Idea samorządności terytorialnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-5-N-IST |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0522) Środowisko naturalne i przyroda
|
Nazwa przedmiotu: | Idea samorządności terytorialnej |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot zaznajamia studentów z ideą samorządności terytorialnej rozumianą jako element zdecentralizowanego państwa demokratycznego realizującego zasadę subsydiarności. Studenci uczą się podstawowych pojęć, regulacji prawnych i koncepcji dotyczących samorządu terytorialnego. Poznają polski system samorządowy i zasady jego funkcjonowania. |
Pełny opis: |
Lista zagadnień omawianych na zajęciach: 1) Pojęcia związane z samorządem: decentralizacja, dekoncentracja, decentralizacja symetryczna i niesymetryczna, zasada subsydiarności, „wartości samorządu lokalnego”. idea naturalistyczna i państwowa 2) Najważniejsze elementy systemu prawnego regulującego działanie samorządów w Polsce 3) systemy federalne i unitarne (liczba szczebli; decentralizacja a dekoncentracja), potrzeba decentralizacji - zalety i wady decentralizacji; 4) Indeks LAI - wymiary autonomii lokalnej, zadania lokalne w różnych państwach; typologie samorządu 5) Wielkość jednostek samorządowych - Czy istnieje optymalna wielkość gminy ? 6) Zmiany terytorialne - rozwody gmin, amalgamacje 7) Tożsamość terytorialna 8) Podział terytorialny w Polsce – ewolucja po 1945 roku, dyskusja pożądanych dalszych zmian w tym zakresie; ile powinno być województw? 9) decentralizacja wewnątrzgminna 10) Instytucje nadzoru nad samorządem terytorialnym w Polsce – rola rządu, wojewody i Regionalnych Izb Obrachunkowych 11) Instytucje demokracji lokalnej w Polsce – systemy wyborcze, referendum lokalne, wyniki wyborów samorządowych po 1990 roku, rola partii politycznych w polskich samorządach terytorialnych 12) Współpraca międzygminna i metropolitalna 13) e-governance 14) Władze wykonawcze (przywództwo) i administracja samorządowa 15) Zadania wykonywane przez samorząd terytorialny w Polsce, rola poszczególnych zadań w wydatkach samorządów poszczególnych szczebli (wprowadzenie do finansów lokalnych) 16) Wykorzystanie środków Unii Europejskiej przez polskie samorządy Nakład pracy studenta: 6 ECTS = 6 × 25h = 150h (w bezpośrednim kontakcie 3 ECTS) (N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, (S) – praca własna (samodzielna) studenta. Zajęcia (konwersatorium) = 30h (N) Zajęcia (ćwiczenia) = 30h (N) • egzamin z konwersatorium = 2h (N) • Przygotowanie (samodzielne) do egzaminu = 23h (S) • Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń = 50h (S) • Samodzielne przygotowanie do konwersatorium = 15h (S) RAZEM = ok. 150h |
Literatura: |
Dzieniszewska-Naroska K. (2015) Skuteczna komunikacja między władzą lokalną a mieszkańcami za pośrednictwem internetu, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. Lackowska M. i in. (2023) Indeks Samorządności. Raport dla Fundacji Batorego. Michałowski S. (2010) „Demokracja bezpośrednia w samorządzie terytorialnym – formy i ich realizacja”; w: M. Marczewska-Rytko red., Stan i perspektywy demokracji bezpośredniej w Polsce, wyd. UMCS, Lublin, s.43-58. Swianiewicz P., 2006, Wirtualny samorząd i demokracja lokalna, Samorząd Terytorialny nr 4. Weryński P. 2010, Wzory uczestnictwa obywatelskiego Polaków, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, Rozdział 1: Rozwój idei. Republikański i liberalny wzór partycypacji obywatelskiej, ss. 15-60 (fragmenty) Sartori G., 1994, „Demokracja bezpośrednia, czyli polis”, w: Teoria demokracji, wyd. PWN, Warszawa – rozdz. 10.2, ss. 343-348 Swianiewicz P. (2011) „Finanse samorządowe: koncepcje, realizacja, polityki lokalne”, Swianiewicz. P.; Łukomska J. (2017) Wpływ podziałów gmin i powiatów w Polsce na koszty ich funkcjonowania, Studia Regionalne i Lokalne 1 (67) Swianiewicz P. (2009) „Reformy konsolidacji terytorialnej – teoria i praktyka krajów Europy Środkowo – Wschodniej”, Samorząd Terytorialny 4 Swianiewicz P. (2010) „Czy rozmiar ma znaczenie? Zróżnicowanie opinii mieszkańców o funkcjonowaniu samorządów lokalnych w zależności od wielkości gminy”, Samorząd Terytorialny nr 4 |
