Niezliczone twarze monety antycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DFTWMO |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Niezliczone twarze monety antycznej |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Zajęcia fakultatywne dla studiów dziennych drugiego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: | |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest rozwinięcie umiejętności analizy i interpretacji symboliki monet antycznych oraz zrozumienie ich znaczenia w kontekście społecznym, politycznym i kulturowym. Studenci uczą się wyciągania wniosków na podstawie źródeł numizmatycznych oraz prezentowania wyników analiz w przystępny sposób dla szerokiego grona odbiorców. Forma zajęć: Konwersatorium prowadzone jest w formie wykładów wzbogaconych o prezentacje multimedialne, dyskusje oraz zadania praktyczne. Każde spotkanie ma jasno określony cel ogólny i szczegółowy, a tematyka zajęć jest przedstawiona w sposób angażujący i interdyscyplinarny. Konwersatorium podzielone jest na trzy moduły: Olimp, SPQR oraz Dusze Imperium Romanum 1. Zajęcia "zero" - organizacyjne (organizacja zajęć, tematyka, zasady zaliczenia) ........................................................................ Moduł I: OLIMP: Mit, Wojna i Tajemnice Wyryte w Metalu Moduł poświęcony ikonografii greckiej i symbolice mitologicznej na starożytnych monetach. Studenci poznają różnorodne aspekty przedstawień bóstw, roślinności oraz wojny w kontekście kultury antycznej Grecji. Dzięki analizie numizmatów uczą się interpretować znaczenie mitów i wierzeń w codziennym życiu Greków, a także ich wpływu na politykę i społeczeństwo. Zajęcia: 1. Szlak ku Skarbom Antyku: Wprowadzenie do mennictwa antycznego, funkcji monet oraz podstawowych elementów opisu numizmatycznego. 2. Złoto i Wojny: Analiza przedstawień związanych z wojną i działaniami wojennymi na monetach greckich. 3. Gniew Bogów: Boskie Konflikty : Przegląd ikonografii bóstw greckich, zarówno popularnych, jak i rzadko występujących, oraz ich znaczenia w kontekście konfliktów mitologicznych. 4. Wino, Liście i Legendy: Symbolika roślin, takich jak laur, hibiskus czy winorośl, oraz ich znaczenie w kulturze starożytnej Grecji. 5. Szept Wyroczni: Monety Proroctwa i Świętych Miejsc: Przedstawienia miejsc kultu i wyroczni, takich jak Delfy czy Olimpia, na monetach antycznych. Moduł II: SPQR – Życie, Wojna i Śmierć na Rzymskich Monetach Moduł skupia się na rzymskiej ikonografii monetarnej, ukazując życie codzienne, politykę, wojskowość oraz rytuały pogrzebowe starożytnego Rzymu. Studenci analizują, jak monety odzwierciedlały ideologię cesarstwa, a także funkcję propagandową i społeczną. Zajęcia: 1. Forum na Dłoni: Przedstawienia architektury Forum Romanum i ich znaczenie propagandowe w kontekście polityki cesarskiej. 2. Denar na Dzień: Życie Codzienne w Antycznym Rzymie : Symulacja codziennego życia Rzymianina na podstawie wartości denara i możliwości zakupowych. 3. Cienie Imperium: Analiza przedstawień cesarzy na monetach różnych okresów oraz ich politycznego znaczenia. 4. Legiony i Wojna: Ikonografia wojskowa, życie legionistów i symbolika militarna na rzymskich monetach. 5. Cienie za Światłem: Symbolika pogrzebowa i wierzenia związane z życiem pozagrobowym w starożytnym Rzymie. Moduł III: DUSZE IMPERIUM ROMANUM Moduł poświęcony analizie przedstawień związanych z geografią, cnotami i postrzeganiem świata przez starożytnych Rzymian. Studenci zgłębiają ikonografię personifikacji oraz ideologii rzymskiej ukazanej na monetach. Zajęcia: 1. Na szlakach Imperium: Przedstawienia personifikacji dróg, rzek i regionów oraz ich rola w budowaniu spójności imperium. 2. Port Cnót: Analiza cnót rzymskich przedstawianych jako personifikacje na monetach i ich znaczenie społeczne. 3. W Zwierciadle Monety: Jak Rzymianie Postrzegali Świat : Ikonografia ukazująca wyobrażenia Rzymian o innych kulturach oraz ich imperialną ideologię. Celem konwersatorium jest poszerzenie i pogłębienie wiedzy studentów na temat znaczenia znalezisk monetarnych w archeologii. Uczestnicy zajęć uczą się interpretować symbolikę i ikonografię monet, aby lepiej rozumieć procesy historyczne oraz funkcje, jakie pełniły monety w życiu dawnych społeczeństw. Konwersatorium kładzie nacisk na umiejętność analizy, wyciągania wniosków z dostępnych baz danych oraz efektywnego prezentowania bogactwa ikonograficznego monet szerokiemu gronu odbiorców. Zajęcia mają formę wykładu, który zawsze przebiega według stałego schematu. Każde zagadnienie jest przedstawiane za pomocą starannie przygotowanej prezentacji multimedialnej, bogato ilustrowanej przykładami. Struktura wykładu obejmuje określenie celu ogólnego, a następnie szczegółowych celów zajęć. Treść wykładu rozwija się zgodnie z wyznaczonymi celami, po czym studenci angażowani są w dyskusje lub krótkie zadania praktyczne, szczególnie podczas zajęć prowadzonych w formie zdalnej. |
Literatura: |
