Postawy i zachowania ludności w badaniach geograficznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SZD-SPEC-PZ-GSE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Postawy i zachowania ludności w badaniach geograficznych |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Blok zaawansowanych zajęć specjalizacyjnych w dyscyplinie geografia Przedmioty Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą prowadzone w formie warsztatowej z elementami wykładu Stosowane metody dydaktyczne: Wykład, kwerenda literatury, ”burza mózgów”, metda projektu, dyskusja |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podejściem behawioralnym, które może stanowić istotne uzupełnienie innych podejść badawczych stosowanych w geografii społeczno-ekonomicznej. Nawiązując do zainteresowań naukowych studentów, uwaga będzie skoncentrowana na wybranej problematyce, np. percepcja przestrzeni i zachowania człowieka w przestrzeni (miast), postawy społeczne wobec różnych zjawisk, problemy i konflikty społeczne etc. Ponadto zaprezentowane zostaną metody badań i analiz, oraz prezentacji wyników. Nastepnie studenci będą zobowiązani do przygotowania i zaprezentowania mini-projektu uwzględniającego cel i założenia badawcze, zasadność podejścia behawioralnego, proponowane metody badań oraz sposoby prezentacji wyników. Każdy z prezentowanych projektów będzie przedmiotem dyskusji podczas zajęć. |
Literatura: |
Domański B., Libura H., 1986, Geograficzne badania wyobrażeń, postaw i preferencji, Przegląd Geograficzny, LVIII, 1-2, 143-16; James A.C., 2020, Don’t stand so close to me: Public spaces, behavvioral geography, and COVID-19, Dialogues in Human Geography, 10(2), 187-190; Van Acker V., van Wee B. & Witlox F., 2010, When Transport Geography Meets Social Psychology: Toward a Conceptual Model of Travel Behaviour. Transport Reviews 30(2), 219-240, https://doi.org/10.1080/01441640902943453; Walmsley D.J., Lewis G.J., 1997, Geografia człowieka. Podejścia behawioralne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; Wood L.J., 1970, Perception studies in geography, Transations of the Institute of British Geographers, 50, s. 129-142, https://doi.org/10.2307/621350. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza | Zna i rozumie: WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych Umiejętności | Potrafi: UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym Kompetencje społeczne | Jest gotów do: KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy |
Metody i kryteria oceniania: |
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Studenci są zobowiązani do aktywnego uczestniczenia w zajęciach, w tym przygotowania prac/wystąpień będących przedmiotem analizy merytorycznej i metodycznej podczas zajęć. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach. Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Aby zaliczyć przedmiot wymagane jest przygotowanie projektu badania oraz aktywny udział w zajęciach. Metody weryfikacji efektów uczenia się: Ocenie podlegają umiejętność samodzielnego zaprojektowania badania postaw społecznych/zachowań społecznych oraz jego prezentacja na forum grupy. Nabywane w toku zajęć kompetencje społeczne są oceniane podczas bezpośredniej obserwacji aktywności studentów. Kryteria oceniania: Przygotowanie i zaprezentowanie projektu badania stanowi kryterium zaliczenia przedmiotu. Kryterium uzupełniającym jest aktywność podczas zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Durydiwka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Durydiwka, Aleksandra Korpysz-Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Durydiwka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Durydiwka, Aleksandra Korpysz-Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.