Redakcja map ogólnogeograficznych i tematycznych II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-RMOT2-GKT |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.6
|
Nazwa przedmiotu: | Redakcja map ogólnogeograficznych i tematycznych II |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II st. (Geoinformatyka, kartografia, teledetekcja) - sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Redakcja map ogólnogeograficznych i tematycznych I 1900-3-RMOT1-GKT |
Założenia (opisowo): | Podczas zajęć wymagana jest podstawowa wiedza z zakresu kartografii na poziomie I roku uniwersyteckich studiów geograficznych drugiego stopnia. Koniecznym warunkiem wstępnym jest wcześniejsze odbycie zajęć z Redakcji map ogólnogeograficznych i tematycznych I. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy o mapach tematycznych, o kartograficznych metodach i formach prezentacji stosowanych na mapach tematycznych oraz przedstawienie zasad redagowania różnych typów map (topograficznych, ogólnogeograficznych, turystycznych, szkolnych) i atlasów. Zajęcia odbywają się w formie zajęć laboratoryjnych (ćwiczeń) oraz wykładów. |
Pełny opis: |
Wprowadzeniem do prezentacji tematycznej jest omówienie rodzajów mało i wielkoskalowych map tematycznych wydawanych w Polsce, omówienie metod prezentacji kartograficznej stosowanych na mapach tematycznych. Podczas zajęć studenci opracowują mapy o różnej tematyce oraz przeznaczeniu. Stosują poznane podczas Redakcji map ogólnogeograficznych i tematycznych I zagadnienia związane z zasadami projektowania znaków kartograficznych i konstrukcji legend, zasady i sposoby generalizacji i rozmieszczania napisów. Studenci zapoznają się także ze współczesnymi badaniami empirycznymi dotyczącymi zasad redakcji różnego typu map. Uczą się interpretować i oceniać mapy pod względem ich czytelności i efektywności. Tematyka zajęć: Klasyfikacja map tematycznych. Łączenie metod kartograficznych. Dobór metody prezentacji w zależności od skali i przeznaczenia mapy. Poprawne i niepoprawne przykłady wizualizacji danych przestrzennych. Projektowanie znaków kartograficznych. konstrukcja legendy. Ocena i interpretacja mapy. WYMIAR ZAJĘĆ: Nakład pracy studenta: 5 ECTS = 5 × 25h = 125h (w bezpośrednim kontakcie 3 ECTS) (N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, (S) – praca własna (samodzielna) studenta. Zajęcia (wykład) = 30h (N) Zajęcia (ćwiczenia) = 30h (N) • Konsultacje = 15h (N) • Zaliczenie ćwiczeń, egzamin = 5h (N) • Samodzielne przygotowanie do egzaminu = 20h (S) • Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń – 1,5-2h/tyg. = 25h (S) RAZEM = ok. 125h METODY NAUCZANIA Metody podające: wykład, prezentacja Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, warsztaty komputerowe, dyskusja, prezentacja |
Literatura: |
Kraak MJ, Roth RE, Ricker B, Kagawa A, Le Sourd G. 2020. Mapping for a Sustainable World. United Nations: New York, NY (USA) - dostępna w pdf. Slocum T., 2008, Thematic Cartography and Geovisualization, Pearson Education Limited Montello D.R., 2002, Cognitive Map-Design Research in the Twentieth Century: Theoretical and Empirical Approaches, Vol. 29 (3), pp. 250-373 Kiik A., Nyström M., Harrie L., 2017, Cartographic Design Matters – A Comparison of Thematic Polygon Design, Cartographic Journal, Vol. 54 (1), pp. 24-35 Pasławski J. (red) Wprowadzenie do kartografii i topografii, Wydawnictwo Nowa Era, Wrocław 2006 (wyd. 1), 2010 (wyd. 2). Ostrowski W., Kowalski P., Stosowanie i rozmieszczanie napisów na mapach, Główny Urząd Geodezji i Kartografii, Warszawie 2004 Ostrowski J., Ostrowski W., 1992, Koncepcja treści i rozwiązania graficznego ogólnoinformacyjnych planów miast na przykładzie planu Łukowa.„Polski Przegl. Kartogr.” T. 24, nr 3, s. 85–95. Ratajski L., 1989, Metodyka kartografii społeczno-gospodarczej. PPWK, Warszawa-Wrocław Żyszkowska W., 2015, Map perception: theories and research in the second half of the twentieth century. “Polish Cartographical Review”, Vol. 47, No 4, pp. 179-190. DOI: 10.1515/pcr-2015-00017. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe; K_W09, K_W12, K_U03, K_U06, K_K03 Efekty specjalnościowe: S5_W11, S5_W15, S5_U06, S5_U14, S5_K02 Umiejętność redagowania i krytycznej oceny map topograficznych, ogólnogeograficznych, samochodowych, turystycznych, szkolnych oraz atlasów. Znajomość zasad opracowania legend, umiejętność doboru sposobu generalizacji elementów mapy zależnie od jej przeznaczenia. Umiejętność rozmieszczania napisów na mapach. Umiejętność projektowania znaków kartograficznych odpowiednio do treści i przeznaczenia mapy. Umiejętność poprawnego zastosowania poszczególnych metod prezentacji kartograficznej. Umiejętność właściwego wyboru metody prezentacji, stosownie do danych, które mają być przedstawione na mapie. Umiejętność wyboru metody w zależności od przeznaczenia i skali przygotowywanej mapy. Umiejętność poprawnej interpretacji treści mapy ze względu na zastosowane metody prezentacji. Wiedza z zakresu zmiennych graficznych i umiejętność ich praktycznego wykorzystania w trakcie redakcji mapy. Wiedza o podstawowych metodach prezentacji, ich zaletach i wadach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia zaliczane są na ocenę na podstawie wykonanych prac i zaliczonych kolokwiów oraz aktywności na zajęciach. W ocenach z wykonywanych prac uwzględniana jest punktualność, poprawność metodyczna, samodzielność i kreatywność studentów. Podczas ostatnich zajęć studenci przedstawiają swoje prace projektowe, omawiają ich założenia i proces redagowania. Wykład kończy się egzaminem ustnym. Ocena końcowa z przedmiotu obejmuje ocenę z ćwiczeń (40%) oraz ocenę z egzaminu (60%). Dopuszczalne są dwie nieobecności na ćwiczeniach. W terminie poprawkowym student jest zobowiązany spełnić warunki zaliczenia przedmiotu i zdać ustny egzamin poprawkowy. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRO
CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Projekt, 10 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Korycka-Skorupa | |
Prowadzący grup: | Izabela Gołębiowska, Jolanta Korycka-Skorupa, Tomasz Nowacki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
W przypadku zalecenia formy zdalnej nauczania będzie ono realizowane w sposób synchroniczny (w czasie rzeczywistym) na platformie Google Meet. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRO
CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Projekt, 10 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Nowacki | |
Prowadzący grup: | Izabela Gołębiowska, Jolanta Korycka-Skorupa, Tomasz Nowacki, Tomasz Opach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
W przypadku zalecenia formy zdalnej nauczania będzie ono realizowane w sposób synchroniczny (w czasie rzeczywistym) na platformie Google Meet. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.