Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Organizacja i zarządzanie bibliotekami

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-P2OZB-PSB
Kod Erasmus / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Organizacja i zarządzanie bibliotekami
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: PSB-przedmioty scieżki II semestralnej BN
PSB-przedmioty scieżki III semestralnej BSO
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Tematyka prezentowana podczas wykładów dotyczy historii w zakresie organizacji i zarządzania, uwzględniającej różne nurty i działające w nich szkoły. Kolejne wykłady poświęcone są przedstawieniu poszczególnych funkcji składających się na zarządzanie:

-procesy decyzyjne i proces planowania

-organizowanie

-sprawy pracownicze

-kierowanie zachowaniami organizacyjnymi

-zarządzanie uczestniczące i Kompleksowe Zarządzanie Jakością

-problemy kultury organizacyjnej

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie

• zapoznać studenta z podstawowymi informacjami na temat:

czym jest zarządzanie,

• przedstawić historię rozwoju organizacji i zarządzania

• przedstawić poszczególne funkcje zarządzania: planowanie, organizowanie; zarządzanie potencjałem ludzkim w organizacji; kierowanie zachowaniami organizacyjnymi; zarządzanie uczestniczące oraz problemy kultury organizacyjnej;

• zapoznać z podstawowymi metodami przydatnymi w procesie planowania i zakresem planowania bibliotecznego;

•przedstawić podziały organizacji i ukazać cechy charakterystyczne bibliotek jako organizacji; omówić sposoby dokonywania specjalizacji tak w ujęciu horyzontalnym jak i wertykalnym;

• przybliżyć problemy związane z zarządzaniem personelem od momentu planowania poprzez rekrutację do momentu oceny i administrowania wynagrodzeniem;

• przedstawić humanistyczne aspekty organizacji, podstawowe teorie wyjaśniające ludzkie motywacje oraz problemy związane z przywództwem;

• zapoznać z zarządzaniem uczestniczącym i problemami jakości i efektywności w bibliotekach;

•przedstawić problemy kultury organizacyjnej jako ważnego elementu zarządzania decydującego w sposób bezpośredni lub pośredni o efektywności instytucji.

Literatura:

-Andrzejewska J.: Bibliotekarstwo szkolne. Teoria i praktyka. T.1: Organizacja biblioteki. Warszawa 1996

-Biblioteki wobec nowych wyzwań. Praca zbiorowa pod red. E.Głowackiej. Toruń 2004

-Bibliotekarstwo. Pod red.A. tokarskiej. Warszawa 2013

-Biblioteka w otoczeniu społecznym. Praca zbiorowa pod red. E.B.Zybert Warszawa: SBP, 2000, Seria Nauka-Dydaktyka-Praktyka nr -Biblioteka w środowisku edukacyjnym. Praca zbiorowa pod red. E.B.Zybert. Warszawa: SBP, 2002, Seria Nauka-Dydaktyka-Praktyka nr 49

-Buczkowski L.: Organizacja i metody pracy kierowniczej. T.1. Zarys teorii. Warszawa Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 1983

-Ganińska H.: Jakość, koszty jakości i efektywność usług informacyjnych. Elementy strategii ekonomicznej w bibliotece politechnicznej. Dok. elektr. http://ebib.oss.wroc.pl/matkonf/atr/ganinska.html

-Ganińska H.: Nowe rozwiązania w zarządzaniu biblioteką naukową w kontekście informacji elektronicznej – ogólna refleksja. Dok.elektr. http://ebib.oss.wrocl.pl/arc/e016-06.html

-Głowacka E.: Kompleksowe zarządzanie jakością (TQM) w sferze usług biblioteczno-informacyjnych. Dok elektr. http://ebib.oss.wroc.pl.arc/e016-03.html

-Głowacka E.: Studium zastosowania Kompleksowego Zarządzania Jakością (TQM) w bibliotekarstwie i informacji naukowej. Toruń 2000

-Głowacka E.: Wprowadzenie do QA i TQM w odniesieniu do instytucji biblioteczno-informacyjnych. Dok.elektr. (http://ebib.oss.wroc.pl/2002/30/glowacka.php)

-Głowacka E.: Benchmarking jako narzędzie totalnego zarządzania jakością. TQM w bibliotekach. „Bibliotekarz” 1995 nr 10 s.15-18

-Głowacka E.: Kultura oceny w bibliotekach. Obszary, modele i metody badań jakości zasobów oraz usług biblioteczno-informacyjnych. Toruń: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015

-Głowacka E.: Zarządzanie totalne (TQM) w bibliotekach. ”Bibliotekarz” 1995 nr 5 s.9-14

-Gmerek-Biniek G: Mierzenie jakości pracy biblioteki szkolnej. „Biblioteka w Szkole” 2002 nr 10 s. 4-5

-Kamińska J.: Marketing wewnętrzny w bibliotece. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, 2006

-Kisielnicki J.: Zarządzanie organizacją. Warszawa: Wyższa Szkołą Handlu i Prawa, 1999

