Idee miast przyszłości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-7-IMP-FRT |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Idee miast przyszłości |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, spec. Foresight terytorialny - sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot będzie obejmował kompleksowe omówienie współczesnych koncepcji rozwoju miast przyszłości, dyskusje na zajęciach, część projektową oraz zaliczenie końcowe. Zakłada się, że studenci będą korzystać z materiałów w języku angielskim (lub innym wybranym języku obcym). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu omówienie głównych założeń najnowszych koncepcji rozwoju miast przyszłości, np. miast inteligentnych (ang. smart city), odpornych (ang. resilient city), zielonych (ang. green city), biofilicznych (ang. biophilic city), zrównoważonych (ang. sustainable city) czy życzliwych (ang. soft city). Powstanie owych koncepcji jest odpowiedzią na problemy, z którymi borykają się współczesne miasta świata, jak zanieczyszczenie powietrza i wód, dysproporcje społeczne, nierównomierna i niesprawiedliwa dystrybucja żywności czy ekspansja przestrzenna zabudowy. W trakcie konwersatorium na podstawie przykładów z różnych regionów świata wskazane zostaną nowoczesne rozwiązania wpisujące się w założenia poszczególnych koncepcji, a także dobre i złe praktyki oraz ich konsekwencje dla systemu miejskiego. |
Pełny opis: |
Przeciążenie ekosystemów, rosnący popyt na energię oraz pogłębiająca się katastrofa klimatyczna, za którą w dużej mierze odpowiedzialne są właśnie wielkie metropolie świata, unaoczniają konieczność zmian w obecnie przyjętych kierunkach rozwoju miast i zwrócenia się w stronę budowy zrównoważonych systemów miejskich. Postuluje się zatem rozwój miast, które w sposób efektywny wykorzystują zasoby naturalne, zwiększają swoją samowystarczalność energetyczną i żywnościową, a co za tym idzie ograniczają swój ślad węglowy. Ponadto, współczesne miasta powinny być miastami kompaktowymi (ang. compact city) i miastami niewielkich odległości (ang. proximity city), w których możliwe byłoby skrócenie dystansu między miejscem produkcji a miejscem konsumpcji, a mieszkańcy byliby w stanie zaspokoić swoje podstawowe potrzeby bez konieczności przemieszczania się samochodem. W ostatnich latach na popularności zyskują przede wszystkim takie koncepcje, jak miasta inteligentne (ang. smart city), zielone (ang. green city), odporne (ang. resilient city), biofiliczne, (ang. biophilic city), zrównoważone (ang. sustainable city) czy życzliwe (ang. soft city) które, choć w różny sposób, zwracają uwagę na potrzebę dogłębnych zmian dominującego paradygmatu rozwoju obszarów miejskich. Celem niniejszego konwersatorium jest omówienie współczesnych trendów ewolucji miasta i miejskości XXI wieku ze szczególnym uwzględnieniem wyżej wymienionych koncepcji rozwoju miast przyszłości. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną rozwiązania wdrażane w różnych regionach świata wpisujące się w owe koncepcje, a także dobre i złe praktyki oraz ich konsekwencje dla systemu miejskiego. Oprócz tego, w trakcie konwersatorium krytycznej ocenie poddane zostaną mierniki (oraz metodologia ich opracowywania) powszechnie wykorzystywane do przygotowywania globalnych rankingów miast inteligentnych, zielonych czy zrównoważonych. Zakres proponowanych tematów: 1) Smart city, 2) Green city, Eco-city 3) Resilient city 4) Biophilic city 5) Sustainable city 6) Soft city, 7) Smart-food city oraz self-reliant city, 8) Proximity city 9) Compact city 10) Adaptable city Tematy podejmowane na zajęciach mogą ulegać zmianie na prośbę studentów. Nakład pracy studenta: 2 ECTS = 2 × 25h = 50h (N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, (S) – praca własna (samodzielna) studenta. 30 h - zajęcia (konwersatorium, w tym praca w grupach, aktywny udział w zajęciach) (N) 10 h - samodzielne przygotowanie do konwersatorium, w tym praca nad projektem, zapoznanie się z literaturą (S) 10 h - samodzielne przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego (S) |
