MTP-Teksty–konteksty-kontrteksty-lektorium (Wprowadzenie do pedagogiki)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MTP-WP-L1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MTP-Teksty–konteksty-kontrteksty-lektorium (Wprowadzenie do pedagogiki) |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie zróżnicowanych problemów wchodzących a zakres namysłu nad szeroko rozumiana edukacją” i kształtowanie umiejętności samodzielnego, krytycznego czytania / studiowania tekstów |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu: - przygotowanie do samodzielnego studiowania tekstów; - inspirowanie do własnych poszukiwań czytelniczych; - postrzegania teoretycznych kontekstów lektur; - wprowadzenie w zróżnicowane (np. kulturowe )konteksty wypowiedzi; - ukazanie stanowisk opozycyjnych. |
Literatura: |
1. Gordon T. Wychowanie bez porażek ,rozdziały; Czy władza rodzicielska jest konieczna i uzasadniona ? Jak należy mówić, aby dzieci słuchały ?, ss. 156 166, 102 – 117. 1 2. S. Hessen :Pedagog, (w): S.Hessen: Pisma wybrane , tom V (Pisma pomniejsze), Warszawa 1998; 3.. A. Kaczor : Edukacja i humanizm – współczesne konteksty, 9 w): T. Szkołut (red.): Humanizm . Tradycje i przyszłość, Lublin 2003, s. 209 – 223; 4. J. Korczak: Prawo dziecka do szacunku, (w): S. Wołoszyn (red.): Źródła do wychowania i myśli pedagogicznej, Kielce 1998., tom , s. 248 -265; 5..B. Nawroczyński : Przymuszać czy wyzwalać ?, ( (w): : S. Wołoszyn ( red.) : Źródła do...op. cit., tom III, księga 2 6.Plessner. Pytanie o conditio humana, Warszawa 1988, rozdział : O tym co ludzkie i nieludzkie 7. Rogers. C. Uczyć się ,jak być wolnym, w: Jankowski K. (red.): Przełom w psychologii, Warszawa 1978; 8. Sartre J.P. ,Moja przeszłość, w: 9. Schoenebeck H. , Po tamtej stronie wychowania, Kraków 1997, s.14 – 25 10. M.A. Simon : Biologia, socjobiologia i rozumienie społecznego zachowania się człowieka, (w ): B. Szacka, J. Szacki ( wyb.) :Człowiek, zwierzę społeczne, Warszawa 1991, s.458 – 474; 11. Zubelewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Warszawa 200, s. 54 - 652 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student : - zna podstawowe teorie, pojęcia, kategorie i terminy z zakresu pedagogiki; - posiada wiedzę dotyczącą zróżnicowania myśli pedagogicznej i aporii pedagogicznych/wychowawczych; -posiada podstawową wiedzę dotyczącą relacji pedagogiki z innymi dziedzinami wiedzy i kontekstami kulturowymi, -odróżnia refleksję filozofię od wiedzy naukowej i potocznej o wychowaniu. UMIEJĘTNOŚCI Student: - dokonuje analizy i syntezy treści tekstów; - postrzega zależność między różnymi stanowiskami teoretycznymi; -wyjaśnia zależność: kontekst teoretyczny myśli pedagogicznej – rozumienie wychowania; -rozpoznaje podstawowe/klasyczne nurty pedagogiczne we współczesnych naukowych, filozoficznych i potocznych propozycjach dotyczących wychowania; - posiada umiejętność argumentowania swoich poglądów; - umie kwestionować „oczywistość” stanowisk pedagogicznych, pytać o ich założenia. POSTAWY Student: - otwiera się poznawczo na stanowisko innych interlokutorów; - otwiera się poznawczo na różnorodność podejść do wychowania i ważnych kwestii pedagogicznych; -interesuje się rozumieniem relacji między szerszym horyzontem kulturowym i jego wpływem na myśl pedagogiczną i wychowanie |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja. Analiza tekstów. Obecność. Aktywność merytoryczna. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N LEKTORIUM
|
Typ zajęć: |
Lektorium, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Czerska-Szczepaniak, Magdalena Kuleta-Hulboj | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Czerska-Szczepaniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.