-Kołodziejska J.: Między teorią a praktyką bibliotekarską. Warszawa: SBP 1985

-Kostera M.: Zarządzanie personelem. Warszawa: PWE 1994

-Martyniak Z.: Prekursorzy nauki organizacji i zarządzania. Wyd. 2 rozszerz. Warszawa: PWE 1993

-Miller R.C.: Ludzie i zarządzanie bibliotekami. „Bibliotekarz” 1992 nr 9 s.11-14

-Miller R.C.: Wizja i zarządzanie bibliotekami. „Bibliotekarz” 1992 nr 7-8 s. 13-15

-Mróz I.: Jakość w bibliotece. „Biblioteka w Szkole” 2002 nr 10 s. 1-3

-Przelaskowski R.: Zagadnienia teoretyczne organizacji bibliotek. Studia i szkice. Warszawa SBP 1972

-Sawosz M.: Kilka uwag na temat tworzenia standardów jakości pracy. „Biblioteka w Szkole” 2003 nr 3 s. 1-3

-Sidor M.: Jakość usług bibliotecznych. Warszawa: SBP, 2005 Seria: Nauka-Dydaktyka-Praktyka nr 73

-Standardy biblioteczne. Praktyka, teoria, projekty. Red. M.Wojciechowska. Gdańsk: Ateneum, 2010

-Stoner J.A.F; Wankel C.: Kierowanie. Warszawa: PWN, 1994 (lub następne wydania)

-Stueart R.D.; Moran B.B.: Library and Information Center Management. Sixth edition. Greenwood Village, Col. 2002

-Wdrażanie nowoczesnych technik zarządzania w instytucjach non-profit na przykładzie akademickiej biblioteki naukowej. Kraków: Biblioteka Główna Akademii Ekonomicznej 1998

-Wojciechowska M.: Zarządzanie zmianami w bibliotece. Warszawa: SBP, 2006 Seria: Nauka-Dydaktyka-Praktyka nr 83

-Wojciechowski J.: Organizacja i zarządzanie w bibliotekach. Warszawa: PWN 1997

-Wołosz J.: Organizacja biblioteki i kierowanie jej działalnością. Wyd.2. Warszawa: SBP, CUKB 1981

-Z problemów organizacji pracy bibliotecznej. T.1: pod red. A.Jarosza i Z.Żmigrodzkiego; T.2. pod red. A.Jarosza i H.Kota. Katowice 1983. Prace Uniwersytetu Śląskiego.

-Zarządzanie. Teoria i praktyka. Red. A.Koźmiński i W.Piotrowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996 (lub następne wydania).

-Zarządzanie biblioteką. Najnowsze kierunki w bibliotekarstwie brytyjskim. Wybór tekstów. Red. I.Kemp, T.Wildhardt. Warszawa: SBP, 1998. Seria: Nauka-Dydaktyka-Praktyka nr 31

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1.Posiada ogólną wiedzę w zakresie organizacji i zarządzania.

2.Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową dotyczącą poszczególnych funkcji i metod wykorzystywanych w organizacji i zarządzaniu. Zna i rozumie problemy związane z planowaniem, organizowaniem, sprawami pracowniczymi, kierowaniem i kontrolą. podstawowe teorie motywacyjne i przywódcze.

3.Zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu organizacji i zarządzania mające zastosowanie w działalności bibliotecznej i informacyjnej.

4.Zna i rozumie problemy dotyczące zarządzania jakością (m.in. TQM).

UMIĘJĘTNOŚCI

1.Potrafi wskazać czynniki i działania składające się na proces planowania bibliotecznego,

2.Potrafi rozumieć przydatność zarządzania czasem.

3.Potrafi wykorzystać właściwe techniki i metody dla procesu planowania bibliotecznego, organizowania, spraw pracowniczych, kierowania i kontrolowania

4.Potrafi określić cechy charakterystyczne bibliotek jako organizacji formalnej, dokonywać podziału organizacji i wskazać ich cechy charakterystyczne; omówić struktury organizacyjne, dokonać specjalizacji bibliotek: horyzontalnej (departamentyzacji) oraz wertykalnej; potrafi przygotować schemat struktury organizacyjnej

5 Potrafi przygotować ramy organizacyjne dla spraw pracowniczych (opis i analiza pracy, ocena pracy)

6.potrafi scharakteryzować metody oceny pracownika

7.Jest w stanie zidentyfikować zasady TQM

8. potrafi zastosować w praktyce metody i techniki przydatne w stosowaniu TQM

9.potrafi zidentyfikować elementy kultury organizacyjnej

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1.Ma świadomość znaczenia organizacji i zarządzania dla prawidłowego funkcjonowania współczesnych bibliotek.

2.Potrafi prawidłowo określić priorytety w odniesieniu do poszczególnych funkcji organizacji i zarządzania

3.Potrafi zrozumieć znaczenie kultury organizacyjnej dla efektywności pracy bibliotecznej.

4.Potrafi krytycznie odnosić się do prezentowanych rozwiązań organizacyjnych i problemów oraz metod stosowanych w zarządzaniu bibliotekami/

Metody i kryteria oceniania:

SPOSÓB ZALICZANIA: KONTROLA OBECNOŚCI

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Grabowska
Prowadzący grup: Dorota Grabowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Wykład - Zaliczenie lub ocena
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)