Graficzna prezentacja wyników badań
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-GPWB |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Graficzna prezentacja wyników badań |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru, dzienne studia I stopnia (ścieżka geoinformatyczna) - sem. 4 Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (ścieżka fizycznogeograficzna) - sem. 4 Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (ścieżka społeczno-ekonomiczna) - sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Kartografia 1900-1-KART |
Założenia (opisowo): | Zajęcia są rozszerzeniem treści związanych z wizualizacją danych poznanych w ramach przedmiotu Kartografia (I rok lic.). Główny nacisk położony jest na poprawne przygotowanie graficznych załączników do prac naukowych, które prezentują zarówna dane ilościowe, jak i jakościowe. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia prowadzą do poznania podstawowych zasad graficznej prezentacji danych. Studenci poznają sposoby prezentacji danych, uczą się prawidłowo opracowywać graficzne załączniki do prac naukowych (wykresy, mapy). |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci poznają podstawowe zasady graficznej prezentacji danych, których stosowanie powinno skutkować przygotowaniem czytelnych i poglądowych ilustracji do prac dyplomowych z różnych dziedzin geografii. Szczególna uwaga zwrócona będzie na wizualne uporządkowanie informacji przedstawianej graficznie, poprawne przygotowywanie wykresów, diagramów i map, właściwe dobieranie wielkości opisów. Zaakcentowana zostanie również konieczność poprawnego opracowania legend i innych elementów objaśniających. |
Literatura: |
Kraak, M.-J., Roth, R. E., Ricker, B., Kagawa, A., & Sourd, L. G. (2020). Mapping for a Sustainable World. United Nations, International Cartographic Association. Biecek, P. (2016). Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać! Fundacja Naukowa SmarterPoland.pl. Brewer C.A., 2016, Designing better maps: a guide for GIS users. 2nd edition. New York Street, Redlands, California: ESRI Press. Zych M., Pieniążek M., 2017, Mapy statystyczne. Opracowanie i prezentacja danych. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. Ratajski L., 1989, Metodyka kartografii społeczno-gospodarczej. Wyd. II, Warszawa: PPWK. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W10, K_W11, K_U03, K_U06 Poznanie podstawowych zasad prezentacji graficznej danych zarówno jakościowych jak i ilościowych. Poznanie różnych sposobów wizualizacji danych. Nabycie umiejętności doboru formy prezentacji do typu informacji, która ma być przedstawiona. Umiejętność samodzielnego wyszukiwania informacji w ogólnodostępnych zbiorach danych Umiejętność selekcji danych z dużych zbiorów danych w zależności od przeznaczenia prezentacji Umiejętność wykorzystania ogólnodostępnego oprogramowania do opracowania wykresów różnego typu Umiejętność wykorzystania programu typu GIS do graficznego porządkowania informacji geograficznej Krytyczna ocena opracowanych ilustracji pod kątem poprawności, czytelności, klarowności prezentacji, a także możliwości poprawnej interpretacji prezentowanych zjawisk geograficznych w różnej skali (lokalnej, regionalnej i globalnej). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład zaliczany jest na ocenę na podstawie kartkówek/quizów przeprowadzanych podczas wykładów oraz na podstawie pracy zaliczeniowej: analizy i oceny wybranych form graficznej prezentacji danych (mapy oraz wykresów i diagramów) z artykuły naukowego. Ćwiczenia zaliczane są na ocenę na podstawie wykonanych prac. Każda praca oceniana jest niezależnie w skali od 2 do 5! Prace wymagające poprawek mogą być ocenione na maksymalną ocenę dobry+ (4+). Oceniana jest poprawność metodyczna i graficzna, a także samodzielność i oryginalność przyjętych rozwiązań redakcyjnych. Na ćwiczeniach dopuszczalna jest jedna nieobecność. Ocena końcowa składa się z oceny z wykładu (40%) oraz oceny z ćwiczeń (60%). W terminie poprawkowym student zobowiązany jest zaliczyć wszystkie ćwiczenia i podejść do kolokwium poprawkowego. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
CW
WT CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Gołębiowska | |
Prowadzący grup: | Izabela Gołębiowska, Jolanta Korycka-Skorupa, Tomasz Nowacki, Bożena Ogorzelska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
W roku akademickim 2021/2022 zajęcia prowadzone będą w formie uzależnionej od wytycznych ogólnouniwersyteckich. W przypadku zalecenia formy zdalnej nauczania będzie ono realizowane w sposób synchronicznych (w czasie rzeczywistym) na platformie Google Meet. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Na ćwiczeniach wymagane jest również posiadanie włączonej kamery. W związku z pandemią koronawirusa forma prowadzenia zajęć może ulec zmianie. Studenci zostaną o tym fakcie niezwłocznie powiadomieni. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Gołębiowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
W roku akademickim 2021/2022 zajęcia prowadzone będą w formie uzależnionej od wytycznych ogólnouniwersyteckich. W przypadku zalecenia formy zdalnej nauczania będzie ono realizowane w sposób synchronicznych (w czasie rzeczywistym) na platformie Google Meet. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Na ćwiczeniach wymagane jest również posiadanie włączonej kamery. W związku z pandemią koronawirusa forma prowadzenia zajęć może ulec zmianie. Studenci zostaną o tym fakcie niezwłocznie powiadomieni. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.