Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trudne dziedzictwo kulturowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-3-TDK-GSW-WW
Kod Erasmus / ISCED: 07.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Trudne dziedzictwo kulturowe
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty do wyboru WGSR, dzienne studia II stopnia - sem. zimowy
Przedmioty do wyboru, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Rozumienie przyrodniczo-kulturowych walorów Ameryki Północnej.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie złożoności trudnego dziedzictwa kulturowego, a także dyskusja na temat zasadności jego ochrony i możliwości wykorzystania w turystyce.

Przedmiot jest prowadzony w formie konwersatorium.

Pełny opis:

Na zajęciach zostanie omówiona następująca problematyka:

- Wprowadzenie – terminologia, różne strategie wobec trudnego dziedzictwa

- Dziedzictwo poprzemysłowe

- Dziedzictwo związane z katastrofami w obiektach przemysłowych

- Dziedzictwo III Rzeszy i dziedzictwo socrealistyczne

- Przestrzenne ślady przesiedleń ludności

- Dziedzictwo związane z eksterminacją ludności

- Upamiętnienia ataków wojennych i terrorystycznych

- Dziedzictwo związane z kontrowersyjnymi postaciami

- Dziedzictwo rdzennych grup etnicznych

- Dziedzictwo wielokulturowe

- Trudne dziedzictwo „Ziem odzyskanych”

Studenci czynnie uczestniczą w zajęciach: 1) przygotowując esej nt. potrzeby/zasadności ochrony trudnego dziedzictwa kulturowego, 2) prezentując przykłady wybranych rodzajów trudnego dziedzictwa kulturowego oraz 3) biorąc udział w dyskusjach.

Nakład pracy studenta: 2 ETCS = 2 x 25h = 50h

(N) praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem

(S) praca własna (samodzielna) studenta

Zajęcia – 30h (N)

Przygotowanie eseju oraz prezentacji – 20h (S)

Literatura:

Banaszkiewicz M., 2018, Turystyka w miejscach kłopotliwego dziedzictwa, Wydawnictwo uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków

Gaweł Ł., 2016, Kiedy dziedzictwo staje się dziedzictwem – kilka uwag w kontekście nauk o zarządzaniu, (w:) Ł. Gaweł, W. Pokojska, A., Pudełko (red.), Zarządzanie dziedzictwem. Problemy, obszary, definicje, Attyka, Kraków

Jonsson Malm C., Wollentz G., Petersson B., 2022, The difficult heritage of Sandby borg – exploring memories, ideas and narratives of a 1500 year old massacre, “International Journal of Heritage Studies”, DOI: 0.1080/13527258.2022.2146735

Macdonald S., 2009, Difficult heritage. Negotiating the nazi past in Nuremberg and beyond, Routledge, London – New York

Tanaś S., 2013, Tanatoturystyka. Od przestrzeni śmierci do przestrzeni turystycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź

Wollentz G., 2020, Landscapes of Dificult Heritage, Palgrave Macmillan, Cham, Switzerland

Efekty uczenia się:

WIEDZA: absolwent zna i rozumie

- złożone procesy społeczne, polityczne i kulturowe w społecznościach terytorialnych (K_W03)

- najważniejsze problemy przyrodnicze i społeczne współczesności w skali lokalnej, regionalnej, globalnej oraz wyjaśnia ich genezę i konsekwencje (K_W11)

UMIEJĘTNOŚCI: absolwent potrafi

- wybrać i zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych (K_U02)

- przedstawić ustnie wyniki badań za pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji (K_U08)

POSTAWY I KOMPETENCJE SPOŁECZNE: absolwent jest gotów do

- oceny różnorodności kulturowej świata i akceptuje zasady zachowania wynikające z szacunku i życzliwości wobec przedstawicieli innych kultur (K_K02)

- poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy geograficznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny oraz ich krytycznej oceny (K_K01)

Metody i kryteria oceniania:

Na zaliczenie końcowe składa się:

- esej – 10 punktów

- prezentacja – 10 punktów

Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie liczby otrzymanych punktów. Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie co najmniej 60% łącznej liczby punktów z testu i projektów.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Durydiwka
Prowadzący grup: Małgorzata Durydiwka, Aleksandra Korpysz-Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)