Aktywne metody kształcenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MNN-AMK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aktywne metody kształcenia |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z aktywnymi metodami kształcenia, omówienie ich cech charakterystycznych oraz przygotowanie do samodzielnego opracowania programu i przeprowadzenia cyklu szkoleniowego. |
Pełny opis: |
Kurs Aktywnych metod kształcenia ma przybliżyć studentowi zasady projektowania, realizacji i ewaluacji zajęć prowadzonych metodami aktywizującymi oraz dać możliwość praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy. Podczas zajęć zostaną omówione i zastosowane w pracy z grupą różnorodne metody kształcenia aktywizujące uczestników kursu. Studenci poznają ich typologie oraz różnorodne uwarunkowania wykorzystania tych metod w praktyce edukacyjnej. |
Literatura: |
1. B. Śliwerski, Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2022. 2. M. Silberman, Uczymy się uczyć, GWP, Gdańsk 2005. 3. M. Silberman, E. Biech, Metody aktywizujące w szkoleniach, Wolters Kluwer, Warszawa 2016, 2004. 4. E. Brudniak, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach, Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Warszawa 2002. 5. P. Fortuna, Studium przypadku w praktyce szkoleniowej, GWP, Gdańsk 2010. 6. D.W. Johnson, Podaj dłoń, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1992. 7. A. Kozak, M Łaguna, Metody prowadzenia szkoleń czyli niezbędnik trenera, GWP, Gdańsk 2009. 8. M. Łaguna, Szkolenia. Jak je prowadzić, by..., GWP, Gdańsk 2008. 9. E Wójcik, Metody aktywizujące w pedagogice grup, Rubikon, Kraków 2008. 10. U. Baer, Gry dyskusyjne. Materiały pomocnicze do pracy z grupą, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 1997. 11. Z. Zaorska, Dodać życia do lat. Materiały metodyczne ułatwiające organizację różnych form aktywności wśród osób starszych oraz w grupach wielopokoleniowych, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 1997. 12. M. Silberman, Aktywne ćwiczenia szkoleniowe. Uczenie przez doświadczenie, Wolters Kluwer, Warszawa 2013. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończonym kursie w zakresie wiedzy student/ka student potrafi: - opisać uwarunkowania cyklu kształcenia, - przedstawić typologię metod kształcenia, - wskazać miejsce aktywnych metod kształcenia na tle innych metod, - przedstawić typologię aktywnych metod kształcenia, - scharakteryzować różnorodne techniki należące do aktywnych metod kształcenia oraz wskazać uwarunkowania ich zastosowania w praktyce edukacyjnej, - zrozumieć trudności i bariery procesu uczenia się. W zakresie umiejętności student/ka potrafi: - opracować cykl szkolenia dla wybranej grupy uczestników, - tworzyć warsztaty motywujące dzieci i młodzież do nauki i pracy nad sobą, rozwijające ich zainteresowania i pasje, - analizować skuteczność zaproponowanych działań, wykorzystywać ocenianie i informację zwrotną oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowawczych, - tworzyć komunikaty poprawne i zrozumiałe dla różnych grup uczestników, zgodne z zasadami efektywnej komunikacji, dbać o kulturę języka uczestników procesu edukacji. W zakresie kompetencji społecznych student/ka: - docenia możliwości kształcenia z wykorzystaniem aktywnych metod. - doskonali swój warsztat, poznając nowe metody i umiejętnie je wykorzystuje w pracy pedagoga – animatora - wykorzystuje wiedzę ekspertów z różnych dziedzin w projektowaniu pracy w obszarze edukacji formalnej, alternatywnej, animacji społeczno-kulturalnej, - rozumie wartość współpracy w podejmowaniu różnorodnych działań pedagogicznych, - podejmuje działania wspierające dzieci i młodzież w ich osobistym rozwoju. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (dopuszczone są 2 nieobecności w semestrze), - przygotowanie i przeprowadzenie zajęć szkoleniowych metodami aktywizującymi. - zaprojektowanie i realizacja autorskiego programu szkolenia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Dąbrowska, Ewa Palamer-Kabacińska | |
Prowadzący grup: | Anna Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Dąbrowska, Ewa Palamer-Kabacińska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.