Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka przyrody i biologii w szkole podstawowej 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1400-014DPiBwSP2
Kod Erasmus / ISCED: 05.902 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0119) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka przyrody i biologii w szkole podstawowej 2
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: Przedmioty bloku pedagogicznego
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

biologia
biotechnologia
ochrona środowiska

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
uprawnienia pedagogiczne

Wymagania (lista przedmiotów):

Dydaktyka przyrody i biologii w szkole podstawowej 1 1400-014DPiBwSP1
Podstawy dydaktyki dla nauczycieli 1400-013PD

Założenia (opisowo):

Warunkiem uczestnictwa w ćwiczeniach z Dydaktyki biologii jest wcześniejsze zaliczenie wykładu Podstaw dydaktyki dla nauczycieli 1400-013PD oraz wcześniejsza lub równoczesna realizacja przedmiotu Dydaktyka biologii i przyrody w szkole podstawowej cz.1.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Dydaktyka biologii w szkole podstawowej cz.2. jest przedmiotem przeznaczonym dla studentów uzyskujących uprawnienia do nauczania biologii i przyrody. Obejmuje 60 godzin ćwiczeń prowadzonych w sali Wydziału Biologii.

Jest kursem poświęconym praktycznym umiejętnościom stosowania metod aktywizujących na poziomie szkoły podstawowej - projektowania i organizowania doświadczeń biologicznych, prowadzenia projektów edukacyjnych, wykorzystania technologii informacyjnej, tworzenia, wyszukiwania i weryfikacji nowoczesnych środków dydaktycznych, prowadzenia zajęć terenowych.

Pełny opis:

Ćwiczenia przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela przyrody i biologii w szkole podstawowej. Główny nacisk położony został na kształtowanie warsztatu metodyczno-dydaktycznego, tj. aktywne formy nauczania (w tym projektowanie i wykonanie eksperymentów przyrodniczych oraz techniki pracy w terenie), rolę szkolnych i pozaszkolnych ośrodków edukacyjnych w nauczaniu biologii i przyrody oraz kształtowanie krytycznego myślenia, świadomości i odpowiedzialności przyrodniczej. Zakres ćwiczeń obejmuje następujące zagadnienia:

(1) Metoda naukowa i rozumowanie naukowe na lekcjach biologii i przyrody;

(2) Projektowanie i prowadzenie doświadczeń i obserwacji przyrodniczych;

(3) Przygotowanie i prowadzenie lekcji w terenie i w pozaszkolnych ośrodkach edukacyjnych;

(4) Elementy edukacji globalnej na lekcjach biologii i przyrody;

(5) Etyka zawodu i rola nauczyciela w społeczeństwie (popularyzacja nauki, kształtowanie świadomości, wrażliwości i odpowiedzialności przyrodniczej).

Literatura:

Brudnik E, Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie – przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność 2010

VanCleave J., Biologia dla każdego dziecka, Wydawnictwa Szkolne I Pedagogiczne S.A. 1993

Murray J., Teaching secondary scientific Inquiry, Association for Science Education 2002

Ireson G., Crowley M, Richards R., Twidle J., Secondary Science 11 to 16 – A practical guide, SAGE 2010

Lawson A.E., Teaching inquiry science in middle and secondary schools, SAGE 2010

Smith C., Sams J., Developing understanding in scientific inquiry, Association for Science Education, 2000

Herr Norman E., The Sourcebook For Teaching Science, Grades 6-12: Strategies, Activities, And Instructional Resources, Jossey-Bass 2009

Mazurek E., Silezin W. Jak przeprowadzić lekcje w terenie? Pigułka informacyjna z przykładami dla nauczycieli, którym bliska jest edukacja ekologiczna, Materiał edukacyjny Polskiego Klubu Ekologicznego 2008

Kiewra C., Veselack E. Playing with Nature: Supporting Preschoolers’ Creativity in Natural Outdoor Classrooms, The International Journal of Early Childhood Environmental Education, 4(1), p. 71 2017

Poziomek U., Ostrowska E.B., Przedmioty przyrodnicze poza szkołą – poradnik, Instytut Badań Edukacyjnych, 2014

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. 2017 poz. 356, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia zgodne są z zapisami Rozporządzenia MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019 poz. 1450):

D.1/E.1.W4. , D.1/E.1.W5. , D.1/E.1.W6. , D.1/E.1.W7. , D.1/E.1.W9. , D.1/E.1.W13., D.1/E.1.W14., D.1/E.1.W15.

D.1/E.1.U3., D.1/E.1.U5. , D.1/E.1.U7.

D.1/E.1.K2. , D.1/E.1.K3. , D.1/E.1.K5. , D.1/E.1.K6. , D.1/E.1.K7. , D.1/E.1.K9.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest odpowiednia frekwencja (dopuszczane są 2 nieobecności), aktywny udział w zajęciach oraz wykonanie i zaliczenie wszystkich prac domowych. Nieobecności liczniejsze niż 2 można w uzasadnionych przypadkach odrobić w uzgodnieniu z prowadzącymi.

Zaliczenie na ocenę wg podanych kryteriów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Chrzanowski, Katarzyna Socha
Prowadzący grup: Marcin Chrzanowski, Monika Klejman, Katarzyna Socha, Agnieszka Suszczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Chrzanowski, Katarzyna Socha
Prowadzący grup: Marcin Chrzanowski, Monika Klejman, Katarzyna Socha, Agnieszka Suszczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)