Warsztat przygotowania pracy dyplomowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DO-WAR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat przygotowania pracy dyplomowej |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla III roku studiów I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia prowadzone będą w formie wykładu konwersatoryjnego oraz ćwiczeń oraz dyskusji polegającej na rozmawianiu o poruszanych problemach i problemach wynikających w trakcie pisania pracy dyplomowej. |
Pełny opis: |
Zajęcia służą omówieniu wybranych problemów merytorycznych w ramach następujących treści programowych: Rodzaje prac naukowych i metody ich konstruowania; Etapy przygotowania pracy empirycznej (koncepcja badawcza w archeologii); Proces naukowy; Przygotowanie narzędzi badawczych; Przypomnienie metod badawczych w archeologii; Planowanie badania w czasie i metody zbierania danych (opis metodyki badań); Zasady konstruowania pracy o tematyce archeologicznej, opracowywania planu prac oraz sposobu budowy wstępu i zakończenia do pracy (zasady opisu problematyki i stanu badań); Edycja pracy licencjackiej (poznanie i stosowanie zasad sporządzania przypisów odwołujących się do źródeł i opracowań oraz przygotowania bibliografii); Przygotowanie materiału ilustracyjnego (wykresy, plany, mapy, rysunki czy zdjęcia); Prezentowanie koncepcji badawczej i wspólna analiza różnych form wypowiedzi pisemnej; Regulamin dyplomowania i zasady funkcjonowania systemu antyplagiatowego; Autorecenzja pracy dyplomowej. |
Literatura: |
Harasimczuk, J., Cieciuch, J., Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA, Liberi Libri: 2012. Liśkiewicz, T., Liśkiewicz, G., Wprowadzenie do efektywnego publikowania naukowego. Jak przygotować, wysłać i promować artykuł naukowy, Łódź 2014. Maćkiewicz, J., Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 1996. Siuda, P., Wasylczyk, P., Publikacje naukowe: praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko, Warszawa 2018. Świetlikowska, J. „Dobry tekst naukowy.” Studia z Teorii Wychowania: półrocznik Zespołu Teorii Wychowania Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN 2/1 (2), 2011: 172–193. Wskazówki EASE (European Association of Science Editors) dla autorów i tłumaczy artykułów naukowych publikowanych w języku angielskim (wydanie najnowsze) |
Efekty uczenia się: |
K_W01; ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk, społecznokulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej K_W02; zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii K_W05; ma szczegółową wiedzę o wybranych społecznościach pradziejowych, starożytnych, średniowiecznych lub nowożytnych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii K_W07; rozumie związek między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki a możliwościami ich wykorzystania w archeologii K_W10; ma uporządkowaną wiedzę ogólną o metodach i technikach dokumentacji źródeł archeologicznych K_W11; zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych K_W16; zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej K_W19; zna podstawowe zasady etyki zawodowej archeologa K_U01; wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych K_U02; wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje zawarte w różnych źródłach K_U03; samodzielnie interpretować źródła archeologiczne, dobierając właściwe metody analityczne, oraz zaprezentować uzyskane wyniki pracy K_U15; przytaczać aktualne tezy badawcze, formułować wnioski i dobierać strategie argumentacyjne na poziomie elementarnym oraz konstruować argumenty i kontrargumenty K_U17; przygotowywać wystąpienia ustne dotyczące zagadnień szczegółowych z zakresu archeologii K_U19; pracować w zespole i komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu archeologii K_U25; planować swój tok studiów i przyszłej kariery naukowej, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego K_K01; wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów K_K04; krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji K_K05; wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka K_K07; uznania własnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego K_K12; uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę. Szczegółowe kryteria określają sylabusy indywidualne na dany rok akademicki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jaskulska, Małgorzata Kot, Marek Olszewski, Dariusz Szeląg | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kot, Marek Olszewski, Dariusz Szeląg | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kot, Dariusz Szeląg | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kot, Dariusz Szeląg | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.