Literatura: |
Literatura podstawowa How To Make City More Resilient. A Handbook For Local, Government Leaders, Bittner P., Valdes H. M. (red.), UNISDL, Geneva 2012. Jacobs J. The Death and Life of Great American Cities; Modern Library, New York 2011. The Return of Nature. Sustaining Architecture in the Face of Sustainability. Scott Cohen P., Naginski E. Routledge, New York, London 2014 Writing Urbanism. Kelbaugh D., Krankel McCullough K. (red) Routledge, New York 2008 Gzell S., Miasto sieci i jego społeczność - ku konkretyzacji zapisów Nowej Karty Ateńskiej, TUP, PW WA 2006 Węcławowicz-Bilska E., Miasto przyszłości – tendencje, koncepcje, realizacje, „Czasopismo Techniczne. Architektura” z. 1, 2012, s. 331-342 Designing the Urban Future, 2014, Scientific American Editors. Greenfield A., 2013, Against the smart city (The city is here for you to use, Part 1), Do projects, New York. Kitchin, R., 2014, The real-time city? Big data and smart urbanism. GeoJournal, 79(1), 1-14. Lombardi, P., Giordano, S., Farouh, H., & Yousef, W. (2012). Modelling the smart city performance. Innovation: The European Journal of Social Science Research, 25(2), 137-149. Nam, T., & Pardo, T. A., 2011 (June), Conceptualizing smart city with dimensions of technology, people, and institutions. In Proceedings of the 12th annual international digital government research conference: digital government innovation in challenging times (pp. 282-291). ACM. Townsend A.M., 2013, Smart Cities: Big Data, Civic Hackers, and the Quest for a New Utopia, Norton & Company, New York. Wheeler S.M., Beatley T. (eds.), 2014, The Sustainable Urban Development Reader. Third Edition, Routledge, New York. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W01; K_W02 / K_U03; K_U04 / K_K01; K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K08 / S3_W01; S3_W02 / S3_U01; S3_U03 / S3_K01; S3_K03 Po zakoczeniu zajęć student: WIEDZA: 1) zna główne założenia współczesnych koncepcji rozwoju miast przyszłości, w tym: miast inteligentnych (ang. smart city), zielonych (ang. green city), odpornych (ang. resilient city), biofilicznych, (ang. biophilic city), zrównoważonych (ang. sustainable city) czy życzliwych (ang. soft city) (S3_W01, S3_W07) UMIEJĘTNOŚCI: 2) potrafi wskazać przykłady rozwiązań z zakresu ww. koncepcji wdrażanych w różnych miastach świata, a także zidentyfikować dobre i złe praktyki oraz ich skutki dla systemu miejskiego (S3_U01, S3_W02, S3_W04) 3) umie wskazać przykłady wskaźników stosowanych do przygotowania globalnych rankingów miast inteligentnych, zielonych i zrównoważonych oraz poddać je krytycznej ocenie (S3_W01, S3_W07, S3_W03, S3_U01) 4) potrafi opracować własny "wskaźnik miasta przyszłości" (S3_U02, S3_U03). KOMPETENCJE: 5) jest w stanie poddać krytycznej ocenie ww. wymienione koncepcje oraz ich wykorzystanie w dyskursie medialnym (S3_U01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci oceniani są za: 1.) przygotowanie własnego "wskaźnika miasta przyszłości", przygotowanie prezentacji uwzględniającej metodologię jego opracowania oraz zastosowanie go do przebadania wybranych miast Polski (25 pkt.) - praca w grupach 2) aktywny udział w dyskusjach na zajęciach (10 pkt.) 3.) kolokwium zaliczeniowe (25 pkt.) Ocena końcowa jest sumą ocen cząstkowych zdobytych przez studenta za poszczególne elementy pracy na zajęciach. Zaliczenie od min. 60% zdobytych punktów. Na zajęciach możliwe są maksymalnie 2 nieobecności nieusprawiedliwione. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ada Górna | |
Prowadzący grup: | Ada Górna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Goliński, Ada Górna, Samuel Turosz | |
Prowadzący grup: | Jan Goliński, Michał Stokowski, Samuel Turosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.