Podstawy geografii w nauczaniu przyrody
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-0PGNP-PED-B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy geografii w nauczaniu przyrody |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty bloku pedagogicznego Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wymagania formalne. W zajęciach mogą brać udział studenci Wydziału Biologii uczestniczący w realizacji Bloku Pedagogicznego na swoim wydziale. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest przygotowanie studentów biologii, przyszłych nauczycieli przedmiotu „Przyroda” w klasie IV szkoły podstawowej, do nauczania treści geograficznych zawartych w podstawie programowej tego przedmiotu oraz rozwijania u swoich przyszłych uczniów podstawowych umiejętności przyrodniczo-geograficznych, a także postaw związanych z szeroko pojmowaną ochroną środowiska geograficznego, w tym realizacji działań na jego rzecz. |
Pełny opis: |
Konwersatoria mają na celu poznanie przez studentów: • podstawy programowej przyrody dotyczącej tematyki geograficznej w nauczaniu Przyrody, • możliwości i sposobów korzystania z różnych pomocy dydaktycznych, • specyfiki nauczania geografii oraz dominujących form i metod i pracy z uczniami, • technik informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w nauczaniu geografii • wartości, celów, form i metod zajęć terenowych związanych z edukacją geograficzną na tym etapie nauczania, • podstaw topografii i sposobów orientacji w terenie; • tradycyjnych i nowoczesnych źródeł informacji przestrzennej (planów, map wielkoskalowych i map tematycznych, GIS) • różnych definicji krajobrazu stosowanych w naukach geograficznych, a także w innych dziedzinach wiedzy (np. architekturze krajobrazu); • różnych zjawisk i procesów społecznych i przyrodnicze oraz ich wpływu na środowisko geograficzne i krajobraz; • możliwości wykorzystania wiedzy geograficznej do opisu i rozwiązania problemów badawczych obecnych w edukacji przyrodniczej, w tym: – korzystania z różnych źródeł informacji o przestrzeni; – planowania i prowadzenia prostych obserwacji i pomiarów w terenie z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi i technik; – interpretowania i wyjaśniania relacji między zjawiskami i procesami społecznymi oraz przyrodniczymi. Zakres tematów 1. Geograficzne postrzeganie świata - podstawy edukacji geograficznej. Podstawa programowa PRZYRODY – treści geograficzne, założenia programowe i edukacyjne 2. Podręczniki do przyrody i zeszyty ćwiczeń. Atlasy szkolne do Przyrody (przykłady) 3. Poznawanie przyrody przez geografa. Obserwacje zmian położenia Słońca na niebie w ciągu doby i w różnych porach roku 4. Kierunki geograficzne. Szkic, plan i mapa. Atlasy. Praca z planem i mapą - lekcja w klasie i w terenie. Pomiary terenowe. 5. Techniki GIS i TIK w nauczaniu Przyrody. 6. Pogoda i jej elementy. Obserwacje i pomiary oraz ich dokumentowanie; ogródek meteorologiczny. Chmury i ich rodzaje. Zjawiska meteorologiczne ich piękno oraz niebezpieczeństwa. 7. Skały i ich rodzaje. rozpoznawanie. O czym „mówią” skały; ich wartości materialne i niematerialne 8. Formy ukształtowania powierzchni terenu oraz ich zróżnicowanie. 9. Lasy i ich wartości niematerialne i materialne – las jako miejsce życia, 10. Wody stojące i płynące; ich zróżnicowanie, pomiary, badania, opisy 11. Krajobrazy bliskie i dalsze: czym jest krajobraz, elementy i całość; krajobrazy przyrodnicze i krajobrazy kulturowe; krajobrazy miejskie i wiejskie; zmienność krajobrazów na przykładzie miejsca zamieszkania i najbliższej okolicy (linia czasu); Krajobrazy pamięci – krajobrazy dzieciństwa i młodości (ujęcie humanistyczne) 12. Ochrona środowiska życia człowieka, kształtowanie i ochrona krajobrazów. Szkolne ogrody – przykłady i dobre praktyki. Krajobrazy i elementy środowiska chronione w najbliższej okolicy i małej ojczyźnie (regionie). 13. Rozwój zrównoważony na miarę dziecka – przykłady małych szkolnych projektów edukacyjnych. Praca badawcza uczniów. „małe projekty” 14. Warsztat pracy nauczyciela przyrodnika 15. Zajęcia terenowe: obserwacje, badania, metody. Ścieżki geograficzne. Wycieczki szkolne, w tym krajoznawcze. |
