Elementy programowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-EPR-SG |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Elementy programowania |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (ścieżka geoinformatyczna) - sem. 5 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Elementy programowania mają za zadanie zapoznać studentów z podstawami programowania w środowisku do przetwarzania danych przestrzennych. Kluczowym zagadnieniem jest zapoznanie uczestników zajęć z podstawami tworzenia programów oraz ich aplikacji w środowisku GIS (Systemy Informacji Geograficznej). Przedmiot zaczyna się od wprowadzenia podstawowych pojęć oraz korzyści płynących z tworzenia własnych rozwiązań programistycznych. Podczas kolejny zajęć omawiane są funkcje, klasy i obiekty języka Python. Ćwiczenia mają charakter praktycznego zapoznania się z językiem Python, który znajduje szerokie zastosowania w aplikacjach naukowych, w tym w najpopularniejszych pakietach oprogramowania GIS (ArcGIS, QuantumGIS). |
Pełny opis: |
Elementy programowania jest to cykl 15 godzin zajęć, które mają za zadanie zapoznać uczestników zajęć z samodzielnym tworzeniem programów komputerowych przydatnych w codziennej pracy z danymi przestrzennymi. Ćwiczenia są prowadzone w środowisku języka Python, który w sposób jasny pozwala na zapoznanie się z regułami tworzenia programów. W środowisku tym funkcjonuje wiele gotowych narzędzi do rozwiazywania konkretnych problemów. Dzięki prostocie i dużych możliwościach języka Python jest on coraz chętniej stosowanych przez środowiska akademickie i profesjonalne. Najpopularniejsze programy komercyjne (ArcGIS) oraz open-sourcowe (QuantumGIS) do przetwarzania danych przestrzennych umożliwiają pełną integrację z funkcjami, programami i skryptami napisanymi w języku Python. Znajomość technik programowania umożliwia tworzenie własnych implementacji nowo publikowanych algorytmów, między innymi z zakresu przetwarzania obrazów, co może znacząco ułatwiać proces obróbki, klasyfikacji, czy interpretacji danych teledetekcyjnych. Celem przedmiotu jest uzmysłowienie studentom koncepcji programowania oraz przedstawienia jak w praktyczny sposób można korzystać z gotowych funkcji oprogramowania lub opracować własne funkcje. Zaliczenie przedmiotu będzie składało się z trzech części: krótkich zadań sprawdzających, ćwiczeń z aktualnie omawianych zagadnień, zaliczanych na ocenę oraz końcowego sprawdzianu pisemnego. Wszystkie wyniki cząstkowe będą podstawą do obliczenia średniej stanowiącej o ocenie końcowej z przedmiotu. Dopuszczalne są maksymalnie dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność na zajęciach nie zwalnia z wykonywania prac domowych. WYMIAR ZAJĘĆ Liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się: ćwiczenia: godziny zorganizowane 15 godzin, godziny indywidualnych konsultacji (wg potrzeb studenta, do 10 godzin) praca samodzielna studenta (wykonanie ćwiczeń, przygotowanie do sprawdzianu) 15 godzin. Razem - około 40 godzin METODY NAUCZANIA Metody podające: wykład, prezentacja Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, warsztaty komputerowe, dyskusja, prezentacja |
Literatura: |
„Zanurkuj w Pythonie” – 2012, Wikibooks users Dowolne podręczniki z zakresu programowania w Pythonie np: Python dla każdego. Podstawy programowania - Michael Dawson Python : wprowadzenie - Mark Lutz, David Ascher Poznaj Python w 24 godziny - Ivan Van Laningham Dokumentacja ArcPy i ArcGIS |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W10, K_W11, K_U06, WIEDZA: - Zna podstawowe zagadnienia z zakresu teorii informacji geograficznej, - Rozumie podstawy działania infrastruktury informacji przestrzennej oraz zastosowania narzędzi geoinformatycznych, UMIEJĘTNOŚCI: - Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego, - Posługuje się szczegółową terminologią geograficzną w języku polskim oraz w języku obcym na poziomie B2+, KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - Umie działać w sposób przedsiębiorczy w przygotowywaniu i realizacji projektów gospodarczych. Studenci po zakończeniu przedmiotu: - rozumieją znaczenie umiejętności programowania w życiu codziennym, pracy naukowej i zawodowej - znają kluczowe zasady tworzenia programów i algorytmów - potrafią napisać własne skrypty w języku Python - wiedzą w jaki sposób rozwijać oraz weryfikować poprawność pracy tworzonych przez siebie programów |
Metody i kryteria oceniania: |
Krótkie sprawdziany oceniające stopień przyswojenia aktualnie omawianych zagadnień oraz prace domowe zadawane po zajęciach. Średnia ważona z powyższych ocen (przy założeniu, że wszystkie cząstkowe oceny są pozytywne) oraz ocena z pisemnego sprawdzianu końcowego posłużą do obliczenia końcowej oceny przedmiotu. Wagi ocen: prace domowe (30%), kartkówki (30%), zaliczenie (40%). Niezaliczone kartkówki można poprawiać w terminie dwóch tygodniu od momentu powrotu z nieobecności lub niezaliczenia kartkówki. Niezaliczony sprawdzian zaliczeniowy można poprawić w terminie dwóch tygodni. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edwin Raczko | |
Prowadzący grup: | Edwin Raczko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edwin Raczko | |
Prowadzący grup: | Edwin Raczko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.