Scenariusze rozwoju gmin i regionów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-7-SRGR-FRT |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Scenariusze rozwoju gmin i regionów |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, spec. Foresight terytorialny - sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podczas zajęć studenci wykorzystują wiedzę praktyczną pozyskaną na ćwiczeniach terenowych związanych z tworzeniem scenariuszy rozwoju dla gminy. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest poświęcony omawianiu realnych scenariuszy rozwoju polskich gmin i regionów, ze szczególnym uwzględnieniem: podstaw teoretycznych scenariuszy, podejść metodycznych, rozumienia związków przyczynowo-skutkowych oraz sposobów zastosowania scenariuszy tematycznych. Studenci powinni krytycznie, ale i kreatywnie podchodzić do proponowanych rozwiązań dla gmin i regionów oraz powinni umieć współuczestniczyć w budowaniu i przemodelowaniu scenariuszy. |
Pełny opis: |
Realizacja pełnego przedmiotu w formie projektu i konwersatorium ma na celu zbudowanie krytycznej postawy studentów względem procesu i efektów tworzenia scenariuszy rozwoju w polskich samorządach. Podczas konwersatorium studenci zapoznają się z praktycznymi przykładami scenariuszy rozwoju oraz podstawami teoretycznymi i metodycznymi ich tworzenia. W ramach dyskusji na konwersatorium podjęta zostanie problematyka praktycznego zastosowania metody scenariuszowej, tworzenia osi scenariuszy rozwoju oraz strategicznego podejścia do foresightu. W ramach projektu przepracowane zostaną poszczególne etapy tworzenia scenariuszy w odniesieniu do wybranych przykładów z gmin czy województw. Nakład pracy studenta: 4 ECTS = 4 × 25h = 100h (w bezpośrednim kontakcie 2 ECTS) (N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, (S) – praca własna (samodzielna) studenta. Zajęcia (konwersatorium) = 30h (N) - przygotowanie do zajęć = 15h (S) - przygotowanie do egzaminu = 15h (S) Zajęcia (projekt) = 15h (N) - przygotowanie do zajęć = 10h (S) - praca projektowa = 15h (S) |
Literatura: |
Pozycje literaturowe będą wskazywane w trakcie spotkań i będą dotyczyły aktualnie omawianych scenariuszy rozwoju. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się kierunkowe: K_W01; K_W02; K_W03; K_W06 / K_U01; K_U03; K_U05; K_U08; K_U02; K_U06; K_U07 / K_K01; K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K08 / Efekty uczenia się specjalnościowe: S3_W01; S3_W02 / S3_W03; S3_W05; S3_W06 / S3_U01; S3_U02 / S3_K01; S3_K03 WIEDZA (K_W01; K_W02; K_W03; K_W06): 1. S3_W01: Posiada szczegółową wiedzę o znaczeniu foresightu w obszarze gospodarki przestrzennej oraz zna terminologię stosowaną w literaturze przedmiotu 2. S3_W02: Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur przestrzennych (społecznych, ekonomicznych, przyrodniczych, politycznych) w różnych skalach (lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej), przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu foresightu terytorialnego 3. S3_W03: Posiada wiedzę o różnych rodzajach instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych oraz zna zasady ewaluacji instytucji, organizacji i procesów rozwoju w kontekście badań foresightowych 4. S3_W05: Posiada pogłębioną wiedzę na temat metod, technik i narzędzi stosowanych w ramach foresightu terytorialnego 5. S3_W06: Ma pogłębioną wiedzę na temat systemów norm i reguł będących podstawą formułowania zasad polityki rozwoju na wszystkich szczeblach zarządzania w kontekście foresightu terytorialnego UMIEJĘTNOŚCI (K_U01; K_U03; K_U05; K_U08; K_U02; K_U06; K_U07): 1. S3_U01: Umie, bazując na krytycznym podejściu do różnych źródeł wiedzy, interpretować i analizować związki przyczynowo skutkowe dotyczące procesów, zjawisk, instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych w kontekście foresightu terytorialnego 2. S3_U02: Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną (integrując różne dziedziny nauki) do tworzenia założeń i realizacji projektów foresightu terytorialnego, wykorzystujących różnorodne metody i narzędzia badawcze KOMPETENCJE SPOŁECZNE (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K08): 1. S3_K01: Jest gotów do pełnienia roli lidera oraz innych ról w projektach foresightowych, wykazując: kreatywność, umiejętność pracy w grupie, chęć ciągłego uczenia się, inspirowanie innych, wspieranie zespołu, rzetelność ocen ludzi i procesów, współodpowiedzialność 2. S3_K03: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, co pozwala mu na odpowiednie dla niego reagowanie na zachodzące zmiany w jego otoczeniu oraz pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie będą podlegały: 1. Aktywność na zajęciach oraz udział w dyskusji. 2. Wiedza pozyskana w ramach zajęć. 3. Praca indywidualna i grupowa. Szczegółowe metody i kryteria oceny studentów różnią się w zależności od typu zajęć: - na konwersatorium studenci zobowiązani są do czytania zadawanych przez prowadzącego lektur oraz aktywnego uczestniczenia w zajęciach (punkty uzyskane za aktywność na zajęciach będą brane pod uwagę na egzaminie końcowym - szczegółowy sposób uwzględnienia aktywności zostanie podany na pierwszych zajęciach), - aby zaliczyć projekt, konieczne jest przeprowadzenie badań i analiz oraz prezentacja alternatywnych scenariuszy na ostatnich zajęciach. Zaliczenie konwersatorium oraz części projektowej jest warunkiem podejścia do egzaminu pisemnego, który stanowi podstawę zaliczenia przedmiotu. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PRO
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Projekt, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Cybulska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Biczyńska, Magdalena Cybulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRO
CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Projekt, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Cybulska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Biczyńska, Magdalena Cybulska, Jan Goliński, Michał Stokowski, Samuel Turosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.