MS1 - Media w animacji i edukacji nieformalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS1-AKN-MAN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1 - Media w animacji i edukacji nieformalnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zaznajomienie studentów z podstawami wiedzy o sytuacjach komunikacyjnych w społeczeństwie współczesnym i działaniach artystycznych oraz o poznawczych aspektach korzystania z mediów w procesie przekazywania wiedzy. Zajęcia obejmują zagadnienia dotyczące relacji między społecznym funkcjonowaniem mediów a ich potencjałem poznawczym. W czasie zajęć studenci będą analizować szczegółowe aspekty funkcjonowania mediów oraz wybrane elementy głównych koncepcji teoretycznych w tym zakresie. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z rudymentami tzw. kultury medialnej rozumianej jako zbiór realizowanych i potencjalnych praktyk kulturowych wykorzystujących technologie komunikowania. Zagadnienia: 1. „Stare” media elektroniczne (radio, telewizja) 2. Oralność pierwotna, piśmienność, oralność wtórna 3. Kultura druku 4. Media wobec podziałów klasowych i środowiskowych 5. Młodzież w świecie multimediów 6. Mediatyzacja kultury oraz jej skutki w odniesieniu do dzieł sztuki. Reprodukcja techniczna dzieła sztuki 7. Medialny wizerunek rodziny 8. Wojny kulturowe w mediach 9. Symulakry i kultura symulacji 10. Media a postawangarda |
Literatura: |
J. Baudrillard, Symulakry i symulacja, Warszawa 2006; D. Bell, Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, Warszawa 1994; W. Benjamin, Twórca jako wytwórca, Poznań 1975 T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 1999; R. Hoggaart, Spojrzenie na kulturę robotniczą w Anglii, Warszawa 1976; A. Kłoskowska, Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1980; M. McLuhan, Galaktyka Gutenberga, Warszawa 2017; W. J. Ong, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Warszawa 2011; Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze. Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS, Warszawa 2010; |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student - zna podstawy historii mediów oraz rozwój mediów w kulturze współczesnej - wie czym jest mediatyzacja w odniesieniu do dzieł sztuki - wie na czym polega rola mediów w przekazywaniu wiedzy Umiejętności: - potrafi wykorzystać wiedzę o mediach w praktyce animacyjnej - rozpoznaje różnice w specyfice poszczególnych mediów - potrafi krytycznie analizować treści mediów Kompetencje społeczne: - jest otwarty na współpracę i dialog - zna społeczną specyfikę mediów |
Metody i kryteria oceniania: |
- Aktywna obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności), - Przygotowanie wprowadzenia (referat, prezentacja) do zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.