Barbarzyńcy tworzą nową Europę
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DOBAR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Barbarzyńcy tworzą nową Europę |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Obowiązkowe przedmioty dla I roku |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest charakterystyka procesów związanych z kształtowaniem się Europy od połowy I tysiąclecia p.n.e. do około 1500 roku (okres przedrzymski, okres wpływów rzymskich, okres wędrówek ludów, wczesne i późne średniowiecza). Na zajęciach omówiona zostanie złożoność świata europejskiego Barbaricum w tym funkcjonujących w jego obrębie wpływów i tradycji kulturowych, których identyfikacja i oddziaływanie możliwe są dzięki analizie znalezisk archeologicznych. Scharakteryzowane zostaną procesy związane z kształtowaniem się struktur plemiennych i państwowych w okresie wczesnego średniowiecza oraz towarzyszących im zjawisk w sferze kultury duchowej i materialnej. Przedstawione zostaną także zjawiska, które ukształtowały Europę w okresie późnego średniowiecza w tym przemiany społeczne, ekonomiczne oraz w sferze kultury materialnej przejawiające się nowymi formami osadnictwa i zmianami w asortymencie wyrobów. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest charakterystyka procesów związanych z kształtowaniem się Europy od połowy I tysiąclecia p.n.e. do około 1500 roku (okres przedrzymski, okres wpływów rzymskich, okres wędrówek ludów, wczesne i późne średniowiecza). Na zajęciach omówiona zostanie złożoność świata europejskiego Barbaricum w tym funkcjonujących w jego obrębie wpływów i tradycji kulturowych, których identyfikacja i oddziaływanie możliwe są dzięki analizie znalezisk archeologicznych. Scharakteryzowane zostaną procesy związane z kształtowaniem się struktur plemiennych i państwowych w okresie wczesnego średniowiecza oraz towarzyszących im zjawisk w sferze kultury duchowej i materialnej. Przedstawione zostaną także zjawiska, które ukształtowały Europę w okresie późnego średniowiecza w tym przemiany społeczne, ekonomiczne oraz w sferze kultury materialnej przejawiające się nowymi formami osadnictwa i zmianami w asortymencie wyrobów. |
Literatura: |
1. A. Buko, Archeologia Polski wczesnośredniowiecznej. Odkrycia-hipotezy-interpretacje, Warszawa 2011; 2. A. Kokowski, Starożytna Polska. Od trzeciego stulecia przed narodzinami Chrystusa do schyłku starożytności, Warszawa 2006. 3. M. Mączyńska, Światło z popiołów. Wędrówki ludów w Europie w IV i V wieku, Warszawa 2013; 4. K. Modzelewski, Barbarzyńska Europa, Warszawa 2004; 5. S. Suchodolski, Numizmatyka średniowieczna. Moneta źródłem archeologicznym, numizmatycznym i historycznym, Warszawa 2011. 6. Wielka Historia Polski, wyd. FOGRA, tom 1 – P. Kaczanowski, J. K. Kozłowski, tom 2 – J. Wyrozumski), tom 3 – K. Baczkowski, Kraków 1998-1999. 7. Historia kultury materialnej Polski w zarysie, tom 1 i 2, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1978. Szczegółowy spis literatury zostanie przedstawiony na pierwszych zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
• zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii w kontekście najważniejszych kultur archeologicznych, struktur plemiennych oraz państwowych na Niżu Europejskim; K_W02 • posiada podstawową znajomość najważniejszych kultur archeologicznych, struktur plemiennych oraz państwowych na Niżu Europejskim; K_W04 • ma podstawową wiedzę o strukturach osadniczych; K_W04 • ma wiedzę o wybranych społecznościach starożytnych, średniowiecznych lub nowożytnych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu prowadzonych zajęć; K_W05 • ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie prowadzonych zajęć; K_W08 • znajomość podstawowej literatury przedmiotu; K_W11 • znajomość procesów osadniczych, migracyjnych i państwotwórczych; K_W14 • umiejętność identyfikacji najważniejszych elementów kultury materialnej jednostek kulturowych barbarzyńskiej i średniowiecznej Europy; K_U01 • umiejętność weryfikacji i krytycznej oceny danych z wybranych źródeł (literatura, publikacje internetowe, pliki graficzne); K_U01 • umiejętność formułowania opinii z wykorzystaniem różnego rodzaju danych (dane z badań wykopaliskowych, dane archiwalne, wyniki badań laboratoryjnych itp.); K_U16 potrafi dobrać dane o najważniejszych jednostkach kulturowych barbarzyńskiej i średniowiecznej Europy; K_K02 • rozumie procesy związane z kształtowaniem się Europy; K_K03 • jest gotów do podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności; K_K06 • rozumie konieczność dbania o dorobek i tradycje zawodu archeologa; K_K14 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 80 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Vadzim Beliavets, Karolina Blusiewicz, Ludwika Jończyk, Andrzej Maciałowicz, Maciej Miścicki, Michał Starski, Sławomir Wadyl | |
Prowadzący grup: | Vadzim Beliavets, Karolina Blusiewicz, Ludwika Jończyk, Andrzej Maciałowicz, Maciej Miścicki, Michał Starski, Sławomir Wadyl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.