Geografia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-GSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Geografia społeczna |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) - sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot wprowadzający w zakres badań współczesnej geografii społecznej, prezentujący najważniejsze podejścia teoretyczno-metodologiczne; wskazujący na rolę geografii społecznej w wyjaśnianiu problemów współczesnego świata. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadzający w zakres badań współczesnej geografii społecznej, prezentujący najważniejsze podejścia teoretyczno-metodologiczne; wskazujący na rolę geografii społecznej w wyjaśnianiu problemów współczesnego świata. Ocena końcowa z przedmiotu jest brana pod uwagę przy wyborze specjalności geografia społeczno-ekonomiczna stosowana. |
Pełny opis: |
Zajęcia składają się z wykładu (30 godz.) oraz ćwiczeń (15h). Wykład ma na celu zapoznanie studentów z przedmiotem i zakresem badań współczesnej geografii społecznej. Istotnym elementem jest wskazanie roli, jaką może pełnić geografia w wyjaśnianiu zjawisk i procesów zachodzących we współczesnym świecie. Wykłady obejmują następujące bloki tematyczne: 1. Znaczenie i istota współczesnej geografii społecznej (przedmiot i zakres badań, podejścia badawcze, geografia społeczna w Polsce) 2. Środowiskowe aspekty badań w geografii społecznej (społecznie i kulturowo uwarunkowane podejście człowieka do „przyrody”; próba wytłumaczenia relacji człowiek-środowisko poprzez nowe ujęcia teoretyczne) 3. Postrzeganie zagrożeń środowiskowych (podatność społeczna na zagrożenia środowiskowe, modele odporności/zdolności adaptacyjnej, zachowania proekologiczne) 4. Struktura demograficzna i jej zróżnicowanie jako zmienna wyjaśniająca i zmienna wyjaśniana (podejście relacyjno-kontekstowe w badaniach demograficznych, pierwsze i drugie przejście demograficzne, piramidy wieku, rozszerzone modele płodności, znaczenie mobilności i migracji, model przejścia migracyjnego) 5. Badania społecznie istotnych zróżnicowań przestrzennych (badania geograficzne zaspokojenia potrzeb człowieka, sprawiedliwość społeczne, wykluczenie i ubóstwo, kultura ubóstwa, kultura bezrobocia, patologie, kapitał ludzki, kapitał społeczny, zróżnicowanie w dostępie do wiedzy) 6. Społeczne i kulturowe aspekty badań w geografii społecznej (społeczeństwo a społeczność, społeczności lokalne, grupy społeczne; społeczeństwo sieciowe; podziały społeczne; zmiany struktury społecznej w Polsce – cechy charakterystyczne) 7. Zwrot kulturowy w badaniach w geografii społecznej („tradycyjna” vs „nowa” geografia kultury, women studies, gender studies, zróżnicowanie kulturowe i jego wymiar przestrzenny i społeczny, znaczeni władzy) 8. Geografia społeczna miast (zróżnicowanie społeczno-przestrzenne miast, klasyczne badania szkoły chicagowskiej, analiza obszarów społecznych, ekologia czynnikowa, szkoła kalifornijska, segregacja) 9. Badania geografii społecznej w podejściu humanistycznym nad przestrzenią i miejscem oraz w podejściu behawioralnym nad percepcją przestrzeni miejskiej - przykłady badań 10. Geograficzne badania nad rozwojem - rozwój oparty na społecznościach lokalnych - przykłady badań Uwaga: poszczególne zagadnienia są omawiane na więcej niż jednych zajęciach. Ćwiczenia mają na celu wzmocnienie umiejętności interpretowania zjawisk i procesów obserwowanych w bezpośrednim otoczeniu studenta. Techniki warsztatowe i samodzielnie przeprowadzane proste zadania badawcze w ramach ćwiczeń stwarzają możliwość aktywnego poznawania wybranych problemów społecznych. Szacowana liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się. Wykład i ćwiczenia: 3 ECTS = 3x25h= 75h (w bezpośrednim kontakcie 2 ECTS) (N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, (S) – praca własna (samodzielna) studenta. Zajęcia (wykład) = 30h (N) Zajęcia (ćwiczenia) = 15h (N) • Przygotowanie (samodzielne) do egzaminu = 15h (S) • Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń – 1h/tyg. = 7h (S) • Prace analityczne i projektowe = 4h (S) • Zaliczenie ćwiczeń, test z wykładu, egzamin = 4h (N) Razem około 75 h |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ho, E. L.