Automatyczna generalizacja map
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-AGM-KT-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.6
|
Nazwa przedmiotu: | Automatyczna generalizacja map |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru, dzienne studia II st. (Geoinformatyka, kartografia, teledetekcja) - s. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wskazane jest, aby student ukończył kurs Redakcja map. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Studenci zapoznają się z zasadami redagowania, w szczególności generalizacji map i danych przestrzennych w wybranych programach komputerowych typu GIS (np. ArcGIS). Zakres przedmiotu obejmuje sporządzenie konkretnych map (prezentacji kartograficznych) zgodnie z ich przeznaczeniem oraz skalą opracowania (docelowym poziomem szczegółowości). Źródłem wizualizacji kartograficznych będą bazy danych przestrzennych, wchodzące w skład infrastruktury informacji przestrzennej. Praktyczne wykorzystanie wybranych pakietów programów GIS. |
Pełny opis: |
Zakres wykładów obejmuje wprowadzenie do generalizacji informacji geograficznej, omówienie modeli generalizacji: Ratajskiego, Weibla i Brassela, Shea i McMastera. Generalizacja modelu krajobrazu oraz modelu kartograficznego w bazach danych przestrzennych. (DLM i DCM). Operatory, algorytmy i parametry generalizacji. Bazy wielorozdzielcze – MRDB. Zakres ćwiczeń obejmuje: zaproponowanie koncepcji mapy, generalizację treści mapy, redakcyjne opracowanie poszczególnych elementów treści map topograficznych i przeglądowych oraz legendy mapy, wizualizację danych przestrzennych w środowisku GIS. Wykonanie niezbędnych w procesie automatycznej generalizacji analiz przestrzennych i atrybutowych w GIS. W szczególności generalizacja danych wektorowych – dobór operatorów, algorytmów i parametrów generalizacji. Uproszczenie i wygładzenie danych liniowych i powierzchniowych, zmiana reprezentacji geometrycznej, przesunięcie, obrót obiektów. Zastosowanie różnych narzędzi GIS do generalizacji danych wektorowych: ArcGIS, GeoMedia, porównanie uzyskanych wyników. Zakres tematów: Specyfika procesu redagowania, a w szczególności generalizacji map. Projektowanie i opracowanie map ze szczególnym uwzględnieniem map ogólnogeograficznych. Konstrukcja legendy. Generalizacja treści mapy. Analizy przestrzenne i atrybutowe w GIS. Redakcyjne opracowanie poszczególnych elementów treści map topograficznych i przeglądowych. Wizualizacja danych przestrzennych w środowisku GIS. Nakład pracy studenta: 3 ECTS = 3 × 25h = 75h (w bezpośrednim kontakcie 2 ECTS) (N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, (S) – praca własna (samodzielna) studenta. Zajęcia (wykład) = 15h (N) Zajęcia (ćwiczenia) = 15h (N) • Konsultacje projektu = 15h (N) • Zaliczenie ćwiczeń, test z wykładu, egzamin = 5h (N) • Przygotowanie (samodzielne) do egzaminu = 10h (S) • Prace analityczne = 5h (S) • Prace projektowe = 10h (S) RAZEM = ok. 75h |
Literatura: |
1. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind D. W. 2006, GIS. Teoria i praktyka. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. System informacji topograficznej kraju, 2005, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 3. Tomlinson R. 2008, Rozważania o GIS. Warszawa, ESRI Polska Sp. Z o.o. 4. J. A. Tyner. 2010, Principles of map design. New York, The Guilford Press. 5. Robinson, R. Sale, J. Morrisom Podstawy kartografii, PWN, Warszawa, 1988. 6. W. Ostrowski, 2008, Semiotyczne podstawy projektowania map topograficznych na przykładzie zabudowy, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa. 7. Chrobak T., 2007, Podstawy cyfrowej generalizacji kartograficznej, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków. 8. Mackaness W., Ruas A., Sarjakoski T., 2007, Generalisation of Geographic Information. Cartographic Modelling and Applications, Elsevier. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: KW_08, KW_09, K_W14, K_U01, K_K04 Efekty specjalnościowe: S5_W12, S5_W14, S5_U01, S5_K03 WIEDZA: 1. Zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii informacji geograficznej. 2. Zna i rozumie podstawy działania infrastruktur informacji przestrzennej oraz zastosowania narzędzi geoinformatycznych. 3. Zna najnowsze trendy w rozwoju badań naukowych w Polsce i za granicą oraz zastosowaniach osiągnięć naukowych w praktyce geografii ekonomicznej i gospodarki przestrzennej. 4. Zna i rozumie zaawansowane metody pozyskiwania danych przestrzennych UMIEJĘTNOŚCI: 1. Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego. KOMPETENCJE: 1. Jest gotów do oceny zagrożenia wynikającego z warunków pracy, wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz za realizację podjętych prac i zobowiązań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład i ćwiczenia – zaliczenie na ocenę na podstawie wykonanych prac i sprawdzianów. Ocena końcowa z przedmiotu obejmuje ocenę z projektu (50%) oraz ocenę z kolokwium z zakresu wykładów (50%). Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Student ma prawo do jednej nieobecności nieusprawiedliwionej na ćwiczeniach. Ćwiczenie to powinien odrobić we własnym zakresie oraz przesłać mailowo lub zaprezentować wyniki osobie prowadzącej w ciągu 1 tygodnia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Karsznia | |
Prowadzący grup: | Izabela Karsznia | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Karsznia | |
Prowadzący grup: | Izabela Karsznia | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.