Metodyka pracy z czytelnikiem dziecięcym
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 2700-L-IN-Z3MPCD |
| Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
| Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy z czytelnikiem dziecięcym |
| Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
| Grupy: |
IN-ZAOCZNE I STOPNIA - 3 semestr |
| Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Założenia (opisowo): | Blok: Animacja kultury |
| Tryb prowadzenia: | w sali |
| Skrócony opis: |
Celem jest omówienie form i metod pracy, typowych dla pracy z czytelnikiem dziecięcym i młodzieżowym w bibliotekach. Działania podejmowane w polskich bibliotekach zostaną przedstawione na tle międzynarodowych wytycznych i pracy bibliotek zagranicznych. |
| Pełny opis: |
Scharakteryzowany zostanie czytelnik dziecięcy i młodzieżowy z uwzględnieniem kształtowania się zaineresowań czytelniczych. Omówione zostaną ważne elementy organizacyjne bibliotek dziecięcych i młodzieżowych m. in. lokalizacja, lokal, zbiory, działalność. Przedstawione one zostaną na tle międzynarodowych wytcznych i poparte przykładami z dzialalności zagranicznych i polskich bibliotek. Szczególna uwaga zwrócona jest na metody i formy pracy, na ich klasyfikację i charakterystykę. |
| Literatura: |
1) Andrzejewska Jadwiga: Bibliotekarstwo szkolne: teoria i praktyka. T. 2: Praca pedagogiczna. Warszawa: 1996. <Nauka – Dydaktyka – Praktyka>17 2) Animacja czytelnictwa dziecięcego. Płock 2004. 3) Biblioteki dla młodych klientów – scenariusz. Bertelsman [2005]. 4) Grabowska Dorota: Metody aktywizujące w pracy nauczyciela bibliotekarza. W: Bibliologia, biblioteki, bibliotekarze. Warszawa 2005 s. 149-161 <Nauka – Dydaktyka – Praktyka>76. 5) Grabowska Dorota: Metody pracy z czytelnikiem dziecięcym w świetle międzynarodowych wytycznych. W: Biblioteki w systemie kultury jednoczącej się Europy. Warszawa 2007, s. 177-190. <Nauka-Dydaktyka-Praktyka> 95. 6) Grabowska Dorota: Projekt jako metoda godna polecenia dla bibliotekarzy. W: Książka, biblioteka, informacja w kręgu kultury i edukacji. Warszawa 2008, s. 242-250. <Nauka-Dydaktyka-Praktyka> 104. 7) Lewandowicz-Nosal Grażyna: Biblioteki dla dzieci wczoraj i dziś. Poradnik. Warszawa 2008. <Biblioteczka Poradnika bibliotekarza> 11 8) Papuzińska Joanna: Biblioteki w służbie dzieciom. W: Biblioteka w otoczeniu społecznym. Warszawa 2000, s. 52-77. 9) Papuzińska Joanna: Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa 2007. 10) Pennac Daniel: Jak powieść. Warszawa 2007. 11) Wojciechowski Jacek: Praca z użytkownikiem w bibliotece. Warszawa 2000. <Nauka – Dydaktyka – Praktyka> 41. 12) Zając Michał: Biblioteki i młodzież „przyjaciele, wrogowie, nieznajomi”? W: Biblioteka w otoczeniu społecznym. Warszawa 2000 s. 78-95. 13) Zając Michał: Rola biblioteki w systemie promocji niekomercyjnej. W: Promocja książki dziecięcej. Poradnik akademicki. Warszawa 2000 s. 92-123. <Nauka – Dydaktyka – Praktyka> 42 14) Zybert Elżbieta Barbara: Działalność IFLA na rzecz popularyzacji książki i czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. W: Ocalone królestwo: twórczość dla dzieci – perspektywy badawcze – problemy animacji. Warszawa 2009 s. 361-378. |
| Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu bibliologii i informatologii; - Ma wiedzę o powiązaniach bibliologii i informatologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru, z których został wyodrębniony kierunek studiów; UMIEJĘTNOŚCI: - Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie bibliologii i informatologii; - Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla bibliologii, bibliotekoznawstwa i informatologii w typowych sytuacjach profesjonalnych; - Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym dotyczących zagadnień szczegółowych bibliologii i informatologii z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł; KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; - Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; - Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; - Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu bibliotekarza i pracownika informacji; - Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (ze szczególnym uwzględnieniem dorobku piśmienniczego) regionu, kraju, Europy; - Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form; |
| Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. |
| Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT PRO
SO WYK
|
| Typ zajęć: |
Projekt, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Dorota Grabowska | |
| Prowadzący grup: | Dorota Grabowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Projekt - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT PRO
SO WYK
|
| Typ zajęć: |
Projekt, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Dorota Grabowska | |
| Prowadzący grup: | Dorota Grabowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Projekt - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
