Ekstremalne zjawiska przyrodnicze we współczesnym świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-EZP-GL |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Ekstremalne zjawiska przyrodnicze we współczesnym świecie |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geografia globalizacji) - sem. 4 Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy ekstremalnych zjawisk przyrodniczych na świecie oraz minimalizacji skutków zagrożeń naturalnych, na które współcześnie narażony jest człowiek. |
Pełny opis: |
Wykład dotyczy ekstremalnych zjawisk przyrodniczych na świecie oraz minimalizacji skutków zagrożeń naturalnych, na które współcześnie narażony jest człowiek. Przedstawione zostaną typy groźnych zjawisk przyrodniczych, regiony zagrożone ich występowaniem na świecie (również w Polsce) oraz możliwości minimalizowania negatywnych skutków ekstremalnych zjawisk przyrodniczych. Studenci poznają zakres znaczeniowy wybranych pojęć specjalistycznych, m.in. zagrożenie, klęska żywiołowa, ekstremalne zjawisko przyrodnicze, ryzyko katastrofy, podatność na zagrożenia. Redukcja ryzyka klęsk żywiołowych. Ważnym elementem zajęć jest przedstawianie przez studentów przykładów zjawisk ekstremalnych oraz ich skutków, które miały miejsce w różnych częściach świata. Nakład pracy studenta: 3 ETCS = 3 x 25h = 75h (N) praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem (S) praca własna (samodzielna) studenta Zajęcia – 30h (N) Konsultacje – 8h (N) Zaliczenie wykładu – 2h (N) Samodzielne przygotowanie do zaliczenia – 15h (S) Przygotowanie do prezentacji zjawisk – 20h (S) |
Literatura: |
McGuire B., Burton P., Kilburn Ch. and Willetts o. , 2004, World Atlas of Natural Hazards, Oxford University Press Keller E.A., Vecchio D.E, Natural Hazards: Earth's Processes as Hazards, Disasters, and Catastrophes, Pearson, NJ Lisowski A., 1996, Antropogeniczne uwarunkowania klęsk żywiołowych. Przegląd Geograficzny, t. LXVIII, z.1-2, str. 67-78 Plit F., 1980, Klęski żywiołowe jako czynnik ograniczający rozwój ekonomiczny krajów Trzeciego Świata. Przykłady posuchy w strefie Sahelu, [w:] Klęski żywiołowe a rozwój gospodarczy krajów Trzeciego Świata. IGiPZ PAN, zeszyt 3 Rucińska D., 2012, Ekstremalne zjawiska przyrodnicze a świadomość społeczna. Uniwersytet Warszawski Wydział Geografii i Studiów Regionalnych. Wybrane artykuły naukowe i raporty (w języku polski i angielskim). |
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W02, K_W04, K_U04, K_K01 Efekty specjalnościowe: S2_W02, S2_W04, S2_U04, S2_K01 Wiedza: Student zna przestrzenną i czasową lokalizację zagrożeń naturalnych (abiotycznych i biotycznych) na świecie, różnice terminologiczne oraz znaczenie kluczowych pojęć specjalistycznych; współczesne koncepcje naukowe dotyczące redukcji ryzyka klęsk żywiołowych; Umiejętności: student potrafi różnicować skutki ekstremalnych zjawisk w zależności od regionu świata oraz wskazać metody łagodzenia tych skutków; wymienia organizacje międzynarodowe działające na rzecz łagodzenia skutków i redukcji ryzyka oraz rozumie ich funkcje, jak również organizacje krajowe; wymienia organizacje zajmujące się gromadzeniem danych o zagrożeniach naturalnych i klęskach żywiołowych. Kompetencje: Student posiada świadomość zagrożeń naturalnych wystarczającą do podejmowania odpowiedzialnych działań w zakresie minimalizacji skutków groźnych zjawisk przyrodniczych, szczególnie zjawisk abiotycznych. Rozumie zasady redukcji ryzyka klęsk żywiołowych. Postawa: Student wykazuje się zachowaniem etycznym wobec ludzi dotkniętych klęską żywiołową; jest gotowy do podejmowania działań prewencyjnych oraz pomocy ludziom stosując