Dydaktyka przyrody i biologii w szkole podstawowej 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-014DPiBwSP2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.902
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka przyrody i biologii w szkole podstawowej 2 |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty bloku pedagogicznego |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | biologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Wymagania (lista przedmiotów): | Dydaktyka przyrody i biologii w szkole podstawowej 1 1400-014DPiBwSP1 |
Założenia (opisowo): | Warunkiem uczestnictwa w ćwiczeniach z Dydaktyki biologii jest wcześniejsze zaliczenie wykładu Podstaw dydaktyki dla nauczycieli 1400-013PD oraz wcześniejsza lub równoczesna realizacja przedmiotu Dydaktyka biologii i przyrody w szkole podstawowej cz.1. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Dydaktyka biologii w szkole podstawowej cz.2. jest przedmiotem przeznaczonym dla studentów uzyskujących uprawnienia do nauczania biologii i przyrody. Obejmuje 60 godzin ćwiczeń prowadzonych w sali Wydziału Biologii. Jest kursem poświęconym praktycznym umiejętnościom stosowania metod aktywizujących na poziomie szkoły podstawowej - projektowania i organizowania doświadczeń biologicznych, prowadzenia projektów edukacyjnych, wykorzystania technologii informacyjnej, tworzenia, wyszukiwania i weryfikacji nowoczesnych środków dydaktycznych, prowadzenia zajęć terenowych. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela przyrody i biologii w szkole podstawowej. Główny nacisk położony został na kształtowanie warsztatu metodyczno-dydaktycznego, tj. aktywne formy nauczania (w tym projektowanie i wykonanie eksperymentów przyrodniczych oraz techniki pracy w terenie), rolę szkolnych i pozaszkolnych ośrodków edukacyjnych w nauczaniu biologii i przyrody oraz kształtowanie krytycznego myślenia, świadomości i odpowiedzialności przyrodniczej. Zakres ćwiczeń obejmuje następujące zagadnienia: (1) Metoda naukowa i rozumowanie naukowe na lekcjach biologii i przyrody; (2) Projektowanie i prowadzenie doświadczeń i obserwacji przyrodniczych; (3) Przygotowanie i prowadzenie lekcji w terenie i w pozaszkolnych ośrodkach edukacyjnych; (4) Elementy edukacji globalnej na lekcjach biologii i przyrody; (5) Etyka zawodu i rola nauczyciela w społeczeństwie (popularyzacja nauki, kształtowanie świadomości, wrażliwości i odpowiedzialności przyrodniczej). |
Literatura: |
Brudnik E, Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie – przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność 2010 VanCleave J., Biologia dla każdego dziecka, Wydawnictwa Szkolne I Pedagogiczne S.A. 1993 Murray J., Teaching secondary scientific Inquiry, Association for Science Education 2002 Ireson G., Crowley M, Richards R., Twidle J., Secondary Science 11 to 16 – A practical guide, SAGE 2010 Lawson A.E., Teaching inquiry science in middle and secondary schools, SAGE 2010 Smith C., Sams J., Developing understanding in scientific inquiry, Association for Science Education, 2000 Herr Norman E., The Sourcebook For Teaching Science, Grades 6-12: Strategies, Activities, And Instructional Resources, Jossey-Bass 2009 Mazurek E., Silezin W. Jak przeprowadzić lekcje w terenie? Pigułka informacyjna z przykładami dla nauczycieli, którym bliska jest edukacja ekologiczna, Materiał edukacyjny Polskiego Klubu Ekologicznego 2008 Kiewra C., Veselack E. Playing with Nature: Supporting Preschoolers’ Creativity in Natural Outdoor Classrooms, The International Journal of Early Childhood Environmental Education, 4(1), p. 71 2017 Poziomek U., Ostrowska E.B., Przedmioty przyrodnicze poza szkołą – poradnik, Instytut Badań Edukacyjnych, 2014 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. 2017 poz. 356, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia zgodne są z zapisami Rozporządzenia MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019 poz. 1450): D.1/E.1.W4. , D.1/E.1.W5. , D.1/E.1.W6. , D.1/E.1.W7. , D.1/E.1.W9. , D.1/E.1.W13., D.1/E.1.W14., D.1/E.1.W15. D.1/E.1.U3., D.1/E.1.U5. , D.1/E.1.U7. D.1/E.1.K2. , D.1/E.1.K3. , D.1/E.1.K5. , D.1/E.1.K6. , D.1/E.1.K7. , D.1/E.1.K9. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest odpowiednia frekwencja (dopuszczane są 2 nieobecności), aktywny udział w zajęciach oraz wykonanie i zaliczenie wszystkich prac domowych. Nieobecności liczniejsze niż 2 można w uzasadnionych przypadkach odrobić w uzgodnieniu z prowadzącymi. Zaliczenie na ocenę wg podanych kryteriów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Chrzanowski, Katarzyna Socha | |
Prowadzący grup: | Marcin Chrzanowski, Monika Klejman, Katarzyna Socha, Agnieszka Suszczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Chrzanowski, Katarzyna Socha | |
Prowadzący grup: | Marcin Chrzanowski, Monika Klejman, Katarzyna Socha, Agnieszka Suszczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.