Literatura: |
Literatura wykorzystywana podczas zajęć: • Angiel J., Tworzymy szkołę przyjazną środowisku, Fundacja GAP Polska, Olsztyńskie Centrum Edukacji Ekologicznej, Podkowa Leśna –Olsztyn, 2003. • Angiel J., A. Hibszer E. Szkurłat, Zajęcia terenowe w kształceniu geograficznym, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań, 2020. • Arciszewska E., Dylak S. (red.), Nauczanie przyrody - wybrane zagadnienia, Wydawnictwo CODN, Warszawa, 2005. • Berne I., Zajęcia w terenie, WSiP, Warszawa, 1984. • Błasiak W., Rozważania o nauczaniu przyrody, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytety Pedagogicznego, Kraków, 2011. • Dymara B. i in., Dziecko w świecie przyrody, Nauczyciele – nauczycielom, Oficyna Wyd. „Impuls”, 1998. • GIS w szkole. Poradnik dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, GRID, Warszawa, 2011. • Piskorz S., (red.), Zarys dydaktyki geografii, WN PWN, Warszawa 1997. • Przyroda. Scenariusze zajęć lekcyjnych, t.2, WNoZ UŚ, red. A. Hibszer, K. Kardas, M. Rzętała, Sosnowiec, 2000. • Pulinowa M.Z.,, O idei krajobrazu (w:) Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej, Warszawa-Wrocław, 2001. • Rembertowicz H., (red.) Przyroda. Pytania dzieci – odpowiedzi dorosłych, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Przymierza Rodzin, Warszawa, 2004. • Stawiński W., Jak samodzielnie poznawać przyrodę, WSiP, Warszawa 1992. • Tołwińska-Królikowska E, (red.), Dzieci w świecie nauki, Wyd. Fdukacyjne Inicjatyw Oświatowych, Warszawa, 2013. • G. Wuttke, Ćwiczenia i wycieczki w nauczaniu geografii, Warszawa 1957. Materiały dydaktyczne: • Banach A., , M. Wieczorek, B. Byer, Atlas do przyrody „Świat w porach roku, 2003 (w nim, jako komplementarny dodatek: „Poradnik młodego kartografa” oraz „Przewodnik młodego przyrodnika”), Wyd. DEMART, Warszawa, 2003. • Będkowska H., Wspaniały leśny świat, CILP, Warszawa, 2015. • Podstawa programowa (Przyroda) MEN, ORE, 2017. • Podręczniki do Przyrody (wydawnictwa: WSiP, Nowa Era). • Flis J., Słownik szkolny. Terminy geograficzne, WSiP, Warszawa, 1994. • Koźniewska B, Kwiecińska M., Zieloną ścieżką… (edukacja ekologiczna dla klas 4-6), WSiP, Warszawa, 1996. • Koźniewska B, Kwiecińska M., Zieloną ścieżką… (edukacja ekologiczna – przewodnik dla nauczycieli), WSiP, Warszawa, 1996. • Licińska D., Słownik szkolny. Geografia – człowiek i jego działalność, WSiP, Warszawa, 1999. • Olaczek R., Słownik szkolny. Ochrona przyrody i środowiska, WSiP, Warszawa, 1999. • Podstawa programowa (Przyroda) MEN, ORE. • Podręczniki do Przyrody (wydawnictwa: WSiP, Nowa Era). • Prace Komisji Edukacji Geograficznej, dostęp: http://kegptg.geo.uni.lodz.pl/index.php?page=tomy-prac-keg. • Sulejczak E., Rozmowy z przyrodą, CILP, Warszawa, 2017. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: Po ukończeniu zajęć student: • przedstawi główne idee, koncepcje oraz treści nauczania geografii w zakresie przedmiotu Przyroda, • przedstawi i scharakteryzuje formy, metody i środki dydaktyczne potrzebne w edukacji geograficznej na lekcjach Przyrody, • przedstawi wartości, cele, metody geograficznych zajęć terenowych w klasie IV SP, wyjaśni nieodzowność takich zajęć w szkolnej edukacji przyrodniczej, • wyjaśni konieczność przeprowadzenia przez uczniów obserwacji geograficznych i pomiarów terenowych, • wyjaśni czym jest kartografia i topografia oraz w jaki sposób wiąże się ona z umiejętnością orientacji w terenie przedstawi znaczenie podstaw meteorologii w praktyce, • uzasadni potrzebę korzystania z tradycyjnych i nowoczesnych źródeł informacji przestrzennej (planów, map wielkoskalowych i map tematycznych, GIS), wybranych technik informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w nauczaniu geografii, • przedstawi czym jest edukacja krajobrazowa w nauczaniu Przyrody oraz jej cele i wartości, • scharakteryzuje różne (wybrane) zjawiska i procesy społeczne i przyrodnicze oraz ich wpływ na środowisko geograficzne i krajobraz. Studenci po zajęciach będą umieli: • zastosować różne treści, formy, metody, techniki i style kształcenia, • geograficznego w nauczaniu Przyrody w klasie IV SP, • dokonać porównania podręczników do przyrody z punktu widzenia treści merytorycznych i dydaktycznych, • zastosować różne środki dydaktyczne w kształceniu geograficznym na tym etapie nauczania, • określić cele lekcji i uczniowskie osiągnięcia, • zaprojektować przebieg lekcji przyrody z zakresu tematyki geograficznej, • zaprojektować zajęcia terenowe niezbędne w edukacji przyrodniczo-geograficznej (np. zajęcia w najbliższej okolicy), • zaprojektować przeprowadzenie obserwacji i pomiarów w terenie, • zaprojektować prace domowe z zakresu geografii, • wykorzystać posiadaną wiedzę geograficzną do realizacji działań na rzecz środowiska geograficznego w miejscu zamieszkania, • wykorzystać wiedzę geograficznej do opisu i rozwiązywania problemów badawczych w edukacji przyrodniczej (na tym etapie nauczania) w tym: – korzystania z różnych źródeł informacji o przestrzeni, – planowania i prowadzenia prostych obserwacji i pomiarów w terenie z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi i technik, – interpretowania i wyjaśniania relacji między zjawiskami i procesami społecznymi oraz przyrodniczymi. Kompetencje społeczne. Studenci będą umieli: • współpracować i prowadzić dialog w grupie, • podjąć wspólne działania na rzecz lokalnego środowiska geograficznego |
Metody i kryteria oceniania: |
• Obecność na konwersatoriach i aktywne uczestniczenie w dialogu. • Jedna praca pisemna (do wyboru) pt.: 1) Własny atlas chmur (zdjęcia wykonane np. z okna wraz z podpisami rodzajów), wnioski dydaktyczne dotyczące wykonania pracy, jej zasadności – celów i sposobów wykorzystania (zastosowania) tego „atlasu” na lekcjach przyrody 2) Reportaż (foto-reportaż) lub esej pt. Krajobraz najbliższej okolicy z opisem celów i sposobów zastosowania tego reportażu (eseju) na lekcji przyrody 3) Projekt lekcji odwróconej w formie on-line – własny projekt (scenariusz). takiej lekcji na dowolny temat geograficzny poruszony podczas zajęć 4) Projekt lekcji przyrody (kameralnej lub on-line, albo terenowej) na wybrany temat geograficzny zaprezentowany podczas zajęć konwersatoryjnych. 5) Projekt lekcji przyrody (kameralnej, terenowej lub on-line) dotyczący własnej okolicy z wykorzystaniem planów, map 6) Projekt lekcji przyrody na wybrany temat geograficzny zaprezentowany podczas zajęć konwersatoryjnych (z wykorzystaniem różnych środków i metod dydaktycznych). Szczegóły wykonania prac będą podane podczas zajęć. Nakład pracy studenta: • 30 godzin – konwersatoria • 10 godzin – samodzielna praca |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Angiel, Alina Awramiuk-Godun | |
Prowadzący grup: | Joanna Angiel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Angiel, Alina Awramiuk-Godun | |
Prowadzący grup: | Joanna Angiel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.