Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bioinformatyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1400-216BINF
Kod Erasmus / ISCED: 11.304 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0612) Database and network design and administration Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Bioinformatyka
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, BIOTECHNOLOGIA, II rok, I stopień
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przegląd podstawowych metod i narzędzi bioinformatycznych z nauką praktycznych umiejętności korzystania z oprogramowania

Pełny opis:

1. Wstęp do środowiska Unix, obsługa linii komend (powłoka bash), protokół ssh i wprowadzenie do pracy na serwerach obliczeniowych.

2. Wstęp do bioinformatyki, bazy danych dla biologii molekularnej i biotechnologii – przegląd i zastosowanie. Przeszukiwanie baz danych przy pomocy słów kluczowych oraz zastosowanie operatorów logicznych w zapytaniach.

3. Porównywanie dwu sekwencji nukleotydowych i aminokwasowych. Przeszukiwanie baz danych sekwencji nukleotydowych i aminokwasowych przy użyciu sekwencji jako zapytań.

4. Porównywanie wielu sekwencji. Analiza rodzin białek, reprezentacja rodziny i przeszukiwanie baz danych przy pomocy profilu sekwencji.

5. Motywy sekwencji związane z funkcją. Motywy rodzin białek, sygnały segregacji do przedziałów komórki, sekwencji kontrolujące ekspresję genów. Ukryte model Markova i ich zastosowanie w bioinformatyce.

6. Odróżnianie kodujących i niekodujących sekwencji DNA (metody ab initio i oparte na homologii),

7. Podstawy ewolucji molekularnej oraz tworzenie drzew filogenetycznych.

8. Bazy struktur przestrzennych makrocząstek. Grafika molekularna, zasady wizualizacji struktur biopolimerów.

9. Modelowanie struktur białek globularnych oraz ocena modeli.

10. Samodzielne rozwiązanie przykładowego, złożonego problemu (projekt).

11. Najnowsze osiągnięcia w dziedzinie bioinformatyki.

Literatura:

1. „Podstawy bioinformatyki”, Jin Xiong, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011 i wydania późniejsze.

2. „Wprowadzenie do bioinformatyki”, Lesk Arthur, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019 i wydania późniejsze.

3. „Bioinformatyka i ewolucja molekularna”, Higgs Paul G., Attword Teresa K., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2015 i wydania późniejsze.

Efekty uczenia się:

Student/-ka zna i rozumie:

- elementarną wiedzę w wybranych obszarach biotechnologii oraz rozumie związki i zależności między różnymi dyscyplinami przyrodniczymi (K_W01_Bt);

- problemy nauk przyrodniczych, kategorie pojęciowe i terminologię przyrodniczą oraz rozwój metod badawczych, a także potrafi wskazać najważniejsze odkrycia naukowe w historii nauk biologicznych, w tym biotechnologii (K_W02_Bt);

- matematykę i statystykę na poziomie pozwalającym na opisywanie zjawisk przyrodniczych; wykorzystuje narzędzia matematyczne do opisu zjawisk biologicznych (K_W03_Bt);

- w zaawansowanym stopniu techniki i narzędzia w badaniach zjawisk przyrodniczych, rozumie znaczenie pracy doświadczalnej w biotechnologii oraz potrafi opisać znaczenie analiz molekularnych w badaniach biologicznych i medycznych (K_W04_Bt);

- podstawy technik informatycznych i wykorzystuje narzędzia informatyczne do pozyskiwania informacji, przetwarzania tekstów, prezentacji (K_W08_Bt).

Student/ka potrafi:

- stosować podstawowe techniki, właściwe dla biotechnologii (K_U01_Bt);

- korzystać z dostępnych źródeł informacji, w tym ze źródeł elektronicznych (K_U03_Bt);

- przeprowadzać proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod okiem opiekuna indywidualnie oraz w zespole (K_U04_Bt);

- wykonywać w terenie/laboratorium proste pomiary fizycznochemiczne lub biologiczne oraz dokonywać obserwacji, oraz stosować, na poziomie podstawowym, metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych (K_U05_Bt);

- poprawnie wnioskować na podstawie danych z różnych źródeł (K_U06_Bt);

- krytycznie opracować wybrany problem naukowy w formie pisemnego referatu, z poprawną dokumentacją, lub przedstawić w formie prezentacji multimedialnej z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (K_U07_Bt).

Student/ka jest gotów/gotowa do:

- zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych w przyrodzie (K_K01_Bt);

- rozwijania akceptującej postawy wobec metod matematycznych i statystycznych stosowanych w biotechnologii (K_K02_Bt);

- wykazywania odpowiedzialności za własną pracę i powierzony sprzęt; wykazuje poszanowanie pracy własnej i innych (K_K03_Bt);

- efektywnej pracy w zespole (K_K04_Bt);

- przekazywania społeczeństwu informacji o nowych osiągnięciach biotechnologii i potrafi przekazać te informacje w sposób zrozumiały (K_K06_Bt).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń (warunkuje dopuszczenie do egzaminu):

- dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności,

- wykonanie projektu w zespole oraz przedstawienie wyników w formie raportu/prezentacji.

Egzamin (test wielokrotnego wyboru).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Norbert Odolczyk, Piotr Zielenkiewicz
Prowadzący grup: Maciej Kotliński, Norbert Odolczyk, Piotr Zielenkiewicz, Maksymilian Zienkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-06-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Norbert Odolczyk, Piotr Zielenkiewicz
Prowadzący grup: Maciej Kotliński, Norbert Odolczyk, Piotr Zielenkiewicz, Maksymilian Zienkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)