- K. Butcher, Roman Provincial Coins: An Introduction to the Greek Imperials, London 1988. - R. Ciołek, P. Dyczek, Coins from sector IV, Novae. Legionary Fortress and late antique town, vol. II, Warszawa 2011. - T. L. Donaldson, Architectura numismatica, Or Architectual medals of classic Antiquity, Argonaut, Press, Chicago 1965. - R.P. Duncan-Jones, Coin Evidence from Pompeii and the Vesuvian Cities, in Presenza e circolazione della moneta in area vesuviana, Atti XIII Convegno CISN, Napoli 30 maggio-1 giugno 2003, Napoli 2007, pp. 11-26. A. Kunisz A., Rola źródeł numizmatycznych w badaniach nad ideologią i propagandą w państwie rzymskim, [w:] W. Kaczanowicz (red), Rzym antyczny. Polityka i pieniądz, t. 1, Katowice 1993. M. Mielczarek, Mennictwo starożytnej Grecji, Warszawa 2006 R. Stoll, Architektur auf römischen Münzen, Trier 2000. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE K_W01; ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu numizmatyki antycznej w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej K_W02; zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w numizmatyce K_W03; ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł numizmatycznych K_W04; ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia numizmatyki, obejmującą terminologię, teorie i metodologię K_W06; ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o wybranych społecznościach starożytnych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu znalezisk monet K_W11; ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju numizmatyki K_W12; zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów badawczych z zakresu archeologii o specjalności znaleziska monet, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych K_W13; zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI K_U04; potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii i numizmatyki antycznej K_U05; potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów K_U06; potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym K_U08; posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej K_U09; potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań, wykorzystując także zaawansowane metody informacyjno-komunikacyjne K_U11; potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla numizmatyki terminologią K_U12; potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla numizmatyki terminologią K_U19; potrafi prawidłowo określać priorytety służące realizacji własnego lub zleconego zadania badawczego KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO K_K01; jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów K_K02; jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów numizmatycznych i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości K_K03; jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych / numizmatycznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka K_K04; jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych, numizmatycznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji K_K05; jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka K_K06; jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego i podkreślania jego znaczenia dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych, od czasów najdawniejszych do współczesności K_K07; jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego K_K12; jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym K_K13; jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie numizmatyki K_K16; jest gotów do rozwijania dorobku archeologii (w tym numizmatyki antycznej) i podtrzymywania etosu zawodu archeologa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci mają możliwość wyboru jednego z dwóch rodzajów zaliczenia konwersatorium: 1. Kolokwium całościowe – obejmujące cały materiał kursu. Każdy, kto preferuje tę formę, może do niej przystąpić bez dodatkowych warunków. To świetna opcja dla tych, którzy lubią podejść do wyzwania kompleksowo. 2. Kolokwia cząstkowe – mniejsze sprawdziany organizowane po każdym module tematycznym. Aby skorzystać z tej formy zaliczenia, należy spełnić warunek obecności – dopuszczalne są maksymalnie dwie nieobecności. Ocena końcowa z konwersatorium to średnia z trzech kolokwiów cząstkowych, co pozwala na bardziej stopniowe przyswajanie materiału. Wszystkie szczegóły dotyczące zaliczenia zostaną dokładnie wyjaśnione na pierwszych zajęciach, podczas tzw. spotkania pertraktacyjnego. To ważna okazja, aby rozwiać wszelkie wątpliwości i poznać szczegóły – warto więc być obecnym. Terminy wszystkich kolokwiów, zarówno całościowego, jak i częściowych oraz poprawkowych, zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach. Znajdziesz je również w prezentacji dostępnej na platformie Kampus przez cały semestr, aby zawsze mieć do nich wygodny dostęp. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Renata Ciołek | |
Prowadzący grup: | Renata Ciołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.