Podejścia interpretacyjne do działań edukacyjnych. Pedagogika, filozofia i rozumienie w naukach społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SZD-ID-PIDE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podejścia interpretacyjne do działań edukacyjnych. Pedagogika, filozofia i rozumienie w naukach społecznych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Blok zajęć interdyscyplinarnych |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Skrócony opis: |
Seminarium Stosowane metody dydaktyczne: praca/dyskusja w grupach, rozwiązywanie problemów, analiza i interpretacja tekstów, refleksyjne dociekanie; użycie wybranych narzędzi, między innymi Mentimeter, Prezi |
Pełny opis: |
Kurs ukazujący wybrane koncepcje interpretacji (m.in. hermeneutyczne - H.-G. Gadamera, P. Ricoeura) oraz możliwości ich odnoszenia do zagadnień pedagogicznych. Istotnym elementem zajęć są ćwiczenia w zakresie prezentowania własnych pomysłów interpretowania wybranych doświadczeń edukacyjnych. W ramach dyskusji zostaną poddane refleksji zagadnienia, związane z kształceniem uniwersyteckim, a także z projektowaniem i prowadzenie badań pedagogicznych o charakterze teoretycznym. |
Literatura: |
A. Bates, Transforming Education. Meanings, myths and complexity, Routledge, London and New York, 2016, 1-45. D. Bridges, Fiction written under oath? Essays in philosophy and educational research, Springer 2003. W. Carr, For Education. Towards Critical Educational Inquiry, Open University Press, Buckingham, Philadelphia, 1998, pp. 60-73. H.-G. Gadamer, Truth and Method, trans. J. Weinsheimer, D. G. Marshall, Bloomsbury, London, New Delhi, New York, Sydney 2014, 370-387. R. Godoń, Reflection and Action in Anglophone Philosophy of Education: Challenges and Inspirations, in: Education and „Padagogik”. Philosophical and Historical Reflections (central, Southern and South-Eastern Europe), ed. B. Kudlacova, A. Rajsky, Peter Lang2019, 32-41. M. Oakeshott, The Voice of Liberal Learning, Liberty Fund, Indianapolis 2001, 1-34. P. Ricoeur, Life: a story in search of a narrator. in: Veldes, M. J. (ed.) A Ricoeur Reader. Reflections and Imagination. New York, London, Sydney, Tokyo, Singapore: Harvest Wheatsheaf, 425-437. Ken Robinson, Kate Robinson, Imagine If... Creating A Future for Us All, Penguin Books 2022. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza | Zna i rozumie: WG_02 - główne tendencje rozwojowe pedagogiki Umiejętności | Potrafi: UW_01 – wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę; Badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych UK_04 - uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk społecznych Kompetencje społeczne | Jest gotów do: KK_01 – krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych Oraz inne: Wiedza: (zna i rozumie) wybrane koncepcje interpretacji; Umiejętności: (potrafi) z różnych perspektyw interpretacyjnych odnieść się do zagadnień edukacyjnych. Kompetencje: (jest gotów do) podejmowania działań na rzecz doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: obowiązuje udział w zajęciach, dopuszczalna liczba nieobecności – 1 (sposób opanowania materiału z tego spotkania należy ustalić z prowadzącym). Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): pisemne zaliczenie na ostatnim spotkaniu (krótka praca pisemna). Metody weryfikacji efektów uczenia się: weryfikacja ciągła - udział w dyskusjach oraz innych aktywnościach w trakcie zajęć. Praca zaliczeniowa na przedostatnich/ostatnich zajęciach. Kryteria oceniania: jakość wykonania zadań w trakcie zajęć, końcowa praca pisemna na ostatnim spotkaniu. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 10 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Godoń | |
Prowadzący grup: | Rafał Godoń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 10 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Godoń | |
Prowadzący grup: | Rafał Godoń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.