klimontowskim. Zagadnienia ordowiku i syluru oraz niezgodny kontakt z utworami dewonu prezentowana są w profilach synkliny Barda. Kamieniołom Bukowa Góra daje możliwość zapoznania się z utworami klastycznego emsu (dewon dolny), zaś zmienność facjalna i styl tektoniczny dewonu środkowego poznaję się w profilach Grzegorzowice-Skały i Świętomarz-Śniadka. Interpretacja środowisk wczesnojurajskich przeprowadzana jest w profilach Gromadzic i Podola k. Opatowa. Górna jura prezentowana jest w kilku odsłonięciach w rejonie Bałtowa, a osady neogeńskie w rejonie Staszowa w obrębie północnego brzegu zapadliska przedkarpackiego. |
Literatura: |
Materiały pomocnicze do kursu terenowego „Geologii historycznej” |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student potrafi wyjaśnić historię geologiczną Gór Świętokrzyskich na podstawie klasycznych odsłonięć regionu. Rozpoznaje podstawowe skamieniałości identyfikujące kambr, ordowik, sylur, dewon, jurę i neogen. Interpretuje środowiska sedymentacji morskiej i lądowej występujące w regionie kursu. Efekty uczenia dla kierunku geologia poszukiwawcza: Efekty uczenia w obszarze wiedzy: K_W06 - w zaawansowanym stopniu zna, rozumie i interpretuje procesy oraz zjawiska rozgrywające się w przeszłości i współcześnie na powierzchni Ziemi i w jej wnętrzu K_W07 - rozumie w zaawansowanym stopniu i umie objaśnić zróżnicowaną budowę geologiczną Polski K_W08 - w zaawansowanym stopniu zna budowę i historię geologiczną najważniejszych obszarów górskich w Polsce, zna surowce skalne eksploatowane w tych regionach, poznaje ich przeróbkę i zastosowania K_W09 - posiada zaawansowaną wiedzę o geologii czwartorzędu i formach urzeźbienia na obszarach nizinnych K_W10 - potrafi oznaczać skamieniałości do szczebla gromady, rozpoznawać rodzaje poznane na zajęciach i określać na ich podstawie wiek skał Efekty uczenia w obszarze umiejętności: K_U08 - umie analizować na zaawansowanym poziomie zapis kopalny procesów sedymentacyjnych i odtwarzać ich przebieg, rozpoznaje struktury sedymentacyjne i potrafi na ich podstawie wyciągać wnioski o środowisku powstawania skał je zawierających; zgodnie z zasadą aktualizmu geologicznego rekonstruuje i porównuje środowiska sedymentacji w skali lokalnej i regionalnej K_U09 - potrafi analizować ewolucję środowisk facjalnych na tle przemian geotektonicznych i historii przemian biotycznych wybranych interwałów w dziejach Ziemi; posiada umiejętność interpretacji zjawisk orogenicznych na podstawie informacji analitycznych; umie powiązać dane pochodzące z różnych dziedzin geologii w spójną całość umożliwiającą odtworzenie dziejów wybranych obszarów Europy w poszczególnych interwałach stratygraficznych K_U10 - potrafi oznaczać skamieniałości do szczebla gromady, rozpoznawać rodzaje poznane na zajęciach i określać na ich podstawie wiek skał Efekty uczenia w obszarze kompetencji społecznych: K_K01 - współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych K_K03 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania K_K04 - jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych i w czasie kursów terenowych K_K06 - zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych K_K07 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie Efekty uczenia dla kierunku geologia stosowana: Efekty uczenia w obszarze wiedzy: K_W01 - dostrzega wielorakie związki między składowymi środowiska przyrodniczego K_W02 - w zaawansowanym stopniu zna problemy i metody badawcze z dziedziny nauk przyrodniczych K_W19 - zna zasady bezpieczeństwa w pracy laboratoryjnej i terenowej Efekty uczenia w obszarze umiejętności: K_U01 - wykonuje i opisuje proste zadanie badawcze indywidualnie i zespołowo K_U06 - wykorzystuje modele środowiskowe do interpretacji zmian zachodzących w przyrodzie ożywionej i nieożywionej Efekty uczenia w obszarze kompetencji społecznych: K_K01 - skutecznie komunikuje się w mowie i na piśmie ze społeczeństwem i specjalistami z różnych dziedzin w zakresie geoinżynierii K_K02 - docenia rolę edukacji praktycznej, ekologicznej i zdrowotnej K_K12 - dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena aktywności w czasie zajęć wyrażona liczbą zebranych okazów oraz pisemne kolokwium końcowe. ZE WZGLĘDU NA COVID-19 - KURS PRZENIESIONY NA ROK AKADEMICKI 2020/21 |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs terenowy, 30 godzin, 55 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Kozłowski | |
Prowadzący grup: | Wojciech Kozłowski, Zbigniew Remin, Bogusław Waksmundzki, Anna Żylińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.