Specjalizacja prasowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-DM-Z6SPPR-DZI |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Specjalizacja prasowa |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-ZAOCZNE I STOPNIA 6 semestr, 3 rok (spec: Dziennikarska) |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Specjalizacja składa się z ośmiu modułów tematycznych: informacja, wywiad, sylwetka, komentarz, recenzja, felieton, publicystyka, reportaż. Zajęcia prowadzone sa przez: dziennikarzy Fundacji Reporterów - mgr Beata Biel, mgr Anna Gielewska, mgr Wojciech Cieśla, mgr Mariusz Jałoszewski, mgr Paweł Reszka Kontakt: beata.biel@fundacjareporterow.org, tel. 883 953 565 Wymiar zajęć: 48 godzin Termin zajęć: soboty, godz. 10:45-15:30 Miejsce zajęć: ul. Bednarska 2/4, sala 007 |
Pełny opis: |
Zajęcia będą miały charakter wykładów i warsztatów. Formuła zajęć w dużej mierze oparta będzie na tzw. case studies i otwartych dyskusjach. Praktyczny. Kluczowym założeniem jest nie tylko przekazanie teoretycznej wiedzy studentom, ale także wzbudzenie w nich pasji do dziennikarstwa, do reportażu jako gatunku, do chęci pozyskiwania wiedzy i poszerzania jej, ale także do krytycznego podejścia do dziennikarstwa i różnych jego przejawów. Zajęcia będą bazowały na angażujących, prawdziwych i przydatnych przykładach. Wśród zagadnień, które będą poruszone na poszczególnych zajęciach, znajdą się m.in. ● wszystkie twarze reportażu - prasowy, radiowy, telewizyjny, multimedialny, wojenny, polityczny, wcieleniowy, itd. ● wywiad w reportażu; umiejętność pozyskania rozmówcy, poprowadzenia go; human story, teksty polityczne ● wszystko zaczyna się od dobrego researchu - jak szukać, by znaleźć, jak przygotowywać dokumentację, rozpoczynać pracę nad materiałem ● źródła informacji - bazy danych, źródła osobowe, crowdsourcing ● fact-checking - weryfikacja informacji i źródeł, w tym osobowych ● praca z otwartymi zasobami ● dziennikarz a prawo - prawne aspekty pracy dziennikarskiej, jak pisać, by nie narażać się na kłopoty prawne, ale i jak pisać o prawie, by pisać ciekawie TERMIN - WYKŁADOWCA - TEMAT 16.02 - Paweł Reszka - teoretyczne podstawy reportażu, felietonu i recenzji, reportaż wcieleniowy, inne spojrzenie: reportaż w świecie dźwięku (gość: Michał Żakowski, Polskie Radio) 02.03 - Paweł Reszka, Wojciech Cieśla - felieton, na przykładzie Tygodnika Powszechnego, reportaż wojenny i z terenów konfliktów, praca korespondenta zagranicznego, inne spojrzenie: obraz w reportażu (gość: Wojciech Grzędziński, fotoreporter), narzędzia dziennikarskiego researchu online 16.03 - Wojciech Cieśla - narzędzia dziennikarskiego researchu online, dziennikarstwo śledcze w dobie 2.0, inne spojrzenie: gość Maciej Duda 30.03 - Beata Biel - fact-checking, inne spojrzenie: reportaż w świecie liczb 13.04 - Mariusz Jałoszewski - reportaż sądowy 18.05 - Anna Gielewska - dziennikarstwo polityczne: reportaż, sylwetka, biografia 01.06 - Anna Gielewska, Mariusz Jałoszewski - dziennikarstwo polityczne, praca z informacją publiczną, pułapki prawne, jak czytać akta 15.06 - Beata Biel - inne spojrzenie: reportaż w świecie wideo i internetu, podsumowanie |
Literatura: |
Studenci z wyprzedzeniem będą informowani o konieczności zapoznania się z twórczością wybranych redakcji/dziennikarzy. |
Efekty uczenia się: |
Student m.in. ● ma wiedzę o gatunkach dziennikarskich, przede wszystkim o różnych wymiarach reportażu ● działa w sposób kreatywny, potrafi wymyślać tematy i dobierać do nich odpowiednią formę dziennikarską ● umie weryfikować tematy, pozyskiwane informacje; zna zasady fact-checkingu oraz najważniejsze narzędzia ● potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować/ignorować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz sposobów, w tym informację publiczną ● wie jak pozyskiwać bohaterów i rozmówców, jak z nimi pracować ● ma wiedzę o prawnych uwarunkowaniach pracy dziennikarskiej, realizacji tematów śledczych i politycznych ● potrafi szukać inspiracji dziennikarskich i wykorzystywać je do rozwoju swojego zawodowego potencjału ● rozbudza swoją pasję dziennikarską i dąży do jej doskonalenia i praktycznego wykorzystania. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Regularny i aktywny udział w zajęciach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność w semestrze. Dodatkowa nieobecność może zostać odrobiona poprzez zadanie wyznaczone przez wykładowcę, którego nieobecność dotyczy. 2. Uczestnictwo w zadaniach praktycznych realizowanych podczas zajęć. 3. Punktualność w oddawaniu prac zadanych przez wykładowcę (minimum 2). Prace muszą spełniać warunek odpowiedniej wartości merytorycznej i stylistycznej. 4. Przygotowanie końcowej pracy własnej we wskazanym przez wykładowcę zakresie. W przypadku należytego spełnienia warunków 1-3, student może być zwolniony z warunku nr 4. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 36 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Gajlewicz-Korab | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gajlewicz-Korab, Ewelina Steczkowska, Anna Tomiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 36 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Gajlewicz-Korab | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.