Efekty uczenia się: |
[Efekty uczenia się: K_W01; K_W09; K_W10; K_U02; K_U04, K_U05; K_U06; K_U07; K_U08; K_U10; K_U12; K_K02; K_K05] Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza • Zna współczesne doktryny, teorie i poglądy dotyczące samorządu terytorialnego i zarządzania strategicznego, potrafi podać przykłady współczesnych badań nad tymi zagadnieniami • zna podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia prawne przydatne w rozwiązywaniu praktycznych problemów dot. funkcjonowania samorządu terytorialnego i zarządzania strategicznego w organizacjach publicznych • Zna i rozumie metody i teorie z zakresu nauk społecznych niezbędnych w gospodarce przestrzennej Umiejętności: • potrafi prawidłowo interpretować kształtowane przez samorząd terytorialny procesy przestrzenne oraz społeczno-gospodarcze w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju oraz korzyści ogólnospołecznych • potrafi rozważyć argumenty podmiotów i grup o zróżnicowanych oczekiwaniach wobec przestrzeni i zaproponować najkorzystniejsze z punktu widzenia interesu ogólnospołecznego rozwiązanie w skali lokalnej i regionalnej • potrafi dobrać i zastosować różnorodne narzędzia służące poprawie strategicznego zarządzania przestrzenią oraz krytycznie ocenić ich skuteczność w aktualnie obowiązujących ramach prawno-instytucjonalnych • potrafi stworzyć plany przestrzenne i narzędzia zarządzania strategicznego w samorządach lokalnych i regionalnych, a następnie prognozować efekty ich wdrożenia bądź realizacji • Potrafi zgromadzić informacje o danej jednostce samorządu teryt., zaprojektować badanie, dobrać literaturę przedmiotu i źródła oraz zinterpretować zebrane dane, wyciągnąć wnioski i sformułować ocenę • potrafi w sposób jasny i precyzyjny (z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii) informować o zjawiskach i procesach przestrzennych, a także zaprezentować je różnym odbiorcom, w tym decydentom oraz opinii publicznej Kompetencje: • jest gotów do aktywnego udziału we współpracy pomiędzy władzami lokalnymi, innymi decydentami, podmiotami gospodarczymi i mieszkańcami, w tym do koordynacji działań podejmowanych przez te podmioty w przestrzeni • jest gotów do krytycznej oceny nabytej wiedzy i umiejętności oraz poszerzania kompetencji zawodowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Konwersatorium wykorzystuje elementy wykładu oraz dyskusji na forum i pracy w grupach. Ćwiczenia wykorzystują wachlarz metod pracy interaktywnej, m.in.: - analiza literatury i materiałów zastanych - pogadanka - dyskusja - praca warsztatowa - debata Ocena z ćwiczeń - na podstawie prac wykonywanych podczas semestru Ocena z konwersatorium - pisemny egzamin końcowy Ocena łączna końcowa - 50% oceny z ćwiczeń i 50% oceny z egzaminu Trzeba zaliczyć obie części zajęć, aby zaliczyć przedmiot. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Lackowska | |
Prowadzący grup: | Wirginia Aksztejn, Joanna Krukowska, Marta Lackowska, Katarzyna Szmigiel-Rawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Lackowska | |
Prowadzący grup: | Wirginia Aksztejn, Anna Dąbrowska, Joanna Krukowska, Marta Lackowska, Katarzyna Szmigiel-Rawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.