Organizacja i zarządzanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-MSMz1OZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizacja i zarządzanie |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku, MSM zaoczne sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi koncepcjami, teoriami i narzędziami stosowanymi w zarządzaniu organizacjami. Przedmiot obejmuje analizę procesu zarządzania, kluczowych funkcji menedżerskich, a także struktury organizacyjne i zarządzanie zasobami ludzkimi. Studenci zgłębią tematykę planowania, organizowania, przewodzenia oraz kontrolowania, a także innowacji i umiędzynarodowienia w organizacjach. Omawiane będą również wyzwania związane z zarządzaniem różnorodnością, motywacją oraz podejmowaniem decyzji. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zarządzania: a. Proces zarzadzania: planowanie, organizowanie, przewodzenie, kontrolowanie b. Historia zarządzania: i. Klasyczne podejście do zarządzania ii. Kierunek behawioralny w zarządzaniu iii. Ilościowe podejście do zarządzania iv. Podejście integrujące c. Otoczenie organizacji i menedżerów i. Otoczenie wewnętrzne ii. Otoczenie zewnętrzne 2. Zarządzanie zasobami ludzkimi i różnorodnością a. Zarządzanie zasobami ludzkimi w kontekście otoczenia b. Pozyskiwanie zasobów ludzkich c. Doskonalenie zasobów ludzkich d. Grupy i zespoły w organizacjach e. Konflikty interpersonalne i międzygrupowe f. Zarządzanie konfliktem w organizacjach g. Teorie motywacji h. Zarządzanie różnorodnością 3. Organizowanie i struktury organizacyjne a. Elementy organizowania b. Projektowanie stanowisk pracy c. Schemat organizacyjny d. Model biurokratyczny e. Model behawioralny f. Strategia a schemat organizacyjny g. Struktury organizacyjne h. Nowe formy w tworzeniu struktury i. Org zespołowa ii. Org wirtualna iii. Org ucząca się 4. Zarządzanie strategiczne a. Proces zarządzania strategicznego b. Przewaga konkurencyjna c. Zarządzanie wartością d. Typy strategii organizacyjnych 5. Zarządzanie innowacjami i międzynarodowe a. Innowacje organizacyjne b. Proces innowacji c. Formy innowacji d. Zaniechanie wprowadzania innowacji e. Wspieranie innowacji w organizacjach f. Istota międzynarodowej działalności – rola i znaczenie g. Typy organizacji międzynarodowych h. Formy umiędzynarodowienia i. Zarządzanie międzykulturowe 6. Sprawność i skuteczność w kierowaniu organizacją oraz podejmowanie decyzji a. Proces podejmowania decyzji i planowania b. Istota podejmowania decyzji c. Racjonalne podejście do podejmowania decyzji d. Behawioralne podejście do podejmowania decyzji |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Koźmiński A., Jemielniak D., Latusek-Jurczak D., Pikos A., Zarządzanie. Nowe otwarcie, Potext, Warszawa 2023 • Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2021 Literatura uzupełniająca: • Drucker P.F., Praktyka zarządzania, MT Biznes, Warszawa 2024 • Łukasiewicz K., Pietrzak P., Nowoczesne Zarzadzanie, Podstawy Zarządzania, CeDeWu, Warszawa 2024 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - definiuje podstawowe funkcje zarządzania (planowanie, organizowanie, przewodzenie, kontrolowanie) i ich znaczenie w organizacji (K_W01) - omawia podstawy zarządzania zasobami ludzkimi, znaczenie motywacji, różnorodności oraz zarządzania zespołami (K_W02) - rozróżnia podejście racjonalne od behawioralnego w procesie podejmowania decyzji w organizacjach (K_W02) - opisuje kluczowe teorie zarządzania, w tym podejścia klasyczne, behawioralne i ilościowe, oraz potrafi wskazać ich zastosowanie w praktyce (K_W02) - wyjaśnia znaczenie społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju we współczesnej działalności gospodarczej (K_W05) - identyfikuje strategie bazowe realizowane przez wybrane firmy (K_W07) -identyfikuje wpływ otoczenia organizacji – zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego – na działania menedżerów (K_U01) - dopasowuje różne struktury organizacyjne do strategii firmy, uwzględniając nowe formy organizacyjne, takie jak organizacje wirtualne czy uczące się (K_U02) - proponuje rozwiązania konfliktów interpersonalnych i międzygrupowych stosując poznane metody zarządzania konfliktem (K_U03) - pracuje w zespole nad analizą kompleksowych studiów przypadku, odzwierciedlających rzeczywiste sytuacje biznesowe (K_U06) - krytycznie ocenia procesy innowacyjne w organizacjach oraz znaczenie zarządzania międzykulturowego w działalności międzynarodowej (K_K01) - kształtuje własne kompetencje menedżerskie (K_K04) - w podejmowaniu decyzji uwzględnia zasady społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju we współczesnej działalności (K_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie odbywa się wg zasad określonych przez prowadzących konwersatorium na pierwszych zajęciach, oceny wg skali poniżej. Wykład kończy się egzaminem w formie testu jednorazowego wyboru; oceny wg standardowego sposobu oceny na UW. 0-50% – ocena 2 51-60% – ocena 3 61-70% – ocena 3,5 71-80% – ocena 4 81-90% – ocena 4,5 91-100% – ocena 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
KON
KON
KON
KON
KON
N WYK
WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elwira Gross-Gołacka | |
Prowadzący grup: | Joanna Chlebiej-Kulma, Krzysztof Smoleń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elwira Gross-Gołacka | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.