Metodologia stratygrafii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-OMSTW-GEP |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.304
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia stratygrafii |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Przedmiot obowiązkowy na I roku studiów II st. GEP na specjalizacji SSP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Problematyka wykładów obejmuje współczesne metody stratygrafii oraz ich genezę i związki z historycznymi koncepcjami rozwoju skorupy ziemskiej. |
Pełny opis: |
Problematyka wykładów obejmuje współczesne metody stratygrafii oraz ich genezę i związki z historycznymi koncepcjami rozwoju skorupy ziemskiej (uniformitarianizm, katastrofizm, plutonizm, neptunizm, etc.). Zadaniem wykładu jest przedstawienie podstaw teoretycznych i aplikacji następujących metod stratygraficznych: litostratygrafii, eustatostratygrafii, magnetostratygrafii, stratygrafii sekwencji, stratygrafii chemicznej, allostratygrafii; biostratygrafii. |
Literatura: |
ALEKSANDROWICZ, S.W. i in. 1975. Zasady polskiej klasyfikacji, terminologii i nomenklatury stratygraficznej. Instrukcje i Metody Badań Geologicznych, 33; Warszawa. KUTEK, J. 1972. Poziomy biostratygraficzne - zarys problematyki. Postępy Nauk Geologicznych, 4; Warszawa. RAUP, D., STANLEY, S. 1984. Podstawy paleontologii. Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa. RACKI G. i NARKIEWICZ M. [red.] 2006. Polskie zasady stratygrafii. Państwowy Instytut Geologiczny PORĘBSKI S.J. 1996. Podstawy stratygrafii sekwencji w sukcesjach klastycznych. Przegląd Geol., 1996, nr 10 s. 995-1006. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student potrafi wyjaśnić zasadnicze różnice pomiędzy koncepcjami neptunizmu, plutonizmu, uniformitarianizmu, katastrofizmu, itd. Student zna podstawy teoretyczne i aplikacje następujących metod stratygraficznych: litostratygrafii, eustatostratygrafii, magnetostratygrafii, stratygrafii sekwencji, stratygrafii chemicznej, allostratygrafii; biostratygrafii. Efekty uczenia się w zakresie wiedzy: K_W01 - ma pogłębioną wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii czwartorzędu, geomorfologii, stratygrafii, sedymentologii, paleontologii, geochemii, mineralogii, petrologii, geologii złóż K_W02 - zna metody pozyskiwania i opracowywania materiałów geologicznych do celów zawodowych z wykorzystaniem technik komputerowych, poznaje metody i narzędzia do tworzenia różnorodnych modeli geologicznych w oparciu o bazy danych K_W04 - zna metody statystyczne dla celów korelacji, klasyfikacji powtarzalnych cech geologicznych oraz biometrii K_W05 - ma pogłębioną wiedzę na temat modeli środowiska geologicznego i geograficznego, baz geoprzestrzennych danych geologicznych i środowiskowych, posiada znajomość specjalistycznego oprogramowania, wprowadzania, przetwarzania i sposobów wizualizacji danych w programach opartych na bazach danych geologicznych K_W08 - ma wiedzę w zakresie specjalistycznych programów komputerowych, zna zasady metodyczne modelowania geologicznego, ma wiedzę w zakresie planowania badań w celach modelowych, zna zasady schematyzacji warunków geologicznych dla potrzeb modelowych Efekty uczenia się w zakresie wiedzy: K_U02 - korzysta w sposób pogłębiony z zasobów internetowych danych geologicznych, potrafi dokonać ich weryfikacji, wykorzystuje do obliczeń geologicznych proste oraz zaawansowane programy komputerowe, interpretuje wyniki obliczeń w sposób opisowy lub graficzny K_U08 - potrafi w pogłębiony sposób interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie na temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim K_U11 - ma umiejętność studiowania fachowej literatury polskiej i światowej oraz materiałów niepublikowanych, posiada umiejętności językowe na poziomie B2+, zdobyte poprzez korzystanie z anglojęzycznej literatury podczas przygotowywania się do seminariów oraz pisania pracy magisterskiej; ma umiejętność samodzielnego wyciągania wniosków i wykorzystania w pracy badawczej Efekty uczenia się w zakresie wiedzy: K_K01 - jest gotów do ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi K_K02 - współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych K_K03 - potrafi odpowiednio określić harmonogram czynności oraz priorytety służące realizacji zadania badawczego |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 4 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Żylińska | |
Prowadzący grup: | Anna Żylińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.