Rewitalizacja a dziedzictwo kulturowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-7-RDK-UIR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Rewitalizacja a dziedzictwo kulturowe |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, spec. Urbanistyka i rewitalizacja - sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Uczestnicy wykładu posiadają podstawową wiedzę na temat rewitalizacji, jej prawnych uwarunkowań w Polsce oraz znaczenia społeczności lokalnych w tym procesie. Role zachowania dziedzictwo kulturowego w procesach rewitalizacji. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot prezentuje najważniejsze zjawiska, tendencje i problemy dotyczące rewitalizacji w kontekście ochrony i promocji dziedzictwa kulturowego w Polsce i na świecie. |
Pełny opis: |
Przedmiot prezentuje wybrane zjawiska, tendencje i problemy dotyczące rewitalizacji w kontekście ochrony i promocji dziedzictwa kulturowego w Polsce i na świecie. W ramach wykładów przedstawiane są następujące zagadnienia: 1. Definicje i znaczenie dziedzictwa kulturowego, jego osadzenie w aktach prawnych na poziomie międzynarodowym oraz w wybranych państwach, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu rewitalizacji. Rola instytucji rządowych i organizacji pozarządowych w ochronie dziedzictwa kulturowego. 2. Dziedzictwo kulturowe w programach rewitalizacji w wybranych kontekstach społecznych, gospodarczych, politycznych i przyrodniczych, w tym w szczególności: - krajobrazów kulturowych; - zabytkowych układów urbanistycznych (np. dzielnice robotnicze); - na terenie dawnych dzielnic zamieszkiwanych przez ludność żydowską; - w dzielnicach biedy; - na obszarach pogórniczych, poprzemysłowych; - w dawnych dzielnicach portowych, na terenach powojskowych; - na obszarach zniszczonych przez wojnę; - na obszarach szczególnie zagrożonych klęskami żywiołowymi; - w programach rewitalizacji infrastruktury związanej z kulturą i sportem. 3. Możliwości wykorzystania obszarów zrewitalizowanych w turystyce oraz związane z nimi szanse i zagrożenia dla lokalnej ludności. |
Literatura: |
Jelinčić, D.A., Tišma, S., Makuc, N., Turi, A.N., 2017. PPP w strategiach rewitalizacji dziedzictwa kulturowego ― podręcznik dla samorządów terytorialnych. Online: https://www.interreg-central.eu/Content.Node/O.T2.2.2.pdf Kułaczkowska, A. (red.)., 2018. Rola dziedzictwa kulturowego w rewitalizacji. Warszawa: Ministerstwo Rozwoju. UNESCO, 1972. Konwencja w sprawie ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego. UNESCO, 2016. Culture: urban future; global report on culture for sustainable urban development. Walczak, B.M. (red.), 2006. Rewitalizacja miast poprzemysłowych - rola dziedzictwa kulturowego : Międzynarodowa Konferencja "Pro-Revita", Łódź, 23 - 25 IX 2004 r. Łódź: Łódzka Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa. Zimpel, J., 2013. Rewitalizacja miast: projekt kulturowy. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM. Dodatkowa literatura do tematów poszczególnych wykładów zostanie przedstawiona na zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W05, K_W06 / K_U01, K_U08, K_U10 / K_K01, K_K02, K_K06 / S2_W05, S2_W06 / S2_U01, S2_U08, S2_U10 / S2_K01, S2_K02, S2_K06 Student zna i rozumie: - rolę człowieka jako twórcy kultury, w odniesieniu do aktywności w zagospodarowywaniu przestrzeni (K_W05) - w sposób pogłębiony wybrane metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu gospodarki przestrzennej, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur i procesów przestrzennych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości (K_W06) - rolę człowieka jako twórcy kultury, w odniesieniu do aktywności w gospodarowaniu przestrzenią oraz wagę wartości zachowanego dziedzictwa kulturowego (S2_W05) - wybrane metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu urbanistyki i rewitalizacji, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur i procesów przestrzennych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości (S2_W06) Student potrafi: - prawidłowo rozumieć, interpretować, wyjaśniać i analizować przyczyny oraz przebiegu procesów i zjawisk (przestrzennych, ekonomicznych, społecznych, przyrodniczych, politycznych) oraz wzajemne relacje między tymi zjawiskami w kontekście rozwoju i planowania przestrzennego (K_U01) - identyfikować, prognozować i modelować złożone zadania z zakresu gospodarki przestrzennej, w tym zadania nietypowe, interdyscyplinarne, integrujące wiedzę pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplin, z zastosowaniem zaawansowanych metod i narzędzi (K_U08) - przygotować i przedstawić prezentacje ustne, w języku polskim i języku obcym, dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu gospodarki przestrzennej lub leżących na pograniczu z pokrewnymi dyscyplinami naukowymi (K_U10) - prawidłowo rozumieć, interpretować, wyjaśniać i analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk (przestrzennych, ekonomicznych, społecznych, przyrodniczych, politycznych) oraz ich relacje jakie zachodzą między nimi w kontekście urbanistyki i rewitalizacji. (S2_U01) - identyfikować, prognozować i modelować złożone zadania, również interdyscyplinarne, z zakresu urbanistyki i rewitalizacji, przy pomocy wiedzy z zakresu nauk o ziemi, wykorzystując odpowiednie narzędzia informatyczne (S2_U08) - przygotować i przedstawić prezentacje ustne, z zagadnień z zakresu urbanistyki i rewitalizacji lub pokrewnych dyscyplin naukowych (S2_U10) Student jest gotów do: - uczestniczenia w przygotowaniu projektów w zakresie gospodarowania przestrzenią i potrafi przewidywać wielokierunkowe, społeczne, środowiskowe i inne skutki swojej działalności. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje (K_K01) - samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, stosując interdyscyplinarność podejść badawczych (K_K02) - prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z pełnieniem różnych funkcji społecznych i zawodowych w gospodarce przestrzennej (K_K06) - uczestniczyć w przygotowaniu projektów z zakresu urbanistyki i rewitalizacji, przewidywać wielokierunkowe, społeczne, środowiskowe i inne skutki swojej działalności. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje (S2_K01) - uzupełniać wiedzę i umiejętności, stosując interdyscyplinarność podejść badawczych (S2_K02) - identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z pełnieniem różnych funkcji społecznych i zawodowych w zakresie urbanistyki i rewitalizacji (S2_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę w formie pisemnej: esej. Zaliczenie na ocenę w formie ustnej: prezentacja. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dudzińska-Jarmolińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dudzińska-Jarmolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dudzińska-Jarmolińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Duda-Gromada, Agnieszka Dudzińska-Jarmolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.