Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka przyrody i biologii w szkole podstawowej 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1400-014DPiBwSP1
Kod Erasmus / ISCED: 05.902 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0119) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka przyrody i biologii w szkole podstawowej 1
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: Przedmioty bloku pedagogicznego
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
uprawnienia pedagogiczne

Wymagania (lista przedmiotów):

Podstawy dydaktyki dla nauczycieli 1400-013PD

Założenia (opisowo):

Warunkiem uczestnictwa w ćwiczeniach z Dydaktyki biologii jest zaliczenie wykładu Podstaw dydaktyki dla nauczycieli 1400-013PD. Równolegle do ćwiczeń z dydaktyki należy uczestniczyć w przedmiocie Praktyki zawodowe w szkole podstawowej (śródroczne) 15 h /1ECTS.

Skrócony opis:

Skrócony opis: Dydaktyka biologii w szkole podstawowej cz.1. jest przedmiotem przeznaczonym dla studentów uzyskujących uprawnienia do nauczania biologii i przyrody. Obejmuje 60 godzin ćwiczeń prowadzonych w sali Wydziału Biologii. Cele i treści zajęć zintegrowane są z prowadzonymi przez studentów w tym samym semestrze 15-godzinnymi praktykami w szkole podstawowej [Praktyki zawodowe w szkole podstawowej (śródroczne)], dzięki czemu łączona jest teoria i praktyka prowadzenia lekcji biologii.

Jest kursem poświęconym umiejętnościom planowa poszczególnych elementów procesu dydaktycznego - począwszy od projektowania celów edukacyjnych, zadań uczniowskich, poprzez fazy lekcji, aż po projektowanie działów, oraz sposoby weryfikacji efektów i pomiar dydaktyczny.

Studenci nabywają wiedzę na temat systemu edukacji, elementów teorii uczenia się i nauczania i warsztatu pracy nauczyciela biologii i przyrody.

Pełny opis:

Pełny opis: Ćwiczenia przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela biologii i przyrody w szkole podstawowej. Kurs ma na celu kształtowanie warsztatu metodycznego oraz planowanie procesu dydaktycznego w nauczaniu i uczeniu się biologii i przyrody. Ćwiczenia obejmują praktykę prowadzenia zajęć (metody podające, aktywizujące, praktyczne i problemowe), sposoby ewaluacji (pomiar dydaktyczny), kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów. Studenci realizują zadania dydaktyczne umożliwiające projektowanie lekcji, działów, programów nauczania, symulację i testowanie różnorodnych metod, technik i form pracy oraz środków dydaktycznych. Zakres ćwiczeń obejmuje następujące zagadnienia:

(1) Podstawy prawne systemu edukacji w Polsce, kompetencje kluczowe wg UE. (2) Analiza podstawy programowej – cele kształcenia i treści nauczania;

(3) Funkcja celu lekcji, rola kryteriów sukcesu;

(4) Struktura i fazy lekcji;

(5) Operacjonalizacja – projektowanie lekcji, dobór metod, form pracy i środków dydaktycznych, konspekt i scenariusz lekcji;

(6) Metody pomiaru dydaktycznego, oceniania i ewaluacji (w tym: projektowanie i analiza zadań otwartych i zamkniętych, struktura egzaminu ósmoklasisty);

(7) Analiza rozkładu materiału;

(8) Podstawy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Literatura:

Herr Norman E., The Sourcebook For Teaching Science, Grades 6-12: Strategies, Activities, And Instructional Resources, Jossey-Bass 2009

Swango J. i Steward S. B., Help! I’m teaching in the middle school science, NSTA press, 2003

2018, Czytanie, rozumienie, rozumowanie, Praca zbiorowa pod redakcją Michała Sitka i Elżbiety Barbary Ostrowskiej, Warszawa 2020, https://pisa.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2020/03/PISA_2018_wyniki_raport.pdf

Praca Zbiorowa (ed. B. Ostrowska, K. Spalik), Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, 2013

Niemierko B. Pomiar Wyników kształcenia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A, 1999

Niemierko B. Między oceną szkolną a dydaktyką – bliżej dydaktyki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A, 1991

Bullogh R.V., Początkujący nauczyciel, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2009

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. 2017 poz. 356, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia: Efekty kształcenia zgodne są z zapisami Rozporządzenia MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019 poz. 1450):

D.1/E.1.W1. , D.1/E.1.W2. , D.1/E.1.W3. , D.1/E.1.W4. , D.1/E.1.W6. , D.1/E.1.W7. , D.1/E.1.W8. , D.1/E.1.W9., D.1/E.1.W10., D.1/E.1.W11., D.1/E.1.W12., D.1/E.1.W14.

D.1/E.1.U1. , D.1/E.1.U2. , D.1/E.1.U4. , D.1/E.1.U6. , D.1/E.1.U7. , D.1/E.1.U8., D.1/E.1.U9., D.1/E.1.U11.

D.1/E.1.K1., D.1/E.1.K4., D.1/E.1.K8.

Wiedza

Student/-ka zna:

• zasady planowania procesu dydaktycznego (m.in. wyznaczania celów edukacyjnych, określania efektów, projektowania lekcji, oceniania).

• integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału;

• zasady monitorowania bieżącej i długoterminowej pracy uczniów

• warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela

Umiejętności

Student/-ka potrafi:

• potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi;

• posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych i wychowawczych zadań szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów, oraz analizy rozkładu materiału;

• planuje, przeprowadza i ocenia zajęcia edukacyjne przygotowane zgodnie zasadami sztuki nauczania,

• obserwuje procesy edukacyjne, poddaje refleksji i wykorzystuje wyniki własnych obserwacji do analizy ról i czynności pedagogicznych,

• potrafi pracować ze zróżnicowaną klasą i uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, dostosowuje swoje działania do potrzeb uczniów.

Postawy:

Student/ka jest gotowa/gotów:

• korzystać z wyników badań naukowych dla praktyki nauczyciela i stale doskonalić swoje kompetencje,

• świadomie i odpowiedzialnie podchodzić do planowania procesu dydaktycznego uczniów,

• do współpracy z innymi i kształtowania z uczniami, rodzicami i innymi nauczycielami klimatu sprzyjającego procesom nauczania–uczenia się.

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania: Warunkiem zaliczenia jest odpowiednia frekwencja (dopuszczane są 2 nieobecności), aktywny udział w zajęciach oraz wykonanie i zaliczenie wszystkich prac domowych. Nieobecności liczniejsze niż 2 można w uzasadnionych przypadkach odrobić w uzgodnieniu z prowadzącymi.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Chrzanowski, Monika Klejman
Prowadzący grup: Marcin Chrzanowski, Monika Klejman, Katarzyna Socha, Agnieszka Suszczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Chrzanowski, Monika Klejman
Prowadzący grup: Marcin Chrzanowski, Monika Klejman, Katarzyna Socha, Agnieszka Suszczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)