Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aktywne metody kształcenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MNN-AMK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Aktywne metody kształcenia
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z aktywnymi metodami kształcenia, omówienie ich cech charakterystycznych oraz przygotowanie do samodzielnego opracowania programu i przeprowadzenia cyklu szkoleniowego.

Pełny opis:

Kurs Aktywnych metod kształcenia ma przybliżyć studentowi zasady projektowania, realizacji i ewaluacji zajęć prowadzonych metodami aktywizującymi oraz dać możliwość praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy. Podczas zajęć zostaną omówione i zastosowane w pracy z grupą różnorodne metody kształcenia aktywizujące uczestników kursu. Studenci poznają ich typologie oraz różnorodne uwarunkowania wykorzystania tych metod w praktyce edukacyjnej.

Literatura:

1. B. Śliwerski, Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2022.

2. M. Silberman, Uczymy się uczyć, GWP, Gdańsk 2005.

3. M. Silberman, E. Biech, Metody aktywizujące w szkoleniach, Wolters Kluwer, Warszawa 2016, 2004.

4. E. Brudniak, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach, Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Warszawa 2002.

5. P. Fortuna, Studium przypadku w praktyce szkoleniowej, GWP, Gdańsk 2010.

6. D.W. Johnson, Podaj dłoń, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1992.

7. A. Kozak, M Łaguna, Metody prowadzenia szkoleń czyli niezbędnik trenera, GWP, Gdańsk 2009.

8. M. Łaguna, Szkolenia. Jak je prowadzić, by..., GWP, Gdańsk 2008.

9. E Wójcik, Metody aktywizujące w pedagogice grup, Rubikon, Kraków 2008.

10. U. Baer, Gry dyskusyjne. Materiały pomocnicze do pracy z grupą, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 1997.

11. Z. Zaorska, Dodać życia do lat. Materiały metodyczne ułatwiające organizację różnych form aktywności wśród osób starszych oraz w grupach wielopokoleniowych, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 1997.

12. M. Silberman, Aktywne ćwiczenia szkoleniowe. Uczenie przez doświadczenie, Wolters Kluwer, Warszawa 2013.

Efekty uczenia się:

Po zakończonym kursie w zakresie wiedzy student/ka student potrafi:

- opisać uwarunkowania cyklu kształcenia,

- przedstawić typologię metod kształcenia,

- wskazać miejsce aktywnych metod kształcenia na tle innych metod,

- przedstawić typologię aktywnych metod kształcenia,

- scharakteryzować różnorodne techniki należące do aktywnych metod kształcenia oraz wskazać uwarunkowania ich zastosowania w praktyce edukacyjnej,

- zrozumieć trudności i bariery procesu uczenia się.

W zakresie umiejętności student/ka potrafi:

- opracować cykl szkolenia dla wybranej grupy uczestników,

- tworzyć warsztaty motywujące dzieci i młodzież do nauki i pracy nad sobą, rozwijające ich zainteresowania i pasje,

- analizować skuteczność zaproponowanych działań, wykorzystywać ocenianie i informację zwrotną oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowawczych,

- tworzyć komunikaty poprawne i zrozumiałe dla różnych grup uczestników, zgodne z zasadami efektywnej komunikacji, dbać o kulturę języka uczestników procesu edukacji.

W zakresie kompetencji społecznych student/ka:

- docenia możliwości kształcenia z wykorzystaniem aktywnych metod.

- doskonali swój warsztat, poznając nowe metody i umiejętnie je wykorzystuje w pracy pedagoga – animatora

- wykorzystuje wiedzę ekspertów z różnych dziedzin w projektowaniu pracy w obszarze edukacji formalnej, alternatywnej, animacji społeczno-kulturalnej,

- rozumie wartość współpracy w podejmowaniu różnorodnych działań pedagogicznych,

- podejmuje działania wspierające dzieci i młodzież w ich osobistym rozwoju.

Metody i kryteria oceniania:

- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (dopuszczone są 2 nieobecności w semestrze),

- przygotowanie i przeprowadzenie zajęć szkoleniowych metodami aktywizującymi.

- zaprojektowanie i realizacja autorskiego programu szkolenia

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Dąbrowska, Ewa Palamer-Kabacińska
Prowadzący grup: Anna Dąbrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Dąbrowska, Ewa Palamer-Kabacińska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-8 (2025-04-03)