Podstawy dydaktyki biologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-011PDB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki biologii |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty bloku pedagogicznego |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | biologia |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (opisowo): | Link do zajęć prowadzonych synchronicznie: https://us02web.zoom.us/j/85985642654?pwd=ZlZrV0dUSk9HUTB1Tm4zdHFneE5Gdz09 Meeting ID: 859 8564 2654 Passcode: PDB2021 |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela biologii we wszystkich typach szkół, w szczególności ukształtowanie nauczyciela jako „refleksyjnego praktyka”. |
Pełny opis: |
Zagadnienia poruszane na zajęciach będą koncentrowały się wokół następującej tematyki: • błędne przekonania uczniów i nauczycieli; • podstawy metodologii badania edukacyjnego; • Budowanie ankiet do badania edukacyjnego. Rodzaje pytań w ankietach badawczych. • Podstawowe testy statystyczne wykorzystywane w badaniach dydaktycznych. • projekt badawczy/edukacyjny w nauczaniu biologii i przyrody; • ocenianie koleżeńskie i samoocena, w tym na przykładzie projektu edukacyjnego; • podręczniki do nauczania biologii i przyrody oraz ich analiza; • triada: cel – kryteria sukcesu – ewaluacja i autorefleksja; • metody monitorowania pracy uczniów i kierowania aktywnością uczniowską w czasie zajęć. |
Literatura: |
• R. Sagor, Badanie przez działanie, Centrum edukacji Obywatelskiej, 2014 • K. Czeczott-ŁukasikProjekt edukacyjny w ośmiu krokach - Miniporadnik dla nauczycieli • W. Gapski, Projekty edukacyjne, Praca z pojęciami kluczowymi. Centrum edukacji Obywatelskiej, 2015 • Błędne przekonania w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 4 2014 • Marcin M. Chrzanowski, Joanna Lilpop, Robert Bińkowski, Magdalena Czajkowska, Marta Parysek, Igor Siedlecki, Porównanie powszechności występowania błędnych przekonań, dotyczących wybranych zagadnień z zakresu biologii środowiskowej, wśród uczniów szóstych klas szkoły podstawowej i trzecich klas gimnazjum [w:] Edukacja Przyrodnicza – klasyka czy nowoczesność, red. S. Pilichowski, I. Żeber-Dzikowska, Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2018 • Jaszczuk, M. M. Chrzanowski, A. Zarzycka, J. Lilpop, Wątpliwe zmiany klimatu i straszny wilk, czyli błędne przekonania w edukacji przyrodniczej, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 2018/4, 16-41 (opublikowany – 12. 2019) • M. M. Chrzanowski et. al., Vernacular Misconceptions in Teaching Science – Types and Causes, Turkish Journal of Science Education, 15(4) 2018 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: D.1/E.1.W2.; D.1/E.1.W4.; D.1/E.1.W5.; D.1/E.1.W6.; D.1/E.1.W8.; D.1/E.1.W10.; D.1/E.1.W14. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: D.1/E.1.U5.; D.1/E.1.U6.; D.1/E.1.U10.; W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: D.1/E.1.K2.; D.1/E.1.K5.; D.1/E.1.K6.; D.1/E.1.K7 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykonanie projektu, przedstawienie go na forum grupy oraz napisanie raportu końcowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Chrzanowski, Katarzyna Socha | |
Prowadzący grup: | Marcin Chrzanowski, Monika Klejman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Chrzanowski, Katarzyna Socha | |
Prowadzący grup: | Marcin Chrzanowski, Monika Klejman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.