Mikroekonomia III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-PP2MI3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Mikroekonomia III |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów licencjackich - Finanse Publiczne i Podatki Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów licencjackich - Ekonomia Międzynarodowa Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów licencjackich - Ekonomia Przedsiębiorstwa Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów licencjackich - Finanse i Rachunkowość Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów licencjackich - Informatyka i Ekonometria Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów licencjackich (Ekonomia) - program wspólny Przedmioty obowiązkowe dla II roku matematyki specjalności MSEM Przedmioty obowiązkowe na WNE dla II r. lic. Międzykierunkowych Studiów Ekonomiczno-Matematycznych Przedmioty obowiązkowe na WNE dla II r.licencjackich: Ekonomia, specjalność: MSEMen |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Mikroekonomia I, Mikroekonomia II, Analiza matematyczna Znajomość podstaw mikroekonomii -- teorii konsumenta oraz teorii producenta. Znajomość podstaw analizy matematycznej. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zastosowaniem mikroekonomii do analizowania problemów gospodarczych. Najważniejsze omawiane tematy to: równowaga rynkowa, zawodności rynku, rola rządu, efekty zewnętrzne, dobra publiczne, asymetryczna informacja, ekonomia dobrobytu. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami mikroekonomii: • równowagą cząstkową na rynku dóbr finalnych; • problematyką interwencji rządowej na rynku konkurencyjnym i w monopolu (w tym: różnych form podatków, ceł, subsydiów, skupów interwencyjnych, dopłat bezpośrednich, kwot importowych, ograniczeń na ceny i ograniczeń ilościowych) oraz jej wpływu na ceny, poziom sprzedaży, nadwyżki konsumenta i producenta, efektywność ekonomiczną; • podstawowymi pojęciami i narzędziami ekonomii dobrobytu – modelem czystej wymiany, pojęciem równowagi ogólnej, diagramem Edgewortha, Prawem Walrasa, prawami ekonomii dobrobytu; • produkcją a pierwszym twierdzeniem ekonomii dobrobytu, produkcją a drugim twierdzeniem ekonomii dobrobytu, przewagą komparatywną, efektywnością Pareta; • agregacją preferencji, funkcją dobrobytu społecznego, maksymalizacją dobrobytu; • efektami zewnętrznymi, metodami internalizacji efektów zewnętrznych, twierdzeniem Coase’a, podatkiem Pigou; • pojęciami dóbr publicznych i klubowych, jazdą na gapę, głosowaniem, mechanizmem Vickreya-Clarke’a-Grovesa; • podstawowymi zagadnieniami z zakresu asymetrii informacji (ex ante i ex post) - w tym pojęciem poprawności motywacyjnej, selekcji negatywnej i pokusy nadużycia, modelem pryncypał-agent, modelem rynku edukacyjnego, sygnalizowaniem. |
Literatura: |
Obowiązkowa: • Varian H.R. (2016), Mikroekonomia: kurs średni - ujęcie nowoczesne, PWN, Warszawa (także w formacie ebook) • Bergstrom T.C., H.R. Varian (2009), Test bank for Intermediate Microeconomics A Modern Approach, W.W.Norton Dodatkowa: • Bergstrom T.C., H.R. Varian (2003), Mikroekonomia: ćwiczenia, PWN, Warszawa • Borland J. (2008), Microeconomics: case studies and applications, Cengage Learning Australia • Mansfield E., G.W. Yohe (2003), Microeconomics: theory and applications, W.W. Norton • Mansfield E., J. Peoples (2003), Microeconomic Problems: case studies and exercises for review, W.W. Norton • Pindyck, R.S., D.L. Rubinfeld (2018), Microeconomics, Prentice