Zajęcia fakultatywne w j. angielskim
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 2700-M-DM-Z3FAK-ANG |
| Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
| Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne w j. angielskim |
| Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
| Grupy: |
DK-ZAOCZNE II STOPNIA 1 semestr, 2 rok (spec: Dziennikarska) DM-ZAOCZNE II STOPNIA 1 semestr, 2 rok (spec: fot, pras, rek, wyd) |
| Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
| Język prowadzenia: | angielski |
| Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
| Założenia (opisowo): | Konwersatorium w języku angielskim dla studentów kierunku dziennikarstwo. European Media Regulation: Trends & Predictions |
| Tryb prowadzenia: | w sali |
| Skrócony opis: |
European Media Regulation: Trends & Predictions Przedmiot poświęcony jest podstawowym zagadnieniom związanym z regulacją mediów w Europie, z uwzględnieniem perspektywy futurystycznej. Celem zajęć jest ukazanie podstawowych założeń normatywnych dotyczących bieżącej działalności mediów, poprzez odwołanie się do różnych aktów normatywnych, a także projektowanych polityk regulacyjnych w Europie. Aby w pełni uczestniczyć w zajęciach, studentki i studenci powinni posługiwać się językiem angielskim przynajmniej na poziomie B1. |
| Pełny opis: |
Przedmiot poświęcony jest podstawowym zagadnieniom związanym z regulacją mediów w Europie, z uwzględnieniem perspektywy futurystycznej. Celem zajęć jest ukazanie podstawowych założeń normatywnych dotyczących bieżącej działalności mediów, poprzez odwołanie się do różnych aktów normatywnych, a także projektowanych polityk regulacyjnych w Europie. Szczegółowe zagadnienia: 1. Czym jest regulacja mediów – zapoznanie z siatką pojęciową. 2. Podmioty zaangażowane w regulację mediów i kluczowe akty normatywne. 3. Prywatność (nie tylko) w nowych mediach. 4. Perspektywy związane z regulacją platform internetowych. 5. Inkluzywność i różnorodność w mediach 6. Przemoc i nagość w mediach – czy bywają uzasadnione? 7. Normy prawne w reklamie. 8. Trendy i przewidywania na przyszłość w regulacji mediów. |
| Literatura: |
1. Bayer, J., Bard, P., Vosyliūtė, L., & Luk, N. (2021). Strategic lawsuits against public participation (SLAPP) in the European Union: A comparative study. SSRN. https://ssrn.com/abstract=4092013 (dostęp: 30.09.2025) 2. Chałubińska-Jentkiewicz, K., Nowikowska, M., & Wąsowski, K. (Red.). (2021). Media w erze cyfrowej: Wyzwania i zagrożenia. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA. 3. Chałubińska-Jentkiewicz, K., & Nowikowska, M. (2022). Prawo mediów. Warszawa: C.H. Beck. 4. Drożdż, M. (Red.). (2016). Prywatność w sieci – dobro osobiste czy społeczne. Tarnów: Wydawnictwo Biblos. 5. Eberwein, T., Fengler, S., & Karmasin, M. (Eds.). (2018). The European handbook of media accountability. Routledge. 6. Fengler, S., Eberwein, T., & Karmasin, M. (Eds.). (2022). The global handbook of media accountability. Routledge. 7. Flaga-Gieruszyńska, D., Gołaczyński, J., & Szostek, D. (Red.). (2016). Media elektroniczne: Współczesne problemy prawne. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck. 8. Flaga-Gieruszyńska, D., Gołaczyński, J., & Szostek, D. (Red.). (2019). Sztuczna inteligencja, blockchain, cyberbezpieczeństwo oraz dane osobowe: Zagadnienia wybrane. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck. 9. IAB Polska. (2021). Branże regulowane w social media [Raport]. https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2021/02/IAB-Polska_Branze-Regulowane-w-social-media_022021.pdf (dostęp: 30.09.2025) 10. Johnson, C., Bruun, H., Głowacki, M., Iordache, C., Münter Lassen, J., Martin, D., Nucci, A., Raats, T., Scaglioni, M., & Świtkowski, F. (2025). Public service media in the age of platforms: Challenges and recommendations for the future (Report). White Rose Libraries on behalf of PSM AP. https://doi.org/10.48785/100%2F362 11. Kukliš, Ľ. (2021). The user, the platform and the regulator: Empowering users in the implementation of new rules for video-sharing platforms. Journal of Digital Media & Policy, 12(3), 507–512. https://doi.org/10.1386/jdmp_00079_7 12. Newman, N., & Cherubini, F. (2025). Journalism and technology trends and predictions 2025 [Report]. Reuters Institute for the Study of Journalism. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2025-01/Trends_and_Predictions_2025.pdf (dostęp: 30.09.2025) 13. Piątek, S. (2025). Prawo komunikacji elektronicznej: Komentarz. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck. 14. Raats, T., Iordache, C., & Johnson, C. (2024). Policy brief: Towards a future-proof public service media? Lessons from a comparative analysis in seven media markets (Report). University of Leeds on behalf of PSM AP. https://doi.org/10.48785/100/256 15. Seipp, T. J., Helberger, N., de Vreese, C., & Ausloos, J. (2024). Between the cracks: Blind spots in regulating media concentration and platform dependence in the EU. Internet Policy Review, 13(4). https://doi.org/10.14763/2024.4.1813 16. Ślęzak, P. (Red.). (2020). Prawo mediów. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA. 17. Vlassis, A., Psychogiopoulou, E., Kandyla, A., & Sarikakis, K. (Eds.). (2025). Final report on the mapping and EU law of institutional models for the promotion of the EFI (Report). Horizon Europe project REBOOT. https://doi.org/10.5281/zenodo.15781266 18. Zaremba, M., Drozdowicz, K., & Łoszewska-Ołowska, M. (Red.). (2018). Prawo prasowe: Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer. |
| Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu studenci/studentki: Wiedza • znają i rozumieją podstawowe pojęcia z zakresu nauk o komunikowaniu, w szczególności terminologię dotyczącą regulacji mediów, • znają i rozumieją najważniejsze aspekty, płaszczyzny i uwarunkowania regulacji mediów, • mają podstawową wiedzę o prawnych uwarunkowaniach funkcjonowania, jak i dobrych praktykach instytucji medialnych i reklamowych oraz o rynku, na którym działają, • posiadają wiedzę o instytucjach prawnych i relacjach między nimi zachodzącymi w państwach demokratycznych, a także o aktach normatywnych, regulujących funkcjonowanie systemu medialnego oraz systemów informatycznych i telekomunikacyjnych, • rozpoznają i identyfikują najistotniejsze problemy i dylematy związane z funkcjonowaniem mediów, • podejmują refleksje na temat swoich praw w Internecie, • rozumieją, że wolność słowa nie oznacza dowolności i bezkarności w sferze publicznej; Umiejętności • potrafią odróżnić zasady etyczne od przepisów prawnych, • mają świadomość odpowiedzialności i konsekwencji działań w sferze medialnej, • potrafią czytać ze zrozumieniem wybrane akty prawne i kodeksy etyczne, • potrafią podać przykłady nieuczciwych praktyk w reklamie, • wyrabiają nawyk samodzielnej refleksji etycznej nad treściami przekazywanymi w środkach masowego przekazu, • potrafią przygotować logiczny wywód na temat regulacji mediów; • są w stanie diagnozować wielowymiarowe zjawiska i procesy zmediatyzowanej rzeczywistości współczesnych systemów politycznych, ekonomicznych i kulturalnych; Inne kompetencje • wykorzystują zdobytą wiedzę i nabyte umiejętności do analitycznego rozpoznawania zjawisk i problemów współczesnej regulacji mediów, • potrafią diagnozować problemy znajdujące się na styku różnych systemów, • zastanawiają się nad swoim cyfrowym śladem i profilem, potrafią krytycznie odróżnić teorię od praktyki; |
| Metody i kryteria oceniania: |
Metody: - opis, - objaśnianie z elementami wykładu, - dyskusja, - projekt. Kryteria oceniania: - obecności (do zaliczenia przedmiotu wymaganych jest minimum 7 obecności; usprawiedliwiona nieobecność na zajęciach jest wliczana do czterech dopuszczalnych nieobecności; prowadząca nie przewiduje możliwości zaliczenia zajęć, na których osoba studiująca nie była obecna w sposób nieusprawiedliwiony), - czynny udział w zajęciach (aktywność, debata), - test pisemny w języku angielskim z materiału omówionego na zajęciach (uzyskanie min. 50 proc. punktów). Zaliczenie przedmiotu będzie możliwe do uzyskania przez studentów po spełnieniu wszystkich wymienionych kryteriów oceniania. Prowadząca nie przewiduje możliwości poprawiania pozytywnych ocen. W pracach zaliczeniowych i domowych (pisemnych oraz multimedialnych) dopuszcza się wyjątkowo korzystanie z systemów sztucznej inteligencji (SI), np. w celu uporządkowania treści, uzyskania podpowiedzi w zakresie formy pracy lub wsparcia językowego przy pracy z publikacjami w językach obcych. Każde użycie SI musi być wyraźnie oznaczone w adnotacji umieszczonej w pracy. Ostateczna wersja powinna stanowić samodzielny wkład osoby studiującej, która ponosi pełną odpowiedzialność za treść i rzetelność merytoryczną pracy. |
| Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Dagmara Sidyk-Furman | |
| Prowadzący grup: | Dagmara Sidyk-Furman | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
| Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
| Tryb prowadzenia: | w sali |
|
| Skrócony opis: |
European Media Regulation: Trends & Predictions Przedmiot poświęcony jest podstawowym zagadnieniom związanym z regulacją mediów w Europie, z uwzględnieniem perspektywy futurystycznej. Celem zajęć jest ukazanie podstawowych założeń normatywnych dotyczących bieżącej działalności mediów, poprzez odwołanie się do różnych aktów normatywnych, a także projektowanych polityk regulacyjnych w Europie. Aby w pełni uczestniczyć w zajęciach, studentki i studenci powinni posługiwać się językiem angielskim przynajmniej na poziomie B1. |
|
| Pełny opis: |
Przedmiot poświęcony jest podstawowym zagadnieniom związanym z regulacją mediów w Europie, z uwzględnieniem perspektywy futurystycznej. Celem zajęć jest ukazanie podstawowych założeń normatywnych dotyczących bieżącej działalności mediów, poprzez odwołanie się do różnych aktów normatywnych, a także projektowanych polityk regulacyjnych w Europie. Szczegółowe zagadnienia: 1. Czym jest regulacja mediów – zapoznanie z siatką pojęciową. 2. Podmioty zaangażowane w regulację mediów i kluczowe akty normatywne. 3. Prywatność (nie tylko) w nowych mediach. 4. Perspektywy związane z regulacją platform internetowych. 5. Inkluzywność i różnorodność w mediach 6. Przemoc i nagość w mediach – czy bywają uzasadnione? 7. Normy prawne w reklamie. 8. Trendy i przewidywania na przyszłość w regulacji mediów. |
|
| Literatura: |
1. Bayer J., Bard P., Vosyliūtė L., Luk N., Strategic Lawsuits Against Public Participation (SLAPP) in the European Union. A Comparative Study (June 30, 2021). Dostępny w internecie: https://ssrn.com/abstract=4092013 [dostęp: 28.09.2023 r.]. 2. Chałubińska-Jentkiewicz K., Nowikowska M., Wąsowski K. (red. nauk.), Media w erze cyfrowej. Wyzwania i zagrożenia. Warszawa, Polska: Wolters Kluwer Polska SA 2021. 3. Chałubińska-Jentkiewicz K., Nowikowska M., Prawo mediów. Warszawa, Polska: C.H. Beck 2022 4. Drożdż M. (red.), Prywatność w sieci - dobro osobiste czy społeczne, Wydawnictwo Biblos, Tarnów 2016. 5. Eberwein T., Fengler S., Karmasin M. (eds.), The European Handbook of Media Accountability. Routledge 2018. 6. Fengler S., Eberwein T., Karmasin M. (eds.), The Global Handbook of Media Accountability. Routledge 2022. 7. Flaga-Gieruszyńska D., Gołaczyński J., Szostek D. (red.), Media elektroniczne: współczesne problemy prawne, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2016. 8. Flaga-Gieruszyńska D., Gołaczyński J., Szostek D. (red.), Sztuczna inteligencja, blockchain, cyberbezpieczeństwo oraz dane osobowe: zagadnienia wybrane, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2019. 9. IAB Polska, Branże regulowane w social media [online]. Dostępny w internecie: https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2021/02/IAB-Polska_Branze-Regulowane-w-social-media_022021.pdf [dostęp: 28.09.2023 r.]. 10. Newman N., Journalism, media, and technology trends and predictions 2024 [online]. Dostępny w internecie: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/journalism-media-and-technology-trends-and-predictions-2024 [dostęp: 28.05.2024 r.]. 11. Ślęzak P. (red. nauk.), Prawo mediów. Warszawa, Polska: Wolters Kluwer Polska SA 2020. 12. Zaremba M., Drozdowicz K. Łoszewska-Ołowska M., (red.), Prawo prasowe. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2018. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Dagmara Sidyk-Furman | |
| Prowadzący grup: | Dagmara Sidyk-Furman | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
| Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
| Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
