Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podejścia interpretacyjne do działań edukacyjnych. Pedagogika, filozofia i rozumienie w naukach społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-SZD-ID-PIDE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podejścia interpretacyjne do działań edukacyjnych. Pedagogika, filozofia i rozumienie w naukach społecznych
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy: Blok zajęć interdyscyplinarnych
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Skrócony opis:

Seminarium

Stosowane metody dydaktyczne: praca/dyskusja w grupach, rozwiązywanie problemów, analiza i interpretacja tekstów, refleksyjne dociekanie; użycie wybranych narzędzi, między innymi Mentimeter, Prezi

Pełny opis:

Kurs ukazujący wybrane koncepcje interpretacji (m.in. hermeneutyczne - H.-G. Gadamera, P. Ricoeura) oraz możliwości ich odnoszenia do zagadnień pedagogicznych. Istotnym elementem zajęć są ćwiczenia w zakresie prezentowania własnych pomysłów interpretowania wybranych doświadczeń edukacyjnych. W ramach dyskusji zostaną poddane refleksji zagadnienia, związane z kształceniem uniwersyteckim, a także z projektowaniem i prowadzenie badań pedagogicznych o charakterze teoretycznym.

Literatura:

A. Bates, Transforming Education. Meanings, myths and complexity, Routledge, London and New York, 2016, 1-45.

D. Bridges, Fiction written under oath? Essays in philosophy and educational research, Springer 2003.

W. Carr, For Education. Towards Critical Educational Inquiry, Open University Press, Buckingham, Philadelphia, 1998, pp. 60-73.

H.-G. Gadamer, Truth and Method, trans. J. Weinsheimer, D. G. Marshall, Bloomsbury, London, New Delhi, New York, Sydney 2014, 370-387.

R. Godoń, Reflection and Action in Anglophone Philosophy of Education: Challenges and Inspirations, in: Education and „Padagogik”. Philosophical and Historical Reflections (central, Southern and South-Eastern Europe), ed. B. Kudlacova, A. Rajsky, Peter Lang2019, 32-41.

M. Oakeshott, The Voice of Liberal Learning, Liberty Fund, Indianapolis 2001, 1-34.

P. Ricoeur, Life: a story in search of a narrator. in: Veldes, M. J. (ed.) A Ricoeur Reader. Reflections and Imagination. New York, London, Sydney, Tokyo, Singapore: Harvest Wheatsheaf, 425-437.

Ken Robinson, Kate Robinson, Imagine If... Creating A Future for Us All, Penguin Books 2022.

Efekty uczenia się:

Wiedza | Zna i rozumie:

WG_02 - główne tendencje rozwojowe pedagogiki

Umiejętności | Potrafi:

UW_01 – wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę;

Badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych

UK_04 - uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk społecznych

Kompetencje społeczne | Jest gotów do:

KK_01 – krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych

Oraz inne:

Wiedza: (zna i rozumie) wybrane koncepcje interpretacji;

Umiejętności: (potrafi) z różnych perspektyw interpretacyjnych odnieść się do zagadnień edukacyjnych.

Kompetencje: (jest gotów do) podejmowania działań na rzecz doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego.

Metody i kryteria oceniania:

Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: obowiązuje udział w zajęciach, dopuszczalna liczba nieobecności – 1 (sposób opanowania materiału z tego spotkania należy ustalić z prowadzącym).

Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): pisemne zaliczenie na ostatnim spotkaniu (krótka praca pisemna).

Metody weryfikacji efektów uczenia się: weryfikacja ciągła - udział w dyskusjach oraz innych aktywnościach w trakcie zajęć. Praca zaliczeniowa na przedostatnich/ostatnich zajęciach.

Kryteria oceniania: jakość wykonania zadań w trakcie zajęć, końcowa praca pisemna na ostatnim spotkaniu.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 10 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Godoń
Prowadzący grup: Rafał Godoń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 10 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Godoń
Prowadzący grup: Rafał Godoń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)