Hall (także w formacie ebook) |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - rozumie pojęcie równowagi cząstkowej na rynku dóbr finalnych i na rynku czynników produkcji; - zna najważniejsze narzędzia interwencji rządowych w rynek, rozumie ich wpływ na ceny, wielkość sprzedaży, nadwyżki konsumentów i producentów oraz dochody budżetowe; - zna i rozumie Prawo Walrasa i Prawa Ekonomii Dobrobytu oraz ważniejsze wnioski z tych praw; - ma wiedzę w zakresie funkcjonowania podatków motywacyjnych korygujących niedoskonałości rynku; - zna pojęcia negatywnej selekcji, sygnalizowania i prześwietlania, pokusy nadużycia, warunku udziału i warunku poprawności motywacyjnej; - potrafi interpretować zjawiska gospodarcze w kategoriach zmian w funkcjach popytu i podaży, cenach i ilościach dóbr stanowiących przedmiot transakcji rynkowych; - umie rozwiązywać typowe zadania dotyczące cen i ilości równowagowych, nadwyżek i efektywności oraz dochodów budżetu dla różnych założeń dotyczących struktury rynku; - umie rozwijać i prezentować argumenty ekonomiczne w mowie i piśmie; - potrafi dokonywać wyboru odpowiednich instrumentów ekonomicznych do realizacji określonego celu, potrafi przewidzieć wpływ zastosowania tych instrumentów na dobrobyt społeczny i jego redystrybucję; - potrafi określić różnicę między efektywnym a sprawiedliwym podziałem zasobów; - umie identyfikować niedoskonałości rynku takie jak efekty zewnętrzne i dobra publiczne, określać wynikające z nich straty efektywności i proponować sposoby ich ograniczenia; - potrafi rozwiązywać podstawowe modele z asymetryczną informacją, w tym modele pryncypała-agenta; - potrafi wskazać różnice oraz słabe i mocne strony różnych metod wyboru społecznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z przedmiotu zależy od liczby zdobytych punktów, będącej średnią ważoną liczby punktów za poszczególne składowe (wagi podano w nawiasach): a) aktywny udział w zajęciach (25%) – do prowadzącego grupy należy decyzja, w jaki sposób naliczać punkty (np. wejściówki, omówienie pracy domowej, rozwiązywanie zadań w trakcie lekcji, itd.) b) udział w debacie lub/oraz prezentacja (15%) - do prowadzącego grupy należy decyzja, które z tych elementów wprowadzić i na jakich zasadach, ale co najmniej jeden z tych elementów musi zostać wprowadzony c) wspólny dla wszystkich grup kursu egzamin końcowy w formie testu jednokrotnego wyboru (60%) – zakres materiału obejmuje teorie i zadania według tematów podanych w „Pełnym opisie przedmiotu” (materiał z powyższego pkt (b) nie wchodzi bezpośrednio do tego zakresu) Do zaliczenia przedmiotu niezbędne jest uzyskanie min 50% maksymalnej liczby punktów za końcowy egzamin ORAZ min 50% maksymalnej łącznej liczby punktów uzyskanych za składowe a), b) i c). W sesji poprawowej można poprawić jedynie egzamin. Pozostałe składowe oceny końcowej nie podlegają poprawie. Używane narzędzia - platformy do zajęć zdalnych dopuszczone przez UW oraz dodatkowe wspomagające narzędzia wybrane przez prowadzącego grupę. Weryfikowanie obecności – zasady będą ogłoszone przez każdego prowadzącego na pierwszych zajęciach. Obowiązująca skala ocen: punkty (%) ocena <0,50) 2 <50,60) 3 <60,70) 3,5 <70,80) 4 <80,90) 4,5 <90,100> 5 Ewa Aksman Obowiązujące zasady dotyczące ppkt. a) i b): a) aktywny udział w zajęciach = 25%: rozwiązywanie zadań przy tablicy i konstruktywny udział w dyskusji o wartości 10% oraz kilka zapowiedzianych kartkówek w formie testu o wartości 15% b) prezentacja = 15%: omówienie