Podstawy pedagogiki w edukacji informacyjnej i kulturalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-API-D3PPWEIIK |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.0
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pedagogiki w edukacji informacyjnej i kulturalnej |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
API-DZIENNE I STOPNIA - 3 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy podstawowej wiedzy pedagogicznej mającej zastosowanie w edukacji informacyjnej i kulturalnej. Zostaną zaprezentowane metody i formy pracy z użytkownikiem informacji, ze zwróceniem uwagi na dobór metod i form pracy w zależności od sytuacji edukacyjnej, potrzeb i kompetencji użytkowników, m.in. od ich wieku i zainteresowań. |
Pełny opis: |
Przedmiot dotyczy podstawowej wiedzy pedagogicznej mającej zastosowanie w edukacji informacyjnej i kulturalnej. Pokrótce zaprezentowana zostanie historia wychowania i współczesne kierunki pedagogiczne. Uwzględnione zostanie kształtowanie kompetencji informacyjnych w warunkach polskiej edukacji, jak i działania w tym obszarze instytucji kultury, jak i organizacji pozarządowych. Zostaną zaprezentowane formy (indywidualne, zbiorowe, zespołowe i poglądowe) i metody (podające, eksponujące, praktyczne, programowane, problemowe) pracy z użytkownikiem. Szczególny nacisk zostanie położony na dobór metod i form do stawianych celów, które zależą od sytuacji edukacyjnej, potrzeb i kompetencji użytkowników. |
Literatura: |
Pedagogika. T. 1. Podstawy nauki o wychowaniu. Pod red. Bogusława Śliwerskiego.Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, 2006. Pedagogika. T. 2. Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych. Pod red. Bogusława Śliwerskiego.Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, 2006. Pedagogika. T. 3. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej. Pod red. Bogusława Śliwerskiego.Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, 2006. Piotrowska Renata: Edukacja informacyjna w polskiej szkole. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2011 |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: - teorie pedagogiki będące podstawą działań edukacyjnych w obszarze informacji i kultury (K_W02), - podstawową terminologię z nauk pedagogicznych (K_W03), - metody komunikowania się z użytkownikami informacji w różnych grupach wiekowych (K_W08). Absolwent potrafi: - korzystać z wiedzy pedagogicznej, przygotowując i realizując działania edukacyjne (K_U01, K_U04), - korzystać ze źródeł informacji dla potrzeb własnych oraz uczyć tych umiejętności (K_U02), - oceniać efektywność edukacji informacyjnej i kulturalnej z punktu widzenia pedagogiki (K_U02), - planować i realizować działania edukacyjne - indywidualnie i w zespole (K_U08). Absolwent jest gotów do: - krytycznej oceny swojej wiedzy pedagogicznej w kontekście dostrzeganych potrzeb (K_K01), - wypełniania zobowiązań społecznych o charakterze edukacyjnym, podejmowania działań edukacyjnych dotyczących informacji i/lub kultury (K_K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca na zajęciach (zaliczanie poszczególnych omawianych problemów); Sprawdzian pisemny (weryfikacja zdobytej wiedzy i umiejętności). Zaliczenie na ocenę |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Grabowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Grabowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Grabowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Grabowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.