Językowe warsztaty - fotografia i tekst
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-DM-D3JWFT-FPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Językowe warsztaty - fotografia i tekst |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-DZIENNE II STOPNIA 3 semestr, 2 rok (spec: fot, pras, rek, wyd) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cel zajęć to teoretyczne i praktyczne poznanie, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu fotografii, formy literacko-naukowej typu Esej. W części teoretycznej studenci poznają przykłady esejów o fotografii (i o innych obrazach z zakresu sztuk wizualnych, są to całe teksty lub ich fragmenty) wybranych autorów polskich i zagranicznych; analizują wskazane teksty pod kątem ich budowy, konstrukcji, języka, narzędzi stylistycznych, sposobów wykorzystywania fotografii i wiedzy o niej dla wzmocnienia retoryki przekazu; dowiadują się, że literacki esej o fotografii jest de facto jej nadinterpretacją, fotografia stanowi w nim pretekst do rozważań kulturoznawczych, filozoficznych, historycznych, społecznych, także - osobistych. W części praktycznej studenci konstruują własne eseje. Są one obowiązkowe i stanowią podstawę dla oceny końcowej zaliczającej uczestnictwo w zajęciach. |
Pełny opis: |
"Językowe warsztaty - fotografia i tekst", których zwieńczeniem jest napisanie własnego eseju inspirowanego wybraną fotografią, rozpoczynają się od poznania i zdobycia umiejętności wyróżnienia spośród innych gatunków literackich figury retorycznej, którą jest Ekfraza. Ekfraza, jako forma mini opowieści inspirowanej fotografią, jest wstępem do poznania formy rozbudowanej, którą jest Esej. W tym kroku studenci zapoznają się już z definicją, historią, rodzajami i stylami esejów; czytają i analizują przykłady esejów o fotografii (ale i o obrazach - np. esej Zbigniewa Herberta o twórczości Piera della Francesca z tomu "Barbarzyńca w ogrodzie") oraz teksty mogące być dla skonstruowania takiego eseju pomocne - interpretujące fotografię, szukające odpowiedzi o miejsce fotografii we współczesnym świecie, socjologiczne, filozoficzne, krytyczne, także fragmenty wybranej beletrystyki, pamiętników, szkiców oraz wiersze. Po poznaniu sposobów konstruowania esejów studenci tworzą własne eseje o fotografii. W całym semestrze piszą trzy prace - dwa mini eseje jako wprawki językowe, jeden, pod hasłem: "Rola fotografii w filmie <Dym>", na podstawie filmu "Dym" Wayne'a Wanga, według scenariusza Paula Austera, drugi: "Fotografia a tekst w mowie noblowskiej Olgi Tokarczuk", na podstawie wykładu pisarki "Czuły narrator" wygłoszonego z okazji otrzymania Nagrody Nobla 2018. Esej końcowy, zaliczający semestr, studenci tworzą na podstawie wybranej przez siebie fotografii, temat proponują i konstruują samodzielnie. Obowiązkowym elementem tej pracy jest wzbogacenie jej o cytaty z literatury pomocnej w opracowaniu wybranego tematu, przypisy, załączenie bibliografii. |
Literatura: |
R. Barthes, „Światło obrazu. Uwagi o fotografii”, Aletheia, 2011. J. Berger, „Sposoby widzenia”, Aletheia 2008 oraz „O patrzeniu”, Aletheia 1999. P. Bernacki, „Przepisać obraz – kilka uwag na temat ekfrazy”, on-line: http://lyzkamleka.poezja-art.eu/wp-content/uploads/2013/07/ekfraza- Przepisać-obraz.pdf. R. Caillois, „Odpowiedzialność i styl. Eseje o formach wyobraźni”, PIW 2019. U. Czartoryska, „Fotografia - mowa ludzka”, Słowo/Obraz/Terytoria 2006. J. Dehnel, "Fotoplastikon", Wydawnictwo W.A.B. 2009. K. Dybciak, „Inwazja eseju”, [w:] „Pamiętnik Literacki” 1977. S. Edwards, „Fotografia. Bardzo krótkie wprowadzenie”, Nomos 2014. Z. Herbert, „Barbarzyńca w ogrodzie”, Wydawnictwo Test 1991. H. Lethen, „Cień fotografa. Obrazy i rzeczywistość”, Universitas, 2016. W. J. T. Mitchell, „Czego chcą obrazy?”, NCK 2015. W. Nowicki, „Dno oka. Eseje o fotografii”, Wydawnictwo Czarne, 2010. S. Sikora, „Fotografia. Między dokumentem a symbolem”, Świat Literacki, 2005. S. Sontag, „O fotografii”, Wydawnictwo Karakter, 2009. F. Soulages, „Estetyka fotografii. Strata i zysk”, Universitas, 2012 M. Skwara, S. Wysłouch, „Ut pictura poesis”, Słowo/Obraz/Terytoria 2006. A. Ligocki, „Czy istnieje fotografia socjologiczna?”, Wydawnictwo Literackie, 1987. T. Radziewicz, „Od ekfrazy do infrazy”, w: „Logos - filozofia słowa. Szkice o pograniczach języka, filozofii i literatury”, pod red. naukową Krzysztofa Andruczyka, Ewy Gorlewskiej, Krzysztofa Korotkicha, s. 167-181. T. Wroczyński, „Esej – zarys teorii gatunku”, [w] „Przegląd Humanistyczny” 1986, z. 5/6. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: wiedza: potrafi rozpoznać ekfrazę i esej na tle innych form literackich, literacko-naukowych i publicystycznych, zna ich genezę, konstrukcję, rodzaje, zna też autorów cenionych za eseje o fotografii oraz przykłady ich twórczości; umiejętności: samodzielnie konstruuje i pisze teksty o fotografii zawierające cechy eseju (maksymalnie zbliżone do tej formy pisemnej wypowiedzi); inne kompetencje: wie co to intertekstualność, przekład intersemiotyczny i próbuje stosować dialogiczność we własnych tekstach; prawidłowo cytuje i przytacza wypowiedzi i fragmenty utworów, prawidłowo tworzy bibliografię; |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena ciągła (bieżące przygotowanie, frekwencja, aktywność) - 25 proc. - śródsemestralne pisemne teksty kontrolne - 20 proc. - pisemna praca semestralna (esej) - 55 proc. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Janusz-Lorkowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Janusz-Lorkowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.