Kurs terenowy z wiertnictwa z elementami górnictwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-OKWG3L |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.302
|
Nazwa przedmiotu: | Kurs terenowy z wiertnictwa z elementami górnictwa |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Wiertnictwo z elementami górnictwa 1300-OWIG201 |
Założenia (opisowo): | Geologia dynamiczna, Chemia, Geochemia, Fizyka, Matematyka, Geologia strukturalna, Sedymentologia, Hydrogeologia, Geometria przestrzenna, Wiertnictwo z elementami górnictwa. |
Skrócony opis: |
W ramach kursu studenci zapoznają się z zasadniczymi zagadnieniami dotyczącymi geologii naftowej, prac wiertniczych, wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego, zagadnień ochrony środowiska i wód mineralnych. |
Pełny opis: |
Kurs odbywa się na terenie południowo-wschodniej Polski. W ramach kursu przedstawia się historyczne rejony (Skansen w Bóbrce), gdzie miał swoje początki i był rozwijany światowy przemysł naftowy, jak i obszary, gdzie współcześnie poszukuje się i wydobywa węglowodory. Zagadnienia podstawowe demonstrowane na kursie dotyczą prac geologicznych, sporządzania dokumentacji naftowych i prawnych związanych z poszukiwaniami i produkcją węglowodorów. Szczegółowo omawia się na funkcjonujących przykładowych instalacjach, budowę wiertnic i obszaru wiertni podczas wykonywania prac wiertniczych, zasady działania kopalń ropy naftowej i gazu ziemnego jak i schematy funkcjonowania magazynów gazu ziemnego. |
Literatura: |
SPE Journal SPE Drilling & Completion SPE Production & Operations SPE Projects, Facilities & Construction Journal of Petroleum Technology Wiertnictwo Nafta i Gaz |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - potrafi rozpoznać generalne zagadnienia prac wiertniczych poszukiwawczych za złożami węglowodorów - rozpoznaje różne rodzaje aktywności górniczej dotyczącej wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego - potrafi opisać kolejne prace potrzebne do poszukiwań, produkcji i ochrony obszaru podczas prac E&P za węglowodorami. Efekty uczenia dla kierunku Geologia poszukiwawcza Efekty uczenia w obszarze wiedzy: K_W15 - posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą głównych złóż kopalin, ich rozmieszczenia na świecie i rozumie procesy które prowadzą do ich powstawania K_W16 - zna regulacje prawne, które warunkują działalność geologiczno-inżynierską w Polsce, zna metody badań terenowych oraz zasady działania aparatury terenowej do badań geologiczno-inżynierskich, zna procesy geodynamiczne oraz potrafi oszacować ich wpływ na warunki geologiczno-inżynierskie, wie jak wygląda proces przygotowania projektu i dokumentacji geologiczno-inżynierskiej oraz zna zawartość takich dokumentów K_W18 - zna przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole wyższej K_W19 - zna zasady przedsiębiorczości Efekty uczenia w obszarze umiejętności: K_U12 – umie dopasować właściwy zestaw instrumentów badawczych stosowanych do rozpoznania i poszukiwania poszczególnych złóż i potrafi rozpoznawać środowiska geologiczne preferencyjne dla podstawowych typów genetycznych kopalin, jest w stanie zaprojektować w ogólnych zarysach program poszukiwań i badań dla głównych typów kopalin K_U17 - potrafi rozpoznawać różne rodzaje sprzętu wiertniczego, ich przeznaczenie i sposób wykorzystania; określa przydatność różnych typów technologii wiertniczych do rozwiązywania zadań geologicznych; określa warunki geologiczno-techniczne do projektu wykonywania otworów wiertniczych; rozpoznaje różne rodzaje aktywności górniczej dotyczącej wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego, potrafi opisać kolejne prace potrzebne do poszukiwań, produkcji i ochrony obszaru podczas prac poszukiwawczych za węglowodorami Efekty uczenia w obszarze kompetencji społecznych: K_K01 - współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych K_K03 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania K_K04 - jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych i w czasie kursów terenowych K_K06 - zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych K_K09 - dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy Efekty uczenia dla kierunku Geologia stosowana Efekty uczenia w obszarze wiedzy: K_W01 - dostrzega wielorakie związki między składowymi środowiska przyrodniczego K_W02 - w zaawansowanym stopniu zna problemy i metody badawcze z dziedziny nauk przyrodniczych K_W07 - zna narzędzia zarządzania w geologii K_W08 - rozróżnia narzędzia i procedury prawno – administracyjne i ekonomiczno - finansowe w geologii stosowanej K_W09 - przewiduje skutki ingerencji człowieka w środowisko przyrodnicze (gruntowo-wodne, skał i złóż, gospodarki odpadami, zagrożeń dla środowiska, rekultywacji i rewitalizacji obszarów zdegradowanych) K_W11 - rozumie miejsce polityki resortowej i zasad zrównoważonego rozwoju w życiu społeczno – gospodarczym K_W14 - w zaawansowanym stopniu zna zasady korzystania z zasobów naturalnych (złóż surowców mineralnych, wody, powietrza, biologicznych, itp.) K_W17 - zna zakres geologicznej i geofizycznej obsługi wierceń, zróżnicowane metody prac wiertniczych i wymagania dotyczące koniecznych uprawnień geologicznych K_W19 - zna zasady bezpieczeństwa w pracy laboratoryjnej i terenowej Efekty uczenia w obszarze umiejętności: K_U01 - wykonuje i opisuje proste zadanie badawcze indywidualnie i zespołowo K_U02 - dobiera właściwą metodologię do rozwiązania problemu badawczego lub projektowego K_U12 - planuje i wykorzystuje odpowiednie metody i techniki do rozwiązania zadanego problemu w geoinżynierii Efekty uczenia w obszarze kompetencji społecznych: K_K03 - doskonali swoje umiejętności zawodowe K_K04 - jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej związanej z geologią stosowaną K_K06 - weryfikuje i respektuje zdanie innych członków zespołu, szczególnie podwładnych K_K07 - jest świadomy politycznych i społeczno - ekonomicznych uwarunkowań geośrodowiskowych K_K09 - rozumie potrzeby poszukiwania nowych technologii |
Metody i kryteria oceniania: |
Na koniec kursu odbywa się zaliczenie w postaci testu. Do oceny również bierze się pod uwagę aktywność studentów podczas zajęć terenowych. W ramach testu ocenia się pełen wachlarz zagadnień, które podczas wykładów w ośrodku gdzie odbywa się kurs oraz pracy w terenie zostały szczegółowo omówione. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs terenowy, 30 godzin, 27 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Poszytek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs terenowy - Kolokwium na oceny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.