wybranego zagadnienia analizowanego wcześniej na zajęciach (pogłębienie analizy teoretycznej lub zilustrowanie na przykładzie z gospodarki Polski lub innego kraju); w celu kształtowania umiejętności pracy w zespole prezentacje będą w grupach 3-osobowych (będą one na koniec semestru). Olga Kiuila Zajęcia będą prowadzone zróżnicowanymi metodami dydaktycznymi z uwzględnieniem pracy zespołowej w celu rozwijania umiejętności społecznych oraz krytycznego myślenia. Obecność nie będzie sprawdzana. Obowiązują następujące zasady dotyczące pkt. a) i b): a) Punkty z podstawowej aktywności (max 25pkt) można zdobyć w następujący sposób: (i) prace domowe (max 13pkt), (ii) zespołowe rozwiązywanie wejściówek (max 13pkt), (iii) dodatkowe zadania dla aktywnych (max 10pkt), (iv) przykłady zastosowania zadań (max 5pkt). b) Punkty z dodatkowej aktywności (max 15pkt): (i) debata na wybrany przez studentów temat albo (ii) przygotowanie 3 infografik do przykładów przedstawionych na zajęciach, w tym 1 powinna być zaprezentowana na zajęciach. Przebieg debaty oraz szczegóły wszystkich zasad będą podane na stronie zajęć.” Anna Kukla-Gryz Obowiązujące zasady dotyczące ppkt. a) i b): a) aktywny udział w zajęciach (25%): 7 wejściówek (6 po 2 punkty i jedna za 1 punkt) i aktywność podczas zajęć (rozwiązanie zadania całego lub jego części, konstruktywne włączanie się w dyskusje). Max. liczba punktów możliwa do uzyskania to 14 punktów. b) udział w debacie (15%). Szczegóły dotyczące przebiegu debaty zostaną ogłoszone podczas pierwszych zajęć. Adam Piłat Obowiązujące zasady dotyczące ppkt. a) i b): a) Aktywny udział w zajęciach (25%), na który składają się: 3-5 zapowiedzianych kartkówek (o łącznej wadze 20%) oraz udział w rozwiązywaniu zadań podczas zajęć (o wadze 5%). b) Prezentacje (15%) przygotowywane w 3-osobowych grupach w terminach przydzielonych losowo z dwutygodniowym wyprzedzeniem. Celem prezentacji będzie zobrazowanie zagadnień poznanych na zajęciach z wykorzystaniem ciekawych przykładów z otoczenia społeczno-gospodarczego. Obecność na zajęciach: dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Marta Sylwestrzak Obowiązujące zasady dotyczące ppkt. a) i b): a) aktywny udział w zajęciach (25%) - w trakcie semestru można zdobyć max 30 pkt, na które składają się punkty z: sześciu prac domowych (max 12 pkt), sześciu wejściówek (max 12 pkt); cotygodniowych aktywności za rozwiązywanie zadań w trakcie zajęć i/lub przesyłanie rozwiązań do zadań dodatkowych (max 6 pkt). Dodatkowo można zdobyć punkty za obecność przy założeniu, że suma punktów nie przekroczy 30 (0 nieobecności: 2 pkt, 1 nieobecność: 1 pkt, >1 nieobecność: 0 pkt). Obecność na zajęciach nie jest obowiązkowa . b) prezentacja (15%) - pod koniec semestru studenci w grupach 3-osobowych będą prezentować zagadnienia, z którymi zapoznali się podczas kursu. Prezentacje będą miały na celu wykorzystanie teorii przedstawionej podczas kursu przy analizie konkretnych przypadków rynkowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
KON
KON
KON
KON
KON
CZ PT KON
KON
KON
KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kukla-Gryz | |
Prowadzący grup: | Ewa Aksman, Olga Kiuila, Anna Kukla-Gryz, Adam Piłat, Marta Sylwestrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
KON
KON
KON
KON
CZ PT KON
KON
KON
KON
KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kukla-Gryz | |
Prowadzący grup: | Ewa Aksman, Olga Kiuila, Anna Kukla-Gryz, Marta Sylwestrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.