Źródła i metody pozyskiwania danych przestrzennych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-ZMPDP-SG |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Źródła i metody pozyskiwania danych przestrzennych |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru, dzienne studia I stopnia (ścieżka geoinformatyczna) - sem. 4 Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Podstawy geoinformatyki I 1900-1-PGI1 |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykłady obejmują teoretyczne zagadnienia związane z pozyskiwaniem i przetwarzaniem cyfrowych danych przestrzennych. Ćwiczenia zorientowane są na praktyczne nabycie umiejętności wyszukiwania, przetwarzania i analizowania danych przestrzennych pozyskanych różnymi metodami geoinformatycznymi. Analizy przestrzenne bazować będą na oprogramowaniu z zakresu GIS i teledetekcji. Ćwiczenia są realizowane w laboratorium komputerowym lub zdalnie w zależności od sytuacji epidemiologicznej. |
Pełny opis: |
Wykłady prowadzone są w formie prezentacji multimedialnych oraz dyskusji. Tematyka wykładów obejmuje: • Źródła danych przestrzennych i ich podział. • Mapy historyczne i współczesne, układy odniesienia, możliwości dostępu. • Digitalizacja tabletowa i ekranowa – założenia teoretyczne. • Pozyskiwanie danych urządzeniami mobilnymi, pozyskiwanie danych z projektów społecznościowych. • Koncepcja procesu pozyskania danych GIS (wybór modelu danych). • Dane dostępne w sieci: modele wysokości terenu, dane dotyczące użytkowania ziemi, dane geologiczne. • Pozyskiwanie danych cyfrowych z zasobów geodezyjnych i kartograficznych. • Zdjęcia lotnicze z pułapu samolotów załogowych i bezzałogowych – metody pozyskiwania • Pozyskiwanie ortofotomap ze zdjęć lotniczych • Historyczne i aktualne misje satelitarne pozyskujące dane na temat środowiska. • Serwisy internetowe udostępniające dane teledetekcyjne. • Zastosowanie danych teledetekcyjnych do analiz przestrzennych i środowiskowych. • Naziemne metody pozyskiwania danych teledetekcyjnych i bioradiometrycznych. • Jak realizowane są projekty z zakresu teledetekcji środowiska? - wybrane przykłady. • Geokodowanie. • Powtórzenie wybranych zagadnień. Ćwiczenia prowadzone są w formie pracy przy komputerze. W trakcie zajęć studenci pracują w oprogramowaniu do analiz przestrzennych. Jednym z elementów zajęć jest przygotowanie i wygłoszenie prezentacji multimedialnych dotyczące wybranych systemów i danych teledetekcyjnych oraz baz danych. Każdy student przygotowuje dwie prezentacje w trakcie semestru. Studenci opracowują indywidualnie raporty dotyczące wybranych obszarów na podstawie danych udostępnionych w wybranej bazie danych. Tematyka ćwiczeń obejmuje następujące zagadnienia: • Od rejestracji GPS do geoprzetwarzania danych przestrzennych. • Pozyskiwanie danych z map, digitalizacja – model topologiczny i prosty model wektorowy. • Pozyskiwanie i przetwarzanie danych o wysokości terenu i użytkowaniu ziemi. • Pozyskiwanie i przetwarzanie danych z projektów społecznościowych. • Pozyskiwanie danych geodezyjnych i kartograficznych z zasobów SDI. • Pozyskiwanie danych satelitarnych z serwisów ESA, NASA i USGS. • Pozyskiwanie danych przestrzennych z dostępnych źródeł internetowych. Nakład pracy studenta: Liczba godzin wykładowych wynosi 30. Przygotowanie do egzaminu około 10 godzin. Liczba godzin ćwiczeń wynosi 30. Czas potrzebny na realizację poszczególnych ćwiczeń w ramach pracy własnej wynosi od 2 do 5 godzin w zależności od typu danej pracy. |
Literatura: |
Aber J.S., Marzolff I., Ries J.B., 2010, „Small – format aerial photography”, Elsevier. Austin R., 2010, „Unmanned aircraft systems: UAVS design, development and deployment”, John Wiley & Sons Ltd. Bielecka E., 2006, „Systemy informacji geograficznej. Teoria i zastosowania”, Wyd. PJWSTK, Warszawa. Butowtt J., Kaczyński R., 2010, „Fotogrametria, Wojskowa Akademia Techniczna”, Warszawa. Kurczyński Z., 2006, „Lotnicze i satelitarne obrazowanie Ziemi”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Litwin L., Myrda G., 2005, „Systemy informacji geograficznej. Zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS”, Helion, Gliwice. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind, D.W., 2006, „GIS. Teoria i praktyka”, PWN, Warszawa. Magnuszewski A., 1999, „GIS w geografii fizycznej”, PWN, Warszawa. Rola baz danych obiektów topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce, 2013, GUGiK, Warszawa. Urbański J., 2008, „GIS w badaniach przyrodniczych”, Wyd. Uniw. Gdańskiego. Zagajewski B., Jarocińska A., Olesiuk D., 2010, „Metody i techniki badań geoinformatycznych”, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW, Warszawa. Źródła internetowe: https://earth.esa.int/eogateway https://earthexplorer.usgs.gov/ https://www.copernicus.eu/pl https://www.geoportal.gov.pl/ https://www.bdl.lasy.gov.pl/portal/mapy |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W10, K_U03 Po ukończonym kursie student zna i rozumie: K_W10 statystykę opisową i matematyczną, metody analizy przestrzennej oraz jakościowe metody badań (różne metody i techniki geoinformatyczne i teledetekcyjne służące do zbierania i analizy danych) Po skończonym kursie student potrafi: K_U03 wykonać prezentację kartograficzną i wizualizację danych przestrzennych na danej specjalności (przygotować raporty na podstawie danych wektorowych i rastrowych oceniające stan środowiska oraz możliwe scenariusze wydarzeń) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu odbywa się poprzez egzamin pisemny składający się z pytań otwartych oraz do wyboru. Podstawą zaliczenia egzaminu jest uzyskanie minimum 51% możliwych do zdobycia punktów. Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną z ocen uzyskanych z ćwiczeń praktycznych, samodzielnych projektów, prezentacji, raportów oraz kolokwiów. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa, dopuszczalne są dwie nieobecności, wszystkie nieobecności muszą zostać usprawiedliwione. Sposób i termin odrobienia zajęć, na których student był nieobecny będzie ustalony indywidualnie po konsultacji z prowadzącym. W przypadku nie uzyskania zaliczenia ćwiczeń, przewiduje się jeden dodatkowy termin na poprawę, termin ustalany po konsultacji z prowadzącymi zajęcia. Brak zaliczenia ćwiczeń w terminie dodatkowym skutkuje koniecznością ich zaliczenia w kolejnym cyklu dydaktycznym, brak zaliczenia wykładu pozwala na powtórne przystąpienie w czasie sesji poprawkowej; brak pozytywnego wyniku z egzaminu poprawkowego skutkuje koniecznością powtórzenia zajęć w kolejnym cyklu dydaktycznym. Podczas ćwiczeń wykorzystywane jest anglojęzyczne oprogramowanie komputerowe. Na ocenę końcową składa się ocena z wykładu (40%) i ocena z ćwiczeń (60%). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adrian Ochtyra | |
Prowadzący grup: | Adrian Ochtyra, Wojciech Pokojski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adrian Ochtyra | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.