Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomia żywności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2400-PLSM160B
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ekonomia żywności
Jednostka: Wydział Nauk Ekonomicznych
Grupy: Seminaria magisterskie studia magisterskie II st. (stacjonarne i niestacjonarne-wieczorowe)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej z zakresu ekonomii żywności. Studenci zapoznają się z różnymi obszarami badań dotyczącymi produkcji i konsumpcji żywności. W trakcie zajęć studenci będą przedstawiali prezentacje dotyczące koncepcji pracy, analizy tekstów źródłowych oraz fragmenty swoich prac magisterskich.

Zajęcia rozpoczynają się w II semestrze pierwszego roku studiów II stopnia i odbywają się przez trzy semestry. Wymagana jest umiejętność pracy z tekstem w języku angielskim. W pierwszym roku seminarium warunkiem zaliczenia jest wybór tematu pracy magisterskiej i aktywne uczestnictwo w zajęciach. W drugim roku zaliczenie seminarium jest uzależnione od postępów w przygotowaniu pracy magisterskiej.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej z zakresu ekonomii żywności. W pierwszym semestrze seminarium zajęcia będą miały charakter grupowy i poświęcone będą zapoznaniu studentów z problematyką ekonomii żywności, możliwymi obszarami badawczymi i wybranymi metodami wykorzystywanymi przez ekonomistów do badania procesów i zjawisk zachodzących na rynkach żywności. Wybór tematów zostanie dokonany z uwzględnieniem zainteresowań badawczych studentów. Proponowane obszary badań i tematów obejmują m.in.:

• Trendy w konsumpcji żywności;

• Bezpieczeństwo żywnościowe a bezpieczna żywność;

• Łańcuchy żywnościowe na świecie;

• Specyfika produkcji rolnej i sektora rolno-spożywczego na świecie i w Polsce;

• Rolnictwo zrównoważone;

• Produkcja żywności ekologicznej i żywności genetycznie modyfikowanej;

• Rynek ziemi;

• Polityki państwa: polityka żywnościowa, polityka rolna, wspólna polityka rolna;

• Wpływ zmian klimatycznych na produkcję żywności.

W drugim semestrze celem seminarium jest pomoc studentom w określeniu własnego obszaru zainteresowań, sformułowaniu tematu i koncepcji pracy magisterskiej. Trzeci semestr zajęć zostanie poświęcony indywidualnej pracy ze studentami związanej z przygotowaniem przez nich prac magisterskich.

Znaczna część pracy studentów będzie miała charakter samodzielny. Poza godzinami zajęć i dodatkowych konsultacji z prowadzącymi zajęcia, studenci będą musieli poświęcić czas na czytanie literatury, przygotowanie prezentacji, a także zbieranie materiałów do pracy magisterskiej i jej samodzielne przygotowanie.

Literatura:

Przykładowe artykuły omawiane na zajęciach:

1. Bonanno, A., Russo, C., & Menapace, L. (2018). Market power and bargaining in agrifood markets: A review of emerging topics and tools. Agribusiness, 34(1), 6–23.

2. Clapp, J. (2017). Food self-sufficiency: Making sense of it, and when it makes sense. Food Policy, 66, 88-96.

3. Josephson, A. L., Ricker-Gilbert, J., & Florax, R. J. G. M. (2014). How does population density influence agricultural intensification and productivity? Evidence from Ethiopia. Food Policy, 48, 142-152.

4. Lusk, J.L., Schroeder, T.C. and Tonsor, G.T. (2014). Distinguishing beliefs from preferences in food choice. European Review of Agricultural Economics, 41(4), 627–655.

5. Milczarek-Andrzejewska, D., Zawalińska, K., Czarnecki, A. (2018). Land-use conflicts and the Common Agricultural Policy: Evidence from Poland, Land Use Policy, 73: 423-433.

6. Möllers, J., Traikova, D., Bîrhală, B. A. M., & Wolz, A. (2018). Why (not) cooperate? A cognitive model of farmers’ intention to join producer groups in Romania. Post-Communist Economies, 30(1), 56–77.

7. Swinnen, J. (2018). The Political Economy of Agricultural and Food Policies. New York: Palgrave Macmillan

Efekty uczenia się:

A) Wiedza

Po zakończeniu seminarium student rozumie najważniejsze pojęcia z zakresu ekonomii żywności i zna najważniejsze obszary badań poświęcone jego problematyce. Student posiada podstawową wiedzę na temat różnych metod badawczych, zarówno o charakterze ilościowym, jak i jakościowym. Student zna wymagania stawiane pracom naukowym, w tym szczególnie pracom magisterskim. Student zna zasady przytaczania cudzego dorobku.

B) Umiejętności

Student ma umiejętność analizowania zjawisk społeczno-gospodarczych i zachodzących pomiędzy nimi związków przyczynowo-skutkowych. Student potrafi zaprojektować i zaplanować realizację własnego badania naukowego o charakterze teoretycznym lub empirycznym, a także dobrać metodę badawczą odpowiednią do analizowanego problemu. Student umie samodzielnie zgromadzić literaturę naukową dotyczącą wybranego problemu badawczego. Student posiada umiejętność przeprowadzenia analizy zebranego materiału pod kątem odpowiedzi na pytanie badawcze postawione we własnej pracy. Student umie interpretować wyniki badań empirycznych (własnych lub innych autorów) i potrafi wyciągać z nich wnioski. Student umie przedstawić wyniki swojej pracy w formie prezentacji na forum grupy i potrafi wziąć udział w dyskusji nad badaniami kolegów. Student umie przygotować pracę magisterską zgodną z kryteriami stawianymi pracom naukowym.

C) Kompetencje społeczne

Student potrafi współpracować w grupie. Student rozumie potrzebę uzupełniania nabytej wiedzy i umiejętności. Student rozumie dylematy etyczne związane z prowadzeniem badań społecznych. Student umie postawić sobie priorytety i je realizować w ramach ograniczonego horyzontu czasowego.

Metody i kryteria oceniania:

W pierwszym semestrze zajęć studenci będą zobowiązani do przygotowywania analizy tekstów i przedstawiania ich w formie prezentacji w czasie zajęć. Do końca pierwszego semestru seminarium studenci powinni podjąć decyzję dotyczącą wyboru tematu pracy magisterskiej. W drugim i trzecim semestrze seminarium studenci będą prezentowali fragmenty swoich prac magisterskich. Złożenie pracy magisterskiej jest warunkiem zaliczenia trzeciego semestru zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Milczarek-Andrzejewska
Prowadzący grup: Dominika Milczarek-Andrzejewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)