Kartografia w mediach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-KwM-GKT-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.6
|
Nazwa przedmiotu: | Kartografia w mediach |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru, dzienne studia II st. (Geoinformatyka, kartografia, teledetekcja) - sem. 4 Przedmioty do wyboru, dzienne studia II st. (Geoinformatyka, kartografia, teledetekcja) - sem. letni Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Kartografia i topografia 1900-1-KARTT |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu kartografii ogólnej zdobytą na I roku studiów. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie praktycznej wiedzy o zasadach opracowywania małoskalowych map tematycznych przeznaczonych do publikacji w Internecie. W ramach przedmiotu studenci przygotowują mapę z opisem i publikują ją w mediach społecznościowych i Internecie. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie praktycznej wiedzy dotyczącej zasad opracowywania małoskalowych map tematycznych przeznaczonych do publikacji w Internecie. Specyfika tego typu ilustracji w mediach (zawierających również schematy, wykresy, teksty) wymaga odrębnego podejścia do ich redakcji. W ramach praktycznej części zajęć (ćwiczeń) studenci opracują mapę na wybrany w trakcie konsultacji temat dotyczący współczesnej Polski (mapy mogą dotyczyć zarówno zagadnień o wymiarze krajowym, jak i międzynarodowym), z zakresu polityki, geopolityki, historii, ekonomii, kultury, spraw społecznych, etc. Następnie przygotują opis mapy w postaci postu. Mapy i ich opisy powinny nawiązywać formą i tematyką do “Geograficzno-politycznego atlasu Polski. Polska w świecie współczesnym” (wyd. I i II) i jego profilu FB. Następnie przygotowane mapy i posty, które uzyskają pozytywną ocenę, zostaną opublikowane na FB i stronie www w/w atlasu w semestrze następującym po zakończeniu zajęć. W praktycznej części zajęć studenci zatem nie tylko przygotują mapę i jej syntetyczny opis, ale też zmierzą się z wyzwaniem publikacji swojego opracowania kartograficznego w mediach społecznościowych i Internecie (strona www w/w atlasu), a także społeczną oceną/recepcją ich pracy. |
Literatura: |
• Kraak MJ, Roth RE, Ricker B, Kagawa A, Le Sourd G. 2020. Mapping for a Sustainable World. United Nations: New York, NY (USA) - dostępna w pdf. • Biecek P. 2014. Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać. Zbiór esejów o sztuce prezentowania danych. Fundacja Naukowa SmarterPoland.pl: Warszawa • Solarz M.W. (red.), Geograficzno-polityczny atlas Polski. Polska w świecie współczesnym, Warszawa 2018. • Solarz M.W. (red.), Geograficzno-polityczny atlas Polski. Polska w świecie współczesnym. Perspektywa 2022, Warszawa 2022. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W08, K_W12, K_W14, K_U09, K_K06 Efekty specjalnościowe: S5_W11, S5_W16, S5_U09, S5_U14, S5_K04 Wiedza o podstawowych zasadach opracowywania infografik i map do szybkiego czytania. Wiedza o graficznych zasadach projektowania rozbudowanych infografik (zawierających mapy, rysunki, schematy objaśniające przebieg wydarzeń, wykresy). Umiejętność wizualizacji danych przestrzennych – źródła szybkiej i jednoznacznej informacji prasowej. Umiejętność dostosowania szczegółowości ujęcia treści oraz wyrazu graficznego do charakteru wiadomości i nośnika dystrybucji Umiejętność wizualizacji informacji w sposób umożliwiający szybki, przejrzysty i poglądowy przekaz. Umiejętność wyboru optymalnych rozwiązań graficznych i metodycznych (atrakcyjnych graficznie i uporządkowanych), żeby infografiki oprócz funkcji informacyjnej ułatwiały zapamiętanie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia mają charakter projektowy. Rozpoczynają się wykładami wprowadzającymi do zajęć, po których następuje część praktyczna - redagowanie map, opracowywanie postów. Zajęcia kończą się seminarium podsumowującym wykonane projekty. Wykład i ćwiczenia – ocena wspólna, na którą składają się: • przygotowanie poprawnej merytorycznie, metodycznie i graficznie mapy tematycznej wg zatwierdzonej przez prowadzących koncepcji, • przygotowanie postu - komentarza do mapy, • prezentacja pracy na seminarium podsumowującym zajęcia, • obecności na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności, obecność na seminarium podsumowującym jest obowiązkowa) • przygotowanie do zajęć, • aktywność na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Korycka-Skorupa | |
Prowadzący grup: | Jolanta Korycka-Skorupa, Tomasz Nowacki, Marcin Solarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
Projekt, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Korycka-Skorupa | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.