MM - Animacja grup zadaniowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MM-AKN-AGZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MM - Animacja grup zadaniowych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie wprowadzić studentów w metodykę pracy animacyjnej, przedstawić podstawowe techniki pracy z grupą i umożliwić im praktyczne działanie w grupie zadaniowej na bazie własnego projektu animacyjnego. Studenci zostaną zapoznani z różnymi problemami wynikającymi na różnych płaszczyznach w pracy z grupami, w których są uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zajęcia mają na celu zapoznanie uczestników z zasadami, metodami i technikami oraz strategiami tworzenia efektywnej grupy zadaniowej i wspomagania jej działania. Omówione zostaną uwarunkowania sprzyjające zaistnieniu w grupie możliwie optymalnej komunikacji interpersonalnej, a także sposoby radzenia sobie z problemami i konfliktami w grupie i przez grupę. Zajęcia zostaną zakończone realizacją przez uczestników zajęć własnych projektów animacyjnych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest podniesienie umiejętności społecznych uczestników oraz uzyskanie przez nich wiedzy na temat kształtowania tego rodzaju kompetencji w grupie zadaniowej. Warsztaty mają za zadanie: - przygotować studentów do praktycznych działań z grupą; - wyposażyć w wiedzę i umiejętności niezbędne każdemu animatorowi w pracy zawodowej z grupą; - zainicjować pierwszy profesjonalny kontakt studentów z grupą zadaniową; - pokazać podstawowe techniki diagnozy grupy i jej potrzeb; - nauczyć projektowania działania grupy; - dać okazję do przepracowania poszczególnych etapów realizacji projektu animacyjnego; - zaprezentować podstawowe techniki ewaluacyjne; Warsztaty będą realizowane stacjonarnie w budynku wydziału, a także we wskazanych przez prowadzącego instytucjach w godzinach ich funkcjonowania (etap diagnozy grupy i jej potrzeb oraz realizacja projektu); studenci studiów stacjonarnych zobowiązani są do stawienia się we wskazanej instytucji we wcześniej uzgodnionych terminach; |
Literatura: |
J. Szmagalski, Przewodzenie małym grupom - działania grupowe, H. Retter, Komunikacja codzienna w pedagogice, A. W. Nocuń, J. Szmagalski, Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, K. Sawicka (red.), Socjoterapia, K. Vopel, Przewodnik dla prowadzących grupy, B. Kolska-Lach, O relacji dorosły-dziecko raz jeszcze, E. Kędzior-Niczyporuk (red.), Wprowadzenie do pedagogiki zabawy, G. Walczewska-Klimczak, J. Papuzińska (red.), Animacja czytelnictwa dziecięcego, K. Vopel, Zakłócenia, blokady, kryzysy, E. Wójcik, Metody aktywizujące w pedagogice grup, J. B. Bączek, Animacja czasu wolnego w turystyce, M. Legumi, Techniki i sposoby animowania grup, M. Verfurth, Prowadzenie grup dziecięcych i młodzieżowych, A. Tkaczyk, Pokaż dziecku świat symboli, i inne zależnie od charakteru i zakresu tematycznego realizowanych przez studentów projektów animacyjnych; |
Efekty uczenia się: |
wiedza: - student definiuje poprawnie grupę zadaniową; - opisuje i wylicza różne typy grup zadaniowych; - zna pojęcie 'specjalne potrzeby edukacyjne', potrafi wymienić wszystkie kategorie uczniów określane tym mianem, zna podstawę prawną dotyczącą pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych; - zna techniki motywowania do działania; - rozpoznaje potrzeby grupy na różnych płaszczyznach; - prezentuje przykładowe rozwiązania tych potrzeb; - zna podstawowe techniki diagnozy i ewaluacji działań grupy oraz projektu; umiejętności: - student projektuje efektywne działania grupy zadaniowej z uwzględnieniem możliwości uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych; - stosuje techniki i konstruuje narzędzia ewaluacji ; - dokumentuje działania projektowe; - upowszechnia wyniki projektu; - dokonuje autoanalizy i krytyki zrealizowanych działań; postawy: - dąży do efektywnego wzmacniania pracy każdego członka grupy; - indywidualizuje strategię postępowania zgodnie z aktualnymi potrzebami w grupie; - ceni zaangażowanie każdego członka grupy, dostrzega jego mocne i słabe strony; - w swoich działaniach z grupą kieruje się zasadą sprawiedliwości i szacunku dla grupy i każdego uczestnika; |
Metody i kryteria oceniania: |
Składowymi zaliczenia-oceny (tylko do rozliczeń w ramach modułu) będą: - bieżące przygotowanie studenta do zajęć (znajomość tematyki lektur i materiałów edukacyjnych uwidoczniona w aktywności podczas dyskusji na zajęciach), - jakość przygotowanej przez studenta prezentacji tematycznej z wykorzystaniem multimediów; - aktywność studenta w trakcie analiz materiałów prezentowanych na zajęciach (umiejętność trafnego oceniania sytuacji społecznych w grupie, prezentowania efektywnych rozwiązań zaistniałych problemów, trafne konstruowanie wsparcia dla ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych); - obecność na zajęciach - dopuszczalne maksymalnie dwie nieobecności, niedopuszczalne spóźnienia; - przygotowanie autorskiego projektu zadaniowego we współpracy dla wskazanej grupy zadaniowej (stopień zaangażowania w działania przygotowawcze i prezentację pomysłu); - realizacja projektu we wskazanej grupie w instytucji (umiejętność radzenia sobie z pracą w grupie i dla grupy); - podsumowanie zrealizowanych działań (zaangażowanie i działania wykonane w etapie końcowym projektu, jakość opracowanej dokumentacji projektu i własnych działań); |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Palamer-Kabacińska | |
Prowadzący grup: | Anna Frindt-Bajson | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.