Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja czytelnicza i medialna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-P2ECM-PSB
Kod Erasmus / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Edukacja czytelnicza i medialna
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: PSB-przedmioty scieżki III semestralnej BSO
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

„Edukacja czytelnicza i medialna” obejmuje szereg zagadnień związanych z mediami, Internetem, a także z wykorzystaniem technologii multimedialnych w edukacji szkolnej na wszystkich poziomach kształcenia.

Pełny opis:

„Edukacja czytelnicza i medialna” stanowi jedną z treści wpisanych do podstawy programowej na wszystkich szczeblach kształcenia. Obejmuje szereg zagadnień związanych z mediami, Internetem, a także z wykorzystaniem technologii multimedialnych w edukacji szkolnej na lekcjach przedmiotowych, zwłaszcza wykorzystujących zbiory i warsztat szkolnej biblioteki a także na lekcjach bibliotecznych, uczących korzystania z różnego typu dokumentów i źródeł informacji. Przedmiot o charakterze interdyscyplinarnym.

Literatura:

- Aktualnie obowiązująca „Podstawa programowa” dla wszystkich szczebli edukacji szkolnej.

- Rozporządzenia MEN.

- Książka i biblioteka w środowisku edukacyjnym: praca zbiorowa / pod red. Elżbiety Barbary Zybert. Warszawa 2002 (Nauka- Dydaktyka –Praktyka).

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Znajomość aktualnego programu nauczania w obowiązującym systemie szkolnym, na wszystkich poziomach nauczania (szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne).

- Wiedza o lekturach potrzebnych w szkołach do realizacji programu nauczania.

- Znajomość działu “Samokształcenie” (w programie języka polskiego), w którym to dziale przewiduje się korzystanie z literatury fachowej: notowanie, relacjonowanie, opis bibliograficzny; korzystanie z różnych źródeł informacji (dokumentów, leksykonów, encyklopedii, słowników, baz danych, nagrań magnetofonowych i magnetowidowych, Internetu).

Umiejętności:

- Prowadzenia zajęć lekcyjnych wykorzystujących zbiory biblioteki szkolnej, oraz jej warsztat informacyjny m.in. za pośrednictwem automatycznych systemów wyszukiwawczych,

- Swobodnego korzystanie z mediów jako źródeł informacji oraz opinii w samodzielnym dochodzeniu do wiedzy.

- Dokonywania dojrzałego, właściwego wyboru środków masowej komunikacji na podstawie krytycznej analizy wartości oferowanych przekazów.

Kompetencje społeczne:

- Kompetencje dydaktyczne nauczyciela, zwłaszcza nauczyciela - bibliotekarza (czytelnicze oraz umiejętność swobodnego posługiwania się urządzeniami medialnymi).

- Zaspokajanie potrzeb poznawczych użytkowników biblioteki szkolnej oraz umiejętne wykorzystywanie różnych źródeł informacji do krytycznego odbioru mediów oraz samodzielnego przygotowania przekazu medialnego.

Metody i kryteria oceniania:

KONTROLA OBECNOŚCI

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Grabowska
Prowadzący grup: Dorota Grabowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Grabowska
Prowadzący grup: Dorota Grabowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Grabowska
Prowadzący grup: Dorota Grabowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)