Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Myśl medioznawcza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-DM-D3MYME
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Myśl medioznawcza
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: DM-DZIENNE II STOPNIA 3 semestr, 2 rok (PRMM)
DM-DZIENNE II STOPNIA 3 semestr, 2 rok (spec: Dokumentalistyka)
DM-DZIENNE II STOPNIA 3 semestr, 2 rok (spec: Dziennikarska)
DM-DZIENNE II STOPNIA 3 semestr, 2 rok (spec: fot, pras, rek, wyd)
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot poświęcony jest genealogii medioznawstwa oraz różnym zjawiskom związanym z procesem komunikowania, z mediami i ich wpływem na różne procesy społeczne, polityczne i ekonomiczne, z akcentem na czasy współczesne. Chodzi o to, aby prześledzić najważniejsze myśli badaczy mediów, rekrutujących się z różnych dziedzin nauki, budujące podwaliny współczesnego medioznawstwa.

Pełny opis:

Przedmiot ten wyznacza obszar merytoryczny i ramy definicyjne kierunku w zakresie nauk o mediach i komunikacji społecznej. Zajęcia są oparte o koncepcje Roberta T. Craiga i jego propozycję 7 dominujących paradygmatów medioznawczych. Paradygmaty ukształtowane przez środowisko medioznawców, ich doświadczenia i edukację nakładają się na siebie, przechodzą jeden w drugi i tworzą wielowymiarowy konsensus definiujący świat mediów współczesnych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Metodologia badań nad mediami - nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania; Małgorzata Lisowska- Magdziarz; Studia Medioznawcze 2013 2/53; Media i komunikowanie społeczne: federacja, ale jaka? Dalsze pytania o przyszłość dyscypliny Małgorzata Lisowska-Magdziarz , Studia Medioznawcze 2019, 20/2

Aktualne artykuły naukowe dobrane pod kątem paradygmatu wskazane przez wykładowcę.

Efekty uczenia się:

Student/ka potrafi formułować hipotezy w oparciu o podstawy dawnych i współczesnych teorii mediów oraz weryfikować je wykorzystując właściwe procedury zgodne ze standardami akademickimi i dziennikarskimi.

Student rozumie czym jest paradygmat medioznawczy i potrafi zidentyfikować każdy z głównych ścieżek teoretycznych analiz medialnych, zwłaszcza: paradygmat fenomenologiczny, cybernetyczny, psychologiczny, społeczno-kulturowy, krytyczny (w tym: psychoanaliza, feminizm, postkolonializm w analizach mediów).

Student potrafi wskazać przykłady badań (zakres tematyki) reprezentujących dany paradygmat medioznawczy.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń to aktywność oraz projekty grupowe.

W przypadku powtarzającej się nieobecności studenta lub mało angażującej i ocenionej na niedostateczny prezentacji projektu, wykładowca, aby sprawdzić wiedzę, organizuje test pisemny (z zakresu danego paradygmatu).

Egzamin pisemny lub ustny (w szczególnych uzasadnionych przypadkach) dotyczy wykładu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Waszkiewicz-Raviv
Prowadzący grup: Alicja Waszkiewicz-Raviv
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Waszkiewicz-Raviv
Prowadzący grup: Alicja Waszkiewicz-Raviv
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Waszkiewicz-Raviv
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)