Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Semiotyka mediów - studia przypadku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-DM-D2SMSP-DPR
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Semiotyka mediów - studia przypadku
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: DM-DZIENNE II STOPNIA 2 semestr, 1 rok (PRMM)
DM-DZIENNE II STOPNIA 2 semestr, 1 rok (spec: Dziennikarska)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przyjrzenie się systemowi medialnemu, jego operacyjności oraz sposobowi, w jaki nadaje on nowe znaczenia dawnym znakom kultury, polityki i ekonomii. Semiotykę mediów będziemy zatem uprawiać, czytając i omawiając teksty Rolanda Barthes'a, skupiając naszą uwagę przede wszystkim na jego Mitologiach

Pełny opis:

Media przekazują znaki, znaczenia oraz mity. Dyscyplina semiotyki mediów ma za zadanie pozwolić nam rozszyfrować mitologiczne i niemitologiczne znaczenia znaków, jakie przekazują media.

Aby móc odróżnić poszczególne warstwy semiologiczne komunikatów medialnych, będziemy się opierać na systemie semiologicznym wypracowanym przez Rolanda Barthes’a w jego Mitologiach. Pozwoli nam to wyodrębnić język mediów i mitologie medialne, czyli mitologiczne znaczenia, jakich znaki językowe nabierają w momencie, w którym stają się treścią przekazu medialnego. Z tego punktu widzenia semiotyka mediów jest semiotyką drugiego stopnia języka czy meta-języka, który wykorzystuje znaki językowe ale nadaje im zniekształcone znaczenia.

Zajęcia mają charakter laboratorium. Z tego powodu, oprócz omówienia mitów zidentyfikowanych już przez Barthes’a, będziemy również omawiać nowe, współczesne mity, związane z postępem technologicznym oraz nowymi sytuacjami gospodarki i polityki.

Literatura:

R. Bartes, Imperium znaków, Warszawa 2012.

R. Barthes, Mitologie, Warszawa 2008.

R. Barthes, Stopień zero pisania, Warszawa 2009.

R. Barthes, Fragmenty dyskursu miłosnego, Warszawa 1999.

R. Barthes, System mody, Kraków 2005.

R. Bartes, Światło obrazu, Warszawa 2008.

J. Garcin (red.), Nowe mitologie, Kraków 2010.

S. Hall, This means This. This means That. A User's Guide to Semiotics, London 2012.

M. Nola, Miti d'oggi, Milano 2012

P.P. Pasolini, Po ludobójstwie, Warszawa 2013.

S. Zielinski, Archeologia mediów, Warszawa 2010.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

• uczestnik zna teorię semiotyczną wypracowaną przez Rolanda Barthes’a

• zna zasady, w oparciu o które media wykorzystuję znaki językowe do konstruowania mitów

Umiejętności:

• Uczestnik potrafi samodzielnie interpretować mity współczesnego społeczeństwa konsumpcyjnego

• Potrafi dokonywać pogłębionych analiz tekstów i materiału wizualnego

• Potrafi skonstruować autorską interpretację mediatyzowanego zjawiska

Inne kompetencje:

• Absolwent ma wyczucie na „naturalizowanie historii” przez media, przez co niejako w instynktowny sposób stara się uzupełnić odbierany przekaz o wybrakowane elementy (internalizuje metodę krytyczną przy odbiorze komunikatu medialnego).

Metody i kryteria oceniania:

Laboratorium

• obecność na zajęciach

• zaliczenie kolokwium pisemnego

• aktywność studenta na zajęciach

• przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Orłowska
Prowadzący grup: Paulina Orłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Orłowska
Prowadzący grup: Paulina Orłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)