Specjalizacja prasowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-DM-Z5SPPR-DZI |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Specjalizacja prasowa |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-ZAOCZNE I STOPNIA 5 semestr, 3 rok (spec: Dziennikarska) |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Specjalizacja składa się z ośmiu modułów tematycznych: informacja, wywiad, sylwetka, komentarz, recenzja, felieton, publicystyka, reportaż. Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - moduł PUBLICYSTYKA: Na zajęciach zajmiemy się tworzeniem publicystycznych wypowiedzi prasowych. |
Pełny opis: |
Specjalizacja składa się z ośmiu modułów tematycznych. Każdy z nich prowadzony jest przez inną osobę – czynnego zawodowo dziennikarza. Praca na zajęciach polega na pisaniu oraz omawianiu tekstów prasowych pod kątem poszczególnych gatunków dziennikarskich. W ciągu wszystkich semestrów specjalizacji student ma się zapoznać z ośmioma najważniejszymi w pracy dziennikarza prasowego gatunkami: informacja, wywiad, sylwetka, komentarz, recenzja, felieton, publicystyka, reportaż. Podczas ćwiczeń prowadzonych przez dziennikarzy studenci zapoznają się z wymogami poszczególnych gatunków dziennikarskich zarówno w teorii jak i praktyce. Podczas trwania każdego modułu student musi przygotować kilka prac związanych z danym gatunkiem, które następnie są sprawdzane przez dziennikarza i omawiane na zajęciach. W zależności od trybu studiów na każdy moduł tematyczny przeznaczone zostało od 15 do 30 godzin ćwiczeń. Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - moduł PUBLICYSTYKA: Poprzez szereg autorskich ćwiczeń, pisemnych, ale także ustnych, zaproponowanych przez Prowadzącą, Studenci będą podczas zajęć nie tylko nabywać techniczne umiejętności sprawnego posługiwania się polszczyzną w tworzeniu podstawowych gatunków publicystyki prasowej, ze szczególnym uwzględnieniem felietonu i artykułu. Będą zdobywać także wiedzę, umiejętności oraz inspiracje dotyczące istoty publicystyki, jako przekazywania tego, co mają do powiedzenia odbiorcom w szeroko pojętej kategorii kształtowania opinii społecznej oraz autorskich refleksji. Inspiracjom, wzajemnym wymianom myśli i uchwyceniu charakterystyki wypowiedzi publicystycznej, będzie towarzyszyła, oprócz zależnej od preferencji Studentów lektury publikacji klasyków dziedziny, nowa i unowocześniona forma czerpania doświadczenia od innych Autorów. Na potrzeby ćwiczenia warsztatu zostanie utworzona Grupa Publicystów złożona z Absolwentów Uniwersytetu Warszawskiego, z którą Studenci wraz z Prowadzącą będą współpracować zarówno w formule publikacji i lektury tekstów, a także spotkań podczas zajęć. W ramach przygotowywania i publikacji tekstów publicystycznych przez Uczestników zajęć, Prowadząca zaproponuje im projekt tematyczny, uzależniony jednak także od preferencji i pomysłów jego przyszłych Autorów. Studenci będą przygotowywać swoje teksty także poza zajęciami, które w ich trakcie będą omawiane przez Prowadzącą. |
Literatura: |
Głodowski W., Wywiad czyli rozmowa na temat, Warszawa 1999 Grobel L., Sztuka wywiadu. Lekcje mistrza, Warszawa 2006 Kąkolewski K., Co u pana słychać”, Warszawa 1973 Kąkolewski K., „Wańkowicz krzepi”, Warszawa 1978 Torańska T., „Oni”, Londyn 1985, Warszawa 2000 , 2004 Torańska T.„Są. Rozmowy o dobrych uczuciach”, Warszawa 2008 Wańkowicz M., Karafka La Fontaine’a, tomy I i II, Kraków 1972 i 1981 Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2005 Wydania książkowe znanych polskich recenzentów: Boya, Słonimskiego, Irzykowskiego, Waldorfa, Szymborskiej, Masłonia (przykłady z prasy) Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, pod red. E. Bańkowskiej i A. Mikołajczuk, Warszawa 2003 Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Gatunki dziennikarskie. Teoria-praktyka-język, Warszawa 2006 S. Bortnowski, Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 1999. Gatunki dziennikarskie, Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, wyd. 2, Kraków 2000. Dziennikarstwo od kuchni, red. A. Niczyperowicz, Poznań 2001. W. Furman, A. Kaliszewski, K. Wolny-Zmorzyński, Gatunki dziennikarskie. Specyfika ich tworzenia i redagowania, Rzeszów 2000. J. Fras, Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 1999. W. Pisarek, Poznać prasę po nagłówkach!, Kraków 1967. M. Szulczewski, Informacja [w:] Teoria i praktyka dziennikarska. Wybrane zagadnienia, red. B. Golka, M. Kafka, Z. Mitzner, Warszawa 1964. M. Wojtak, Gatunki prasowe, Lublin 2004. Adamowski Janusz (red), O warsztacie dziennikarskim, Warszawa 2002 Domosławski Artur, Gorączka latynoamerykańska, Warszawa 2004 Garlicki Bolesław, Metodyka dziennikarska, Kraków 1974 Jagielski Wojciech, Dobre miejsce do umierania, Warszawa 2005 Kapuściński Ryszard, Busz po polsku, Warszawa 1981 Krall Hanna, Zdążyć przed Panem Bogiem, Warszawa 197 Łopieńska Barbara N., Łapa w łapę i inne reportaże, Warszawa 2004 Magdoń Andrzej, Reporter i jego warsztat, Kraków 2000 Masłoń Krzysztof, Lekcja historii najnowszej, Kraków 2003 Snopkiewicz Jacek, To ucho!, Warszawa 1980 Szczygieł Mariusz, Gottland, Warszawa 2006 Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - moduł PUBLICYSTYKA: Podana w ogólnym sylabusie dot. wszystkich modułów oraz w zależności od preferencji Studentów. |
