Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Niezliczone twarze monety antycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-DFTWMO
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Niezliczone twarze monety antycznej
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy: Zajęcia fakultatywne dla studiów dziennych drugiego stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uzupełniające

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:
Pełny opis:

Celem zajęć jest rozwinięcie umiejętności analizy i interpretacji symboliki monet antycznych

oraz zrozumienie ich znaczenia w kontekście społecznym, politycznym i kulturowym.

Studenci uczą się wyciągania wniosków na podstawie źródeł numizmatycznych oraz

prezentowania wyników analiz w przystępny sposób dla szerokiego grona odbiorców.

Forma zajęć: Konwersatorium prowadzone jest w formie wykładów wzbogaconych o

prezentacje multimedialne, dyskusje oraz zadania praktyczne. Każde spotkanie ma jasno

określony cel ogólny i szczegółowy, a tematyka zajęć jest przedstawiona w sposób

angażujący i interdyscyplinarny.

Konwersatorium podzielone jest na trzy moduły: Olimp, SPQR oraz Dusze Imperium

Romanum

1. Zajęcia "zero" - organizacyjne (organizacja zajęć, tematyka, zasady zaliczenia)

........................................................................

Moduł I: OLIMP: Mit, Wojna i Tajemnice Wyryte w Metalu

Moduł poświęcony ikonografii greckiej i symbolice mitologicznej na starożytnych monetach.

Studenci poznają różnorodne aspekty przedstawień bóstw, roślinności oraz wojny w

kontekście kultury antycznej Grecji. Dzięki analizie numizmatów uczą się interpretować

znaczenie mitów i wierzeń w codziennym życiu Greków, a także ich wpływu na politykę i

społeczeństwo.

Zajęcia:

1. Szlak ku Skarbom Antyku: Wprowadzenie do mennictwa antycznego, funkcji monet

oraz podstawowych elementów opisu numizmatycznego.

2. Złoto i Wojny: Analiza przedstawień związanych z wojną i działaniami wojennymi

na monetach greckich.

3. Gniew Bogów: Boskie Konflikty : Przegląd ikonografii bóstw greckich, zarówno

popularnych, jak i rzadko występujących, oraz ich znaczenia w kontekście konfliktów

mitologicznych.

4. Wino, Liście i Legendy: Symbolika roślin, takich jak laur, hibiskus czy winorośl,

oraz ich znaczenie w kulturze starożytnej Grecji.

5. Szept Wyroczni: Monety Proroctwa i Świętych Miejsc: Przedstawienia miejsc kultu

i wyroczni, takich jak Delfy czy Olimpia, na monetach antycznych.

Moduł II: SPQR – Życie, Wojna i Śmierć na Rzymskich Monetach

Moduł skupia się na rzymskiej ikonografii monetarnej, ukazując życie codzienne, politykę,

wojskowość oraz rytuały pogrzebowe starożytnego Rzymu. Studenci analizują, jak monety

odzwierciedlały ideologię cesarstwa, a także funkcję propagandową i społeczną.

Zajęcia:

1. Forum na Dłoni: Przedstawienia architektury Forum Romanum i ich znaczenie

propagandowe w kontekście polityki cesarskiej.

2. Denar na Dzień: Życie Codzienne w Antycznym Rzymie : Symulacja codziennego

życia Rzymianina na podstawie wartości denara i możliwości zakupowych.

3. Cienie Imperium: Analiza przedstawień cesarzy na monetach różnych okresów oraz

ich politycznego znaczenia.

4. Legiony i Wojna: Ikonografia wojskowa, życie legionistów i symbolika militarna na

rzymskich monetach.

5. Cienie za Światłem: Symbolika pogrzebowa i wierzenia związane z życiem

pozagrobowym w starożytnym Rzymie.

Moduł III: DUSZE IMPERIUM ROMANUM

Moduł poświęcony analizie przedstawień związanych z geografią, cnotami i postrzeganiem

świata przez starożytnych Rzymian. Studenci zgłębiają ikonografię personifikacji oraz

ideologii rzymskiej ukazanej na monetach.

Zajęcia:

1. Na szlakach Imperium: Przedstawienia personifikacji dróg, rzek i regionów oraz ich

rola w budowaniu spójności imperium.

2. Port Cnót: Analiza cnót rzymskich przedstawianych jako personifikacje na monetach

i ich znaczenie społeczne.

3. W Zwierciadle Monety: Jak Rzymianie Postrzegali Świat : Ikonografia ukazująca

wyobrażenia Rzymian o innych kulturach oraz ich imperialną ideologię.

Celem konwersatorium jest poszerzenie i pogłębienie wiedzy studentów na temat znaczenia

znalezisk monetarnych w archeologii. Uczestnicy zajęć uczą się interpretować symbolikę i

ikonografię monet, aby lepiej rozumieć procesy historyczne oraz funkcje, jakie pełniły

monety w życiu dawnych społeczeństw. Konwersatorium kładzie nacisk na umiejętność

analizy, wyciągania wniosków z dostępnych baz danych oraz efektywnego prezentowania

bogactwa ikonograficznego monet szerokiemu gronu odbiorców.

