Miejska przestrzeń tożsamości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-MPT-WE |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.9
|
Nazwa przedmiotu: | Miejska przestrzeń tożsamości |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | miasto jest przejawem kultury, zatem świadectw miejskiej tożsamości należy szukać wieloźródłowo (przestrzeń, literatura, sztuka, internet, społeczność, dokumenty życia codziennego) |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Treścią przedmiotu są wybrane zagadnienia z zakresu problematyki tożsamości, miasta oraz przestrzeni en bloc – z zaakcentowaniem ich wzajemnej relacji. Miejska przestrzeń tożsamości zostanie przeanalizowana na wybranych przykładach. Formalną strukturę zajęć wyznacza triada: wykładnia – dyskusja (w świetle literatury i innych źródeł) – egzemplifikacja (w terenie). |
Pełny opis: |
Spektrum problemowe, z którym zapoznawani są studenci podczas zajęć, obejmuje (wariantywnie) m.in. (i) tożsamość człowieka i miasta, (ii) tożsamość miasta w praktyce, (iii) słowniki miejskie – repertuar i systemowość, (iv) miejskie węzły, pasaże i krainy, (v) zmysłowość miasta, (vi) miejskie cechy i metafory. |
Literatura: |
Literatura bazowa (źródła szczegółowe zostaną podane na zajęciach): J. Andruchowycz, 2014, Leksykon miast intymnych. Swobodny podręcznik do geopoetyki i kosmopolityki, Wyd. Czarne, Wołowiec. C. Bielecki, 1996, Gra w miasto, Fundacja Dom Dostępny, Warszawa. U. Eco, 1996, Nieobecna struktura, Wyd. KR, Warszawa. M. Kitowska-Łysiak, E. Wolicka (red.), 1999, Miejsce rzeczywiste, miejsce wyobrażone. Studia nad kategorią miejsca w przestrzeni kultury, TN KUL, Lublin. M. Madurowicz, 2007, Miejska przestrzeń tożsamości Warszawy, Wyd. UW, Warszawa. M. Madurowicz (red.), 2007, Percepcja współczesnej przestrzeni miejskiej, Wyd. WGiSR UW, Warszawa. E. Rewers, 2005, Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Universitas, Kraków. E. Rybicka, 2014, Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Universitas, Kraków. H. Samsonowicz, 2014, Szkice o mieście średniowiecznym, Wyd. Drugie, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: WIEDZA 1. Wie, co to jest tożsamość i miasto – i potrafi charakteryzować przestrzenne świadectwa tej relacji. 2. Wskazuje uwarunkowania oraz efekty kształtowania się miejskiej tożsamości. UMIEJĘTNOŚCI 1. Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego. 2. Wybiera i stosuje metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych. 3. Interpretuje wzajemne relacje między człowiekiem i przestrzenią. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Współdziała i pracuje w grupie pełniąc w niej różne role i przewiduje skutki swojej działalności. 2. Wykazuje odpowiedzialność za realizację podjętych zobowiązań oraz bezpieczeństwo pracy własnej i innych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega stopień przyswojenia wiedzy przekazanej podczas części wykładowej oraz kreatywność (zarówno w realizowanym projekcie, jak i podczas części konwersatoryjnej). 1. realizacja jednego z czterech projektów badawczych (a. sensualność miasta, b. dokumentacja tożsamości miejskiej, c. narracje miejskie, d. portret miasta) – w formie eseju; 2. krótka rozmowa weryfikująca wiedzę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.