Efekty uczenia się: |
Po zajęciach z tego przedmiotu student: WIEDZA 1. wie jakie są najważniejsze gatunki dziennikarskie i rozumie ich specyfikę w prasie codziennej i tygodnikach; wie, jakie są główne cechy poszczególnych gatunków i umie pokazać te cechy w wybranym tekście 2 zna zasady przygotowania materiałów dziennikarskich w poszczególnych gatunkach; wie jak rozmawiać z ludżmi i jak postępować z uzyskanymi informacjami 2. wie czym jest research dziennikarski i zna zasady jego przygotowania 3. zna teksty klasyków poszczególnych gatunków, zwłaszcza reportaży, wywiadów i felietonów 4. wie czym jest redagowanie i adiustowanie tekstu UMIEJĘTNOŚCI 1. umie zbierac materiał i go pracować CZYLI umie przygotować teksty dziennikarskie wg różnych kryteriów gatunkowych 2. umie przeanalizować każdy materiał dziennikarski, wykazując jego wady i zalety 3. umie przygotować i zorganizować pracę w zespole dziennikarskim 4. potrafi redagowac teksty innych autorów INNE KOMPETENCJE 1. rozumie na czym polega związek etyki dziennikarskiej z warsztatem dziennikarskim, 2. zna podstawy etyki zawodowej Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - moduł PUBLICYSTYKA: Po ukończeniu przedmiotu student: WIEDZA - zna specyfikę gatunku publicystycznego w prasie, w tym przede wszystkim felietonu i artykułu, istotę wypowiedzi publicystycznej oraz specyfikę pracy publicysty prowadzącego autorską działalność w dziedzinach szeroko pojętej kultury i życia społecznego, także w internecie - zna teksty innych Autorów w dziedzinie publicystycznej - zna zasady przygotowywania i publikacji teksu publicystycznego w prasie oraz dodatkowo, w internecie - zna zasady poprawnego, ale także stylistycznie oryginalnego posługiwania się językiem polskim w tworzeniu tekstów publicystycznych, a także podstawowe zasady redakcji i korekty tekstu UMIEJĘTNOŚCI 1. publicystyczne oraz komunikacyjne - umie utworzyć poprawną językowo, stylistycznie i merytorycznie wypowiedź publicystyczną - umie pracować w mediach jako publicysta i kreować własne medium - umie współpracować z ludźmi ze świata kultury w ramach prowadzenia z nimi twórczej wymiany myśli - sprawnie posługuje się nowymi technologiami w pracy publicystycznej oraz odpowiednim oprogramowaniem - umie świadomie wybierać problemy oraz zagadnienia z życia kulturalnego czy społecznego w celu prezentacji publicystycznej - umie napisać artykuł/felieton - umie sformułować własną opinię, przedstawić swój punkt widzenia, przeprowadzić argumentację, podjąć konstruktywną krytykę i dyskusję - umie skomentować, omówić, opisać czy ocenić artystyczną/kulturalną/społeczną działalność - umie pracować twórczo w zespole w ramach wspólnego projektu publicystycznego - umie przeanalizować i omówić wypowiedź publicystyczną innego Autora 2. twarde (uwzględnione w punkcie WIEDZA) i miękkie – brane pod uwagę przez pracodawców – praca pod presją czasu, dobra organizacja pracy i zarządzanie czasem, komunikacja, kreatywność, samodzielne myślenie INNE KOMPETENCJE - uwzględnia i szanuje zasady etyki dziennikarskiej oraz estetyki słowa w swojej pracy |
Metody i kryteria oceniania: |
• Student musi oddać wymaganą przez prowadzącego dziennikarza liczbę prac, nie mniej niż dwie w ciągu trwania jednego modułu. • Podczas zajęć należy omówić prace studentów - podczas trwania każdego z modułów należy ocenić przynajmniej dwie prace każdego studenta • Ocenia się również aktywność studenta podczas zajęć, przede wszystkim umiejętność analizowania tekstów Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - moduł PUBLICYSTYKA: Zgodnie z ogólnym wytycznymi dot. wszystkich modułów – ocena z dwóch prac pisemnych w gatunku publicystycznym oraz aktywność i praca podczas zajęć – wykonywanie ćwiczeń, omawianie prezentowanych wypowiedzi publicystycznych. Ponadto obecność na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 36 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Gajlewicz-Korab | |
Prowadzący grup: | Beata Biały, Paulina Biegaj, Katarzyna Gajlewicz-Korab | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Gajlewicz-Korab | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.