Zajęcia mają formę wykładu, który zawsze przebiega według stałego schematu. Każde

zagadnienie jest przedstawiane za pomocą starannie przygotowanej prezentacji

multimedialnej, bogato ilustrowanej przykładami. Struktura wykładu obejmuje określenie

celu ogólnego, a następnie szczegółowych celów zajęć. Treść wykładu rozwija się zgodnie z

wyznaczonymi celami, po czym studenci angażowani są w dyskusje lub krótkie zadania

praktyczne, szczególnie podczas zajęć prowadzonych w formie zdalnej.

Literatura:

- K. Butcher, Roman Provincial Coins: An Introduction to the Greek Imperials, London 1988.

- R. Ciołek, P. Dyczek, Coins from sector IV, Novae. Legionary Fortress and late antique

town, vol. II, Warszawa 2011.

- T. L. Donaldson, Architectura numismatica, Or Architectual medals of classic Antiquity,

Argonaut, Press, Chicago 1965.

- R.P. Duncan-Jones, Coin Evidence from Pompeii and the Vesuvian Cities, in Presenza e

circolazione della moneta in area vesuviana, Atti XIII Convegno CISN, Napoli 30 maggio-1

giugno 2003, Napoli 2007, pp. 11-26.

A. Kunisz A., Rola źródeł numizmatycznych w badaniach nad ideologią i propagandą w

państwie rzymskim, [w:] W. Kaczanowicz (red), Rzym antyczny. Polityka i pieniądz, t. 1,

Katowice 1993.

M. Mielczarek, Mennictwo starożytnej Grecji, Warszawa 2006

R. Stoll, Architektur auf römischen Münzen, Trier 2000.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

K_W01; ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu numizmatyki antycznej w systemie

nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej

K_W02; zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w numizmatyce

K_W03; ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł

numizmatycznych

K_W04; ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe

zagadnienia numizmatyki, obejmującą terminologię, teorie i metodologię

K_W06; ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o wybranych społecznościach starożytnych,

obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu znalezisk monet

K_W11; ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach

rozwoju numizmatyki

K_W12; zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów

badawczych z zakresu archeologii o specjalności znaleziska monet, właściwe dla wybranych

tradycji, teorii i szkół badawczych

K_W13; zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w

publikacjach naukowych

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

K_U04; potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować

i testować hipotezy w zakresie archeologii i numizmatyki antycznej

K_U05; potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne

podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów

K_U06; potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów, łącznie z

uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu

określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym

K_U08; posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej

K_U09; potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań, wykorzystując

także zaawansowane metody informacyjno-komunikacyjne

K_U11; potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się

specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla numizmatyki terminologią

K_U12; potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się

specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla numizmatyki terminologią

K_U19; potrafi prawidłowo określać priorytety służące realizacji własnego lub zleconego

zadania badawczego

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO

K_K01; jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz

jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów

K_K02; jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów numizmatycznych i źródeł

pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości

K_K03; jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych /

numizmatycznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka

K_K04; jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych,

numizmatycznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji

K_K05; jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej

natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia

przeszłości człowieka

K_K06; jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego i

podkreślania jego znaczenia dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i

kulturowych, od czasów najdawniejszych do współczesności

K_K07; jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie

dziedzictwa kulturowego

K_K12; jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych

różnym podłożem kulturowym

K_K13; jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia

swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie numizmatyki

K_K16; jest gotów do rozwijania dorobku archeologii (w tym numizmatyki antycznej) i

podtrzymywania etosu zawodu archeologa.

Metody i kryteria oceniania:

Studenci mają możliwość wyboru jednego z dwóch rodzajów zaliczenia konwersatorium:

1. Kolokwium całościowe – obejmujące cały materiał kursu. Każdy, kto preferuje tę

formę, może do niej przystąpić bez dodatkowych warunków. To świetna opcja dla

tych, którzy lubią podejść do wyzwania kompleksowo.

2. Kolokwia cząstkowe – mniejsze sprawdziany organizowane po każdym module

tematycznym. Aby skorzystać z tej formy zaliczenia, należy spełnić warunek

obecności – dopuszczalne są maksymalnie dwie nieobecności. Ocena końcowa z

konwersatorium to średnia z trzech kolokwiów cząstkowych, co pozwala na bardziej

stopniowe przyswajanie materiału.

Wszystkie szczegóły dotyczące zaliczenia zostaną dokładnie wyjaśnione na pierwszych

zajęciach, podczas tzw. spotkania pertraktacyjnego. To ważna okazja, aby rozwiać wszelkie

wątpliwości i poznać szczegóły – warto więc być obecnym.

Terminy wszystkich kolokwiów, zarówno całościowego, jak i częściowych oraz

poprawkowych, zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach. Znajdziesz je również w

prezentacji dostępnej na platformie Kampus przez cały semestr, aby zawsze mieć do nich

wygodny dostęp.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Ciołek
Prowadzący grup: Renata Ciołek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)