Trudne dziedzictwo kulturowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-TDK-GSW-WW |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Trudne dziedzictwo kulturowe |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru WGSR, dzienne studia II stopnia - sem. zimowy Przedmioty do wyboru, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Rozumienie przyrodniczo-kulturowych walorów Ameryki Północnej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie złożoności trudnego dziedzictwa kulturowego, a także dyskusja na temat zasadności jego ochrony i możliwości wykorzystania w turystyce. Przedmiot jest prowadzony w formie konwersatorium. |
Pełny opis: |
Na zajęciach zostanie omówiona następująca problematyka: - Wprowadzenie – terminologia, różne strategie wobec trudnego dziedzictwa - Dziedzictwo poprzemysłowe - Dziedzictwo związane z katastrofami w obiektach przemysłowych - Dziedzictwo III Rzeszy i dziedzictwo socrealistyczne - Przestrzenne ślady przesiedleń ludności - Dziedzictwo związane z eksterminacją ludności - Upamiętnienia ataków wojennych i terrorystycznych - Dziedzictwo związane z kontrowersyjnymi postaciami - Dziedzictwo rdzennych grup etnicznych - Dziedzictwo wielokulturowe - Trudne dziedzictwo „Ziem odzyskanych” Studenci czynnie uczestniczą w zajęciach: 1) przygotowując esej nt. potrzeby/zasadności ochrony trudnego dziedzictwa kulturowego, 2) prezentując przykłady wybranych rodzajów trudnego dziedzictwa kulturowego oraz 3) biorąc udział w dyskusjach. Nakład pracy studenta: 2 ETCS = 2 x 25h = 50h (N) praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem (S) praca własna (samodzielna) studenta Zajęcia – 30h (N) Przygotowanie eseju oraz prezentacji – 20h (S) |
Literatura: |
Banaszkiewicz M., 2018, Turystyka w miejscach kłopotliwego dziedzictwa, Wydawnictwo uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków Gaweł Ł., 2016, Kiedy dziedzictwo staje się dziedzictwem – kilka uwag w kontekście nauk o zarządzaniu, (w:) Ł. Gaweł, W. Pokojska, A., Pudełko (red.), Zarządzanie dziedzictwem. Problemy, obszary, definicje, Attyka, Kraków Jonsson Malm C., Wollentz G., Petersson B., 2022, The difficult heritage of Sandby borg – exploring memories, ideas and narratives of a 1500 year old massacre, “International Journal of Heritage Studies”, DOI: 0.1080/13527258.2022.2146735 Macdonald S., 2009, Difficult heritage. Negotiating the nazi past in Nuremberg and beyond, Routledge, London – New York Tanaś S., 2013, Tanatoturystyka. Od przestrzeni śmierci do przestrzeni turystycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź Wollentz G., 2020, Landscapes of Dificult Heritage, Palgrave Macmillan, Cham, Switzerland |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: absolwent zna i rozumie - złożone procesy społeczne, polityczne i kulturowe w społecznościach terytorialnych (K_W03) - najważniejsze problemy przyrodnicze i społeczne współczesności w skali lokalnej, regionalnej, globalnej oraz wyjaśnia ich genezę i konsekwencje (K_W11) UMIEJĘTNOŚCI: absolwent potrafi - wybrać i zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych (K_U02) - przedstawić ustnie wyniki badań za pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji (K_U08) POSTAWY I KOMPETENCJE SPOŁECZNE: absolwent jest gotów do - oceny różnorodności kulturowej świata i akceptuje zasady zachowania wynikające z szacunku i życzliwości wobec przedstawicieli innych kultur (K_K02) - poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy geograficznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny oraz ich krytycznej oceny (K_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie końcowe składa się: - esej – 10 punktów - prezentacja – 10 punktów Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie liczby otrzymanych punktów. Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie co najmniej 60% łącznej liczby punktów z testu i projektów. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Durydiwka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Durydiwka, Aleksandra Korpysz-Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.