-E. (2024). Social geography III: Emotions and affective spatialities. Progress in Human Geography, 48(1), 94–102. https://doi.org/10.1177/03091325231174191 Ho, E. L.-E. (2022). Social Geography II: Space and Sociality. Progress in Human Geography, 46(5), 1252–1260. https://doi.org/10.1177/03091325221103601 Ho, E. L.-E. (2021). Social geography I: Time and temporality. Progress in Human Geography, 45(6), 1668–1677. https://doi.org/10.1177/03091325211009304 Hopkins, P. (2021). Social geography III: Committing to social justice. Progress in Human Geography, 45(2), 382–393. https://doi.org/10.1177/0309132520913612 Hopkins, P. , (2019). Social geography I: Intersectionality. Progress in Human Geography, 43(5), 937–947. https://doi.org/10.1177/0309132517743677 Węcławowicz G. (2018) Geografia społeczna Polski, PWN, Warszawa Del Casino, (2009), Social Geography, Critical introduction to Geography, Wiley-Blackwell Del Casino, Thomas, Cloke, Panelli, (2011), A Companion to Social Geography, Wiley-Blackwell Knoxa, Pinch, (2010), Urban Social Geography, Sixth edition, Pearson Artykuły polecane przez wykładowcę. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W01,K_W04, K_W05, K_W09,K_W14,K_U01, K_U04, K_U07, K_K01,K_K02, K_K05 WIEDZA: Student zna i rozumie K_W01, K_W04, K_W05, K_W09, K_W14 - główne kierunki badawcze i osiągnięcia współczesnej geografii społecznej - główne koncepcje wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów społecznych na świecie - podziały współczesnego świata w perspektywie geograficznej, płaszczyzny podziałów społecznych - czynniki kształtujące zróżnicowanie struktur społeczno-przestrzennych UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi K_U01, K_U04, K_U07 - prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na różnych obszarach, - wykorzystywać krytycznie literaturę naukową i inne źródła także w języku obcym w zakresie geografii społecznej -zaplanować i przeprowadzić proste badania związane z geografią społeczną, zarówno indywidualne jak i zespołowe KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student jest gotów do: K_K01, K_K02, K_K05 - poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy geograficznej - krytycznej oceny zachodzących procesów i działania z poczuciem odpowiedzialności za stan ekosystemów i zasobów Ziemi - współdziałania i pracy w grupie |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu: test z pytaniami otwartymi i test wielokrotnego wyboru z pytaniami zamkniętymi z zagadnień przedstawianych na wykładzie i z zadanej literatury; Zaliczenie egzaminu od 50%; Egzamin poprawkowy jest analogiczny do egzaminu w pierwszym terminie (w uzasadnionych przypadkach może mieć formę ustną). Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do egzaminu, ale ocena nie wpływa na wynik egazaminu. Ćwiczenia: oceniane są na podstawie aktywności studentów w ćwiczeniach (przygotowywanie się do ćwiczeń, znajomość zalecanych lektur, ocena zadań wykonywanych indywidualnie i w grupie, udział w dyskusjach). Obecność na ćwiczeniach obowiązkowa. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ CW
PT CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Jaczewska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Biczyńska, Paweł Cywiński, Barbara Jaczewska, Katarzyna Podhorodecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Jaczewska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Biczyńska, Paweł Cywiński, Barbara Jaczewska, Katarzyna Podhorodecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.