adekwatne narzędzia systemowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na egzamin końcowy składa się: - zaprezentowanie przez studenta kilku przykładów zjawisk ekstremalnych i ich skutków - według ustaleń na zajęciach (40% oceny) - test zamknięty z zagadnień omawianych na wykładzie (60% oceny) |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Duda-Gromada | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Duda-Gromada | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Wykład wprowadza studentów w koncepcje towarzyszące zagrożeniom naturalnym (abiotycznym) i działalności człowieka. Poświęcony jest różnorodnym aspektom zagrożeń naturalnych. Przybliża różnice i punkty wspólne dla odległych regionów świata dotykanych ekstremalnymi zjawiskami naturalnymi i klęskami żywiołowymi oraz minimalizację skutków zagrożeń naturalnych, na które współcześnie narażony jest człowiek. |
|
Pełny opis: |
Wykład będzie poświęcony ekstremalnym zjawiskom przyrodniczym na świecie oraz minimalizacji skutków zagrożeń naturalnych, na które współcześnie narażony jest człowiek. Przedstawione zostaną: typy groźnych zjawisk przyrodniczych, regiony zagrożone ich występowaniem na świcie (również w Polsce) oraz możliwości minimalizowania negatywnych skutków ekstremalnych zjawisk przyrodniczych. Studenci poznają najważniejsze źródła informacji na ten temat, literaturę specjalistyczną (w języku angielskim, referują zdobytą wiedz), jak również zakres znaczeniowy wybranych pojęć specjalistycznych, m.in. zagrożenie, klęska żywiołowa, ekstremalne zjawisko przyrodnicze, ryzyko katastrofy, podatność na zagrożenia, redukcja ryzyka klęsk żywiołowych. |
|
Literatura: |
McGuire B., Burton P., Kilburn Ch. and Willetts o. , 2004, World Atlas of Natural Hazards, Oxford University Press Keller E.A., Vecchio D.E, Natural Hazards: Earth's Processes as Hazards, Disasters, and Catastrophes, Pearson, NJ Lisowski A., 1996, Antropogeniczne uwarunkowania klęsk żywiołowych. Przegląd Geograficzny, t. LXVIII, z.1-2, str. 67-78 Plit F., 1980, Klęski żywiołowe jako czynnik ograniczający rozwój ekonomiczny krajów Trzeciego Świata. Przykłady posuchy w strefie Sahelu, [w:] Klęski żywiołowe a rozwój gospodarczy krajów Trzeciego Świata. IGiPZ PAN, zeszyt 3 Rucińska D., 2012, Ekstremalne zjawiska przyrodnicze a świadomość społeczna. Uniwersytet Warszawski Wydział Geografii i Studiów Regionalnych. Rucinska, D., 2015, Spatial Distribution of Flood Risk and Quality of Spatial Management: Case Study in Odra Valley, Poland. Risk Analysis, 35: 241–251. doi: 10.1111/risa.12295 (online 2014) Rucińska D., 2019, Teoretyczny aspekt klęski żywiołowej. Studium skutków wybranych zagrożeń naturalnych w Stanach Zjednoczonych Ameryki, Prace i Studia Geograficzne, 64.3: 49-67. [20 pkt. MNiSW]. Rucińska D., 2019 (online, Nov 2018), Describing Storm Xaver in disaster terms. International Journal of Disaster Risk Reduction, 34: 147-153. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2018.11.012 Rucińska D., 2021, Redefinicja klęski żywiołowej i elementów ryzyka strat. Konceptualizacja i dyskusja, (red.) Adam Bochentyn, Jakub H. Szlachetko, Cyfrowa czy analogowa? Funkcjonowanie administracji publicznej w stanie kryzysu. Instytut Metropolitalny. Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego (w druku); ISBN 978-83-62198-27-6; ISBN 978-83-62198-28-3 (on-line). Wybrane artykuły naukowe i raporty (w języku polski i angielskim) są podawane na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Duda-Gromada | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Duda-Gromada | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.