Georóżnorodność i geozagrożenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-GEG-GK |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Georóżnorodność i geozagrożenia |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru WGSR, dzienne studia II stopnia - sem. zimowy Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geoekologia i geomorfologia) - sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Ogólne rozumienie procesów fizycznych kształtujących powierzchnię litosfery. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład będzie poświęcony różnorodności przyrody nieożywionej na powierzchni Ziemi oraz poznaniu przyrodniczych i społecznych aspektów wybranych geozagrożeń (min. powodzie, ruchy masowe, procesy antropogeniczne) ze szczególnym uwzględnieniem Polski |
Pełny opis: |
Omówienie wybranych aspektów zróżnicowania środowiska abiotycznego. Dziedzictwo geologiczne i jego znaczenie dla społeczeństwa. Zmiany w litosferze i rzeźbie terenu wynikające z naturalnych zagrożeń i antropogenicznych. Przejawy geozagrożeń: grawitacyjne ruchy masowe, powodzie i podtopienia, erozja gleby, abrazja i inne procesy brzegów morskich, neotektonika i wstrząsy sejsmiczne. Rozpoznanie przestrzennego rozmieszczenia i zróżnicowania występowania oraz skutków geozagrożeń. Rola człowieka w intensyfikacji geozagrożeń (budownictwo, eksploatacja kopalin, wylesienie). Rozpoznawanie i monitorowanie wybranych geozagrożeń, podstawy sporządzania dokumentacji terenowej, wykorzystania materiałów kartograficznych, teledetcyjnych i NMT. Projekty wchodzące w skład programu badań geozagrożeń w Polsce. Nakład pracy studenta - udział w zajeciach (45 godz.) oraz praca własna studenta obejmujaca zapoznanie się z literaturą, wykonanie ćwiczeń w postaci merytorycznego i graficznego przedstawienia wybranego problemu/ zagadnienia, przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Graniczny, M. & Mizerski, W., 2009. Katastrofy przyrodnicze. Wyd. Nauk. PWN. Warszawa. Alexandrowicz Z. 2007. Geoochrona w ujęciu narodowym, europejskim i światowym (ze szczególnym uwzględnieniem Polski). Biuletyn PIG t.425, str. 21-28. Grabowski, D., Marciniec, P., Mrozek, T., Nescieruk, P., Rączkowski, W., Wójcik, A. & Zimnal, Z., 2008. Instrukcja opracowania mapy osuwisk i terenów zagrożonych ruchami masowymi w skali 1:10.000. PIG-PIB. Warszawa, s.104 Ozimkowski w., Rubinkiewicz J., Śmigielski M., Konon A., 2010, Metodyka prac analitycznych i kartograficznych w problematyce osuwisk karpackich w Polsce, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, s.74 Pawłowska K., Słysz K., 2002, Zagrożenia i ochrona przed powodzią w planowaniu przestrzennym, Poradnik metodyczny, Instytut. Gosp. Przestrzennej i Komunalnej., Radecki-Pawlik A., 2011, Hydromorfologia rzek i potoków górskich, Wyd. Uniw. Rolniczego, Kraków, s.288. Krzemień K., 1999 (red.), River Chnnels. Pattern, structure and dynamics. Prace i Studia geograficzne UJ, 104, 1-139. Wysokiński L., 2011, Ocena stateczności skarp i zboczy. Zasady wyboru zabezpieczeń, Instrukcje, Wytyczne, Poradniki, Instytut Techniki Budowla-nej, Warszawa , s. 148 (wybrane zagadnienia). Zuchiewicz W., 2000. Mapy 1:5 000 000: Współczesne ruchy tektoniczne, Ruchy tektoniczne w czwartorzędzie I, Ruchy tektotoniczne w czwartorzędzie II, Jednostki neotektoniczno-strukturalne. W: Atlas Polski. Encyklopedia geograficzna świata , XI. Wyd. Opres, Kraków. Biernacki W., Bokwa A., Działek J., Padło T., 2009, Społeczności lokalne wobec zagrożeń przyrodniczych i klęsk żywiołowych, Kraków: IGiGP UJ. s. 143 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W02, K_W04, K_W05, K_W11, K_W12, K_W13, K_U01, K_U02, K_U05, K_U06, K_U10, K_K05, K_K06, K_K07 Efekty specjalnościowe: S3_W02, S3_W04, S3_W05, S3_W06, S3_W08, S3_W09, S3_U01, S3_U02, S3_U05, S3_U07, S3_U08, S3_K04, S3_K05, S3_K07 Wiedza: Student zna różnorodność środowiska abiotycznego i przyczyny jego zmian. Zna rozkład przestrzenny geomorfologicznych zjawisk o dużej dynamice, przyczyny ich występowania i skutki oraz sposoby przeciwdziałania. Zna społeczne aspekty geozagrożeń. Umiejętności: Potrafi rozpoznawać zagrożenia naturalne oraz antropogeniczne. Umie analizować dokumentację terenową oraz prowadzić badania metodami terenowymi i kameralnymi ruchów masowych, podtopień i powodzi i in. geozagrożeń. Kompetencje: Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa geologicznego. Rozumie uwarunkowania przyrodnicze i antropogeniczne geozagrożeń. Rozumie potrzebę przeciwdziałania zagrożeniom. Nakład pracy studenta: Studia literaturowe – 30 godzin Udział w wykładzie - 30 godzin Udział w ćwiczeniach - 15 godz. Wykonanie ćwiczeń projektowych - 30 godz. Przygotowanie do zaliczenia wykładu – 30 godzin Łącznie – 135 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegają ćwiczenia i zaliczenie wykładów (ustne lub pisemne do uzgodnienia z grupą studentów). Zaliczenie uzyskuje się od progu 60% poprawnie wykonanych projektów i odpowiedzi. Na podstawie wykonanych projektów i pracy pisemnej lub odpowiedzi ustnej |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Smolska | |
Prowadzący grup: | Maciej Dłużewski, Ewa Smolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Smolska | |
Prowadzący grup: | Maciej Dłużewski, Martyna Poławska, Ewa Smolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.