Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dydaktyki biologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1400-011PDB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy dydaktyki biologii
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: Przedmioty bloku pedagogicznego
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

biologia
biotechnologia
ochrona środowiska

Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Założenia (opisowo):

Link do zajęć prowadzonych synchronicznie:


https://us02web.zoom.us/j/85985642654?pwd=ZlZrV0dUSk9HUTB1Tm4zdHFneE5Gdz09


Meeting ID: 859 8564 2654

Passcode: PDB2021

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali i w terenie

Skrócony opis:

Zajęcia przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela biologii we wszystkich typach szkół, w szczególności ukształtowanie nauczyciela jako „refleksyjnego praktyka”.

Pełny opis:

Zagadnienia poruszane na zajęciach będą koncentrowały się wokół następującej tematyki:

• błędne przekonania uczniów i nauczycieli;

• podstawy metodologii badania edukacyjnego;

• Budowanie ankiet do badania edukacyjnego. Rodzaje pytań w ankietach badawczych.

• Podstawowe testy statystyczne wykorzystywane w badaniach dydaktycznych.

• projekt badawczy/edukacyjny w nauczaniu biologii i przyrody;

• ocenianie koleżeńskie i samoocena, w tym na przykładzie projektu edukacyjnego;

• podręczniki do nauczania biologii i przyrody oraz ich analiza;

• triada: cel – kryteria sukcesu – ewaluacja i autorefleksja;

• metody monitorowania pracy uczniów i kierowania aktywnością uczniowską w czasie zajęć.

Literatura:

• R. Sagor, Badanie przez działanie, Centrum edukacji Obywatelskiej, 2014

• K. Czeczott-ŁukasikProjekt edukacyjny w ośmiu krokach - Miniporadnik dla nauczycieli

• W. Gapski, Projekty edukacyjne, Praca z pojęciami kluczowymi. Centrum edukacji Obywatelskiej, 2015

• Błędne przekonania w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 4 2014

• Marcin M. Chrzanowski, Joanna Lilpop, Robert Bińkowski, Magdalena Czajkowska, Marta Parysek, Igor Siedlecki, Porównanie powszechności występowania błędnych przekonań, dotyczących wybranych zagadnień z zakresu biologii środowiskowej, wśród uczniów szóstych klas szkoły podstawowej i trzecich klas gimnazjum [w:] Edukacja Przyrodnicza – klasyka czy nowoczesność, red. S. Pilichowski, I. Żeber-Dzikowska, Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2018

• Jaszczuk, M. M. Chrzanowski, A. Zarzycka, J. Lilpop, Wątpliwe zmiany klimatu i straszny wilk, czyli błędne przekonania w edukacji przyrodniczej, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 2018/4, 16-41 (opublikowany – 12. 2019)

• M. M. Chrzanowski et. al., Vernacular Misconceptions in Teaching Science – Types and Causes, Turkish Journal of Science Education, 15(4) 2018

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

D.1/E.1.W2.; D.1/E.1.W4.; D.1/E.1.W5.; D.1/E.1.W6.; D.1/E.1.W8.; D.1/E.1.W10.; D.1/E.1.W14.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

D.1/E.1.U5.; D.1/E.1.U6.; D.1/E.1.U10.;

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

D.1/E.1.K2.; D.1/E.1.K5.; D.1/E.1.K6.; D.1/E.1.K7

Metody i kryteria oceniania:

Wykonanie projektu, przedstawienie go na forum grupy oraz napisanie raportu końcowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Chrzanowski, Katarzyna Socha
Prowadzący grup: Marcin Chrzanowski, Monika Klejman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Chrzanowski, Katarzyna Socha
Prowadzący grup: Marcin Chrzanowski, Monika Klejman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)