Podstawy dydaktyki dla nauczycieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-013PD |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.902
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki dla nauczycieli |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty bloku pedagogicznego |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (opisowo): | Student może równolegle odbywać ćwiczenia z dydaktyki przyrody lub biologii. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pełnienia funkcji nauczyciela: • poznanie podstawowych zasad, strategii i metod kształcenia, różnorodnych form oceniania i pomiaru dydaktycznego; • przygotowanie scenariuszy lekcji oraz hospitację i analizę przeprowadzonych zajęć; • zapoznanie się ze standardami kształcenia nauczycieli i zasady awansu zawodowego. UWAGA: 1. Po uzgodnieniu z grupą studencką niektóre zajęcia mogą zostać zblokowane. 2. Cześć zajęć odbywa się w systemie e-learningowym z wykorzystaniem platformy internetowej. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia: • szkoła tradycyjna a współczesne jej koncepcje; • cele nauczania i ich formułowanie; • program nauczania i jego realizacja, • planowanie pracy dydaktycznej oraz budowanie rozkładu treści nauczania; • metody nauczania, w tym metody aktywizujące oraz uczenie się kooperacyjne; • podręczniki szkolne i ich wykorzystanie w nauczaniu-uczeniu się; • technologie informacyjne i ich wykorzystanie w pracy nauczyciela; • programy edukacyjne oraz zasoby internetowe wspomagające nauczanie-uczenie się; • projektowanie lekcji szkolnej i zasady pisania scenariuszy zajęć; • innowacje metodyczne i organizacyjne w pracy nauczyciela (np. lekcje odwrócone); • organizacja działań edukacyjnych w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych; • proces komunikacji w klasie szkolnej i jego znaczenie dla dobrej edukacji; • język nauczyciela jako narzędzie dydaktyczne. • techniki budowania wykładu i zadawania pytań; • proces oceniania uczniów w szkole. zasady i metody oceniania; • nauczycielskie narzędzia diagnozy procesu i efektów uczenia się; • zadania „refleksyjnego praktyka”; • ocena efektywności pracy szkoły; pojęcie edukacyjnej wartości dodanej. Materiał będzie realizowany w następujących blokach tematycznych: Istota i charakterystyka współczesnego procesu kształcenia. 2. Cele kształcenia – efekty, osiągnięcia ucznia treści kształcenia - strukturyzacja materiału. Cele uczniowskie, a cele nauczycielskie, oczekiwania wobec ucznia. 3. Motywowanie uczniów do nauki. 4. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Scenariusz zajęć. Przygotowanie nauczyciela do prowadzenia zajęć w szkole. 5. Metody i formy kształcenia. Organizacja procesu kształcenia. 6. Projektowanie i ewaluacja procesu kształcenia. 7. Nauczyciel we współczesnej edukacji. Kompetencje i kwalifikacje nauczyciela. Awans zawodowy nauczyciela |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna, Impuls 2012 • Stawinski W., Dydaktyka biologii i ochrony środowiska, PWN Kraków 2006 • M. V. Covington, K. M. Teel, Motywacja do nauki, Wydawnictwo GWP, 2004 • D. Sterna, Ocenianie kształtujące w praktyce, Centrum edukacji Obywatelskiej, 2014 • J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli, Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2015 • Bloom B.S. (1971), Taxonomy of Educational Objectives. Handbook I and II., New York. 1971 • Załącznik 1. do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół z dn. 30 maja 2014, Dz. U. z 2014 r. poz. 803 Literatura dodatkowa: • E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie – przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność 2010 • G. Petty, Nowoczesne nauczanie, Wydawnictwo GWP 2013 • W. Okoń Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003 • Krathwohl D.R., A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview, Theory into practice, 41 (4) 2002 • Sterna D., Uczę (się) w szkole, Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2014 • Praca Zbiorowa (ed. B. Ostrowska, K. Spalik), Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, 2013 • Praca Zbiorowa (ed. B. Ostrowska, K. Spalik), Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych – pomiar, zadania testowe z komentarzami – Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2010 • Wyniki Badania PISA 2012 W Polsce Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD (Programme For International Student Assessment), 2013, http://www.ibe.edu.pl/images/prasa/PISA-2012-raport_krajowy.pdf |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: C.W1., C.W2., C.W3.; C.W4., C.W5.; C.W6.; C.W7. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: C.U1.; C.U2.; C.U3.; C.U4; C.U5.; C.U6.; C.U8.; W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: C.K1.; C.K2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach / Egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK-KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład konwersatoryjny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Chrzanowski, Katarzyna Socha | |
Prowadzący grup: | Marcin Chrzanowski, Katarzyna Socha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład konwersatoryjny - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WYK-KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład konwersatoryjny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Chrzanowski, Katarzyna Socha | |
Prowadzący grup: | Marcin Chrzanowski, Katarzyna Socha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład konwersatoryjny - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.