Specjalizacja zarządzanie nowymi technologiami w mediach cz. 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-LM-D3SPTM |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Specjalizacja zarządzanie nowymi technologiami w mediach cz. 1 |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
LM-DZIENNE II STOPNIA 3 semestr, 2 rok |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem głównym przedmiotu jest poszerzenie wiedzy na temat dostępnych narzędzi z domeny nowych technologii, a także związane z nimi szanse i zagrożenia. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zakres tematyczny zajęć składa się z 8 modułów. Celem głównym przedmiotu jest poszerzenie wiedzy na temat dostępnych narzędzi z domeny nowych technologii, a także związane z nimi szanse i zagrożenia. Omówione zostaną wybrane modele biznesowe i możliwości ich implementacji w mediach. Studenci zapoznają się z zasadami i warunkami produkcji wydarzeń w ogólnie zarysowanym świecie nowoczesnych mediów przy implementacji nowych technologii i możliwościach jakie dostarcza szybko rozwijająca się infosfera. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje: 1. Cyfrowy Świat zarządzania: • informacja i wiedza, • Ewolucja teorii zarządzania – nauka czy sztuka?, • Proces decyzyjny i narzędzia go wspomagające, • Transformacja cyfrowa, czyli w kierunku e-biznesu. 2. Transformacja cyfrowa a nowe modele biznesowe 3. Nowe technologie – aspekty biznesowe: 4. Zagrożenia cyfrowej rewolucji 5. Organizacja produkcji wydarzeń o charakterze medialnym • informacja i wiedza, • Podstawowe narzędzia mediów • Budżetowanie, planowanie, realizacja • Case study (kilka scenariuszy) 6. Nowe technologie – wykorzystanie i zastosowanie w mediach 7. Rozwój sztucznej inteligencji (SI) i możliwości implementacji rozwiązań w mediach • informacja i wiedza, • Podstawowe pojęcia dotyczące SI kreatywnych • Case study – możliwości wykorzystania SI w procesach zarządzania oraz kreatywnych 8. Sztuczna inteligencja – zagrożenia, wyzwania i nowe możliwości |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Odporność organizacji: cyfryzacja, bezpieczeństwo, innowacje / redakcja naukowa Jolanta Tarapata, Jacek Woźniak, Warszawa 2022, Wydawnictwo Difin. Technologie cyfrowe w biznesie/ redakcja naukowa: Bogdan Gregor, Dominika Kaczorowska-Spychalska, Warszawa 2020, Wydawnictwo Naukowe PWN Biznes cyfrowy: technologie, modele, regulacje / redakcja naukowa Katarzyna Nowicka, Stanisław Łobejko, Katarzyna Nowicka, Włodzimierz Szpringer. Warszawa 2018, Oficyna wydawnicza SGH Zarządzanie. Jak zarządzać i być zarządzanym, Jerzy Kisielnicki, Warszawa 2014, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Alexander Osterwalder i Yves Pigneur, Gliwice 2012, Wydawnictwo Helion Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, Tegmark Max, 2019, Prószyński Media Superinteligencja. Scenariusze, strategie, zagrożenia, Bostrom Nick, 2021, Wydawnictwo Helion Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Tom 1, Russell Stuart Norvig Peter, 2023, Wydawnictwo Helion Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Tom 2, Russell Stuart Norvig Peter, 2023, Wydawnictwo Helion Człowiek na rozdrożu. Sztuczna inteligencja 25 punktów widzenia, Brockman John (red.), 2020, Wydawnictwo Helion Sztuczna inteligencja we współczesnych organizacjach. Jak autonomiczne systemy mogą wpływać na firmy, modele biznesowe i rynki? Andrzej Wodecki, 2021, Wydawnictwo Naukowe PWN Literatura uzupełniająca: Quantum Computing and Other Transformative Technologies, Ahmed Banafa, Published 2023 by River Publisher Big data w zarządzaniu / Jędrzej Wieczorkowski, Iwona Chomiak-Orsa, Ilona Pawełoszek. Warszawa 2021, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Testowanie Pomysłów Biznesowych. Alexander Osterwalder David Bland, Biblioteka Technik Eksperymentacyjnych, Gliwice 2020, Wydawnictwo Helion eBook Współczesne narzędzia cyfryzacji organizacji Piotr Czerwonka, Witold Bartkiewicz i Anna Pamuła, Łódź 2020, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego Digital Business Models: Concepts, Models, and the Alphabet Case Study, Bernd W. Wirtz, Springer Cham 2019 Blockchain. Zaawansowane zastosowania łańcucha bloków, Imran Bashir, Gliwice 2019, Wydawnictwo Helion. Modele biznesu w Internecie. Teoria i studia przypadków polskich firm / redakcja naukowa Tymoteusz Doligalski, Warszawa 2014, Polskie Wydawnictwo Naukowe Information Technology for Management: Advancing Sustainable, Profitable Business Growth, Efraim Turban, Linda Volonino, Gregory Wood, 9th Edition, Wiley 2013 Prawo sztucznej inteligencji, Luigi Lai, Marek Świerczyński [red.], 2020, Wydawnictwo C.H.Beck Homo deus. Krótka historia jutra, Harari Yuval Noah, 2018, Wydawnictwo Literackie Broń matematycznej zagłady, O'Neil Cathy, 2017, Wydawnictwo Naukowe PWN Nadchodzi osobliwość. Kiedy człowiek przekroczy granice biologii, Kurzweil Ray, 2018, Kurhaus Publishing Philosophy and Theory of Artificial Intelligence, Vincent C. Müller, 2012, Springer Risks of Artificial Intelligence,Vincent C. Müller, 2016, Chapman and Hall/CRC |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu cyklu dydaktycznego efekty uczenia prezentują się następująco: Wiedza: 1. Student zna podstawowe zasady funkcjonowania i nowe technologie wykorzystywane w biznesie i mediach. 2. Student ma wiedzę o tradycyjnych i nowoczesnych modelach biznesowych. 3. Student zna mocne i słabe strony omówionych technologii, a także szanse i ryzyka związane z ich wykorzystaniem. 4. Student zna podstawowe pojęcia z zakresu nauk o zarządzaniu i funkcje zarządzania. 5. Student ma wiedzę o tradycyjnych i nowych narzędziach wykorzystywanych w mediach 6. Student zna podstawowe zasady planowania wydarzeń o charakterze medialnym 7. Student ma podstawową wiedzę związaną ze Sztuczną Inteligencją 8. Student zna podstawowe zasady stosowania narzędzi z implemtowanymi elementami Sztucznej Inteligencji, a także mocne i słabe strony związane z ich wykorzystaniem, oraz związane z tym zagrożenia Umiejętności: 1. Student rozumie podstawowe pojęcia z zakresu nowych technologii stosowanych w biznesie i mediach. 2. Student potrafi samodzielnie zidentyfikować modele biznesu przeprowadzić ich analizę. 3. Student wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o zarządzaniu do analizowania wybranych procesów i zjawisk organizacyjnych w kontekście nowych technologii. 4. Student potrafi zaplanować budżet wydarzenia medialnego oraz niezbędne środki techniczne do przeprowadzenia jego realizacji 5. Student potrafi skorzystać z narzędzi dostarczanych przez Sztuczną Inteligencję do realizacji zdań organizacyjnych oraz kreatywnych w mediach Inne kompetencje: 1. Student jest w stanie poprawnie wykorzystywać w praktyce wiedzę z przeprowadzonych zajęć. 2. Student posiada zdolność do tworzenia, interpretowania i implementowania nowoczesnych modeli biznesu. 3. Student potrafi sprawnie poruszać się w świecie nowoczesnych technologii, korzystać z zasobów sieciowych 4. Student posiada zdolność do tworzenia, interpretowania i implementowania nowoczesnych narzędzie opartych na możliwościach Sztucznej Inteligencji |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Na ocenę końcową składa się: - Obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności); - Przygotowanie prezentacji modelu biznesowego (case study) w zespołach dwuosobowych (50%); - Kolokwium na ostatnich zajęciach (50%); - Możliwość zaliczenia oprócz kolokwium pracy nad semestralnym projektem realizowanym w zespołach (wtedy 25% projekt / 25% kolokwium) Do uzyskania zaliczenia przedmiotu należy uzyskać minimum 51% punktów z każdej części. Skala ocen: DST (51%-60%), DST Plus (61%-70%), DB (71%-80%), DB Plus (81%-90%), BDB (91%-100